تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۹
۰
plusresetminus
افزایش نرخ برخی از سرویس مدارس شهر کرمان موجب گلایه والدین شده است که در این زمینه مسئول مربوطه گفته است والدینی که از سرویس مدارس استفاده می کنند؛ اگر شکایتی داشته باشند می توانند از طریق کارگروه مربوطه اقدام کنند و اگر تخلفی صورت گرفته باشد، باید خود مدرسه این تخلف را به مرجع صدور پروانه و کارگروه ماده 18 کتبا ارسال کند تا بتوانیم این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم.
نرخ های متغیر سرویس مدارس دغدغه والدین/ توپ دریافت هزینه اضافه در زمین آموزش و پرورش است
به گزارش راه آرمان؛ بعد از گذشت دو سال از شیوع بیماری کرونا، شاهد فعالیت مراکز آموزشی به صورت حضوری در سطح کشور هستیم. در این شرایط یکی از دغدغه های والدین رساندن فرزندان خود به مدارس است که در این بین اکثر خانواده ها از سرویس مدارس استفاده می کنند.

اما نکته قابل تأمل این است که علی رغم اعلام نرخنامه مصوب از سوی سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان، برخی از والدین ابراز گلایه مندی کرده اند که برخلاف نرخ اعلامی، دو برابر نرخ اعلام شده هزینه سرویس را باید پرداخت کنند.

امینی یکی از مادران شاغل و دارای دو دانش آموز دختر است، وی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این روزها استفاده از سرویس مدارس برای خانواده ها حائز اهمیت است.


شرکت های سرویس مدارس باید نرخ نامه مصوب را رعایت کنند


وی بیان کرد: بر اساس نرخ نامه مصوب من برای هر فرزندم با توجه به مسافت تا 20 کیلومتر باید ۴۸۴ هزار و ۸۸۰ تومان پرداخت کنم اما در عمل باید ماهانه به ازای هر فرزندم 800 هزار تومان هزینه سرویس پرداخت کنم.

امینی خاطر نشان کرد: کسی هم پاسخگو نیست که دلیل این هزینه اضافه برای چیست و زمانی که عنوان می کنیم می گویند دلیل دور بودن خانه از مدرسه است؛ مگر در نرخ نامه مصوب میزان مسافت و مبالغ به همین منظور لحاظ نشده است؟

رضا میرزایی مدیر عامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان در گفتگو با راه آرمان؛ در این باره با تأکید بر اینکه شرکت هایی که برای سرویس مدارس کار می کنند، اجبارا باید نرخ نامه اعلامی را رعایت کنند، گفت: زمانی که شرکت ها با مدارس قرارداد می بندند، مدرسه از اولیا پول می گیرد و بر اساس نرخنامه به شرکت ها می دهند.
 

مبالغ اضافه به شرکت ها نمی رسد؛ شرکت ها به ازای هر دانش آموز درصد مشخصی را می گیرند


مدیر عامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان ادامه داد: برخی از اولیا و شاید مدیران مدارس و مدیران اجرایی با اولیا به توافق می رسند که با دریافت کرایه بالاتر، دانش آموز را نزدیک تر پیاده کنند؛ بنابراین اگر نرخی را خارج از ضوابط عنوان شده، می گیرند با تعامل خودشان است.

وی ضمن اشاره به مطلب فوق تصریح کرد: چرا که شرکتی که با مدرسه قرارداد می بندد و مدرسه پول را از اولیا دریافت می کند و به حساب شرکت واریز می کند، به اجبار باید نرخ نامه را رعایت کند و خارج از نرخ نامه نمی تواند قرار داد ببندد.

میرزایی با بیان اینکه ما دستگاه نظارتی هستیم و مدارس و آموزش و پرورش کارفرما هستند، عنوان کرد: چنانچه مبلغی بالاتر از نرخ اعلام شده توسط والدین پرداخت می شود، این مبلغ اضافه به شرکت نمی رسد؛ چرا که شرکت به ازای هر دانش آموز درصد مشخصی را می گیرد.
 

پیگیری افزایش هزینه سرویس مدارس در کارگروه مربوطه


همچنین محمد مهدی نژاد معاون پشتیبانی سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان در گفتگو با راه آرمان؛ در این خصوص گفت: بر اساس تبصره یک ماده 18 آئین نامه حمل و نقل دانش آموزی، نظارت بر عملکرد شرکت ها و رانندگان دانش آموزی به عهده کارفرماست که در این زمینه کارفرما، آموزش و پرورش است و ما به عنوان شهرداری مرجع صدور پروانه هستیم.

معاون پشتیبانی سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان با اشاره به اینکه تاکنون گزارشات متعددی نسبت به افزایش نرخ سرویس مدارس به ما واصل شده که ما این گزارشات را به کارفرما ارجاع داده ایم، عنوان کرد: در مدارس کارگروهی متشکل از نماینده یا مدیر عامل شرکت، مدیر اجرایی مدرسه و نماینده انجمن اولیا و مربیان در این زمینه فعالیت می کنند و ما نیز با مسئول انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان در این خصوص جلساتی را داشته ایم.

وی بیان کرد: متأسفانه از سال 1398 به صورت  رسمی، سرویس مدارس وجود نداشته است و به همین دلیل بسیاری از رانندگان که سرویس مدارس را به عهده داشتند، به سمت شرکت های خصوصی شهرک خضرا، کارخانه لاستیک بارز و غیره برای جا به جایی پرسنل سوق پیدا کردند.


بیش از هفتاد درصد والدین خارج از آئین نامه با رانندگان مذاکره کرده اند


مهدی نژاد اظهار کرد: متأسفانه هم اکنون با گذشت سه سال از شیوع بیماری کرونا و بازگشایی مراکز آموزشی با مشکل مواجه شده اند و این مسئله برای شهرداری، اولیا دانش آموزان و آموزش و پرورش سخت شده است.

معاون پشتیبانی سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان با بیان اینکه کارگروه ماده 18 بر اساس آئین نامه دانش آموزی است که این آئین نامه بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور تنظیم شده و دستور العمل اجرایی در این زمینه داده شده است، ابراز کرد: ما پیشنهاداتی را به آموزش و پرورش برای حل بحران سرویس مدارس دادیم به عنوان مثال خرید مینی بوس از طریق تخصیص بودجه از سوی نهادها و پیگیری ما جهت اخذ سهمیه از تهران که این پیشنهاد تاکنون محقق نشده است.

وی گفت: مسئله ای که وجود دارد این است که برخی از والدین خارج از مقررات و چهارچوب آئین نامه با رانندگان مذاکره کرده و سرویس گرفته اند و زمانی که این اقدام انجام می شود، راننده قیمت بالا می دهد که اگر شرایط را بررسی کنیم بیش از هفتاد درصد والدین به این سمت رفته اند و ما قطعا برای افرادی که این کار را انجام داده اند کاری نمی توانیم انجام دهیم.


تخلف سرویس مدارس شرکتی، قابل پیگیری است


مهدی نژاد بیان کرد: والدینی که با شرکت های ما آمده اند؛ اگر شکایتی داشته باشند می توانند از طریق کارگروه عنوان شده اقدام کنند و اگر تخلفی صورت گرفته باشد، باید خود مدرسه این تخلف را به مرجع صدور پروانه و کارگروه ماده 18 کتبا ارسال کند تا بتوانیم این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم و ما بر اساس قانون و مقررات سازمان، برخورد می کنیم و چنانچه کارگروه تصمیم به ابطال پروانه فرد بگیرد، قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

معاون پشتیبانی سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان تصریح کرد: مسئله ای دیگر که والدین باید مد نظر قرار دهند این است که دانش آموزانی که تا تاریخ 15 شهریور ثبت نام کرده بودند، از شرایط نرخ نامه اعلامی بهره مند می شدند و حتی در آخرین جلسه کارگروه ماده 18 مصوب شد که تاریخ مذکور تا 20 شهریور ماه تمدید شد.

وی عنوان کرد: گمان می کنم دانش آموزانی که دچار مشکل شده اند، کسانی هستند که بعد از تاریخ 20 شهریور ماه تصمیم به گرفتن سرویس گرفته اند و به دلیل نبود خودرو، قیمتی از سوی راننده گفته شده است.

مهدی نژاد خاطر نشان کرد: شرکت هایی سرویس مدارس عنوان کرده اند که بیش از 25 هزار دانش آموز را ساماندهی کرده اند و البته اعدادی هم مسافربرها و خودروهای آزاد رفت و آمد می کنند که بدون مجوز هستند و ما از تعداد آزاد برها بی اطلاع هستیم.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcb9gb8zrhbfap.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین