تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۹
۰
plusresetminus
شهرستان رودبارجنوب یکی از قطب های تولید گندم و ذرت استان کرمان است،ولی کارخانه ای برای فرآوری این دو محصول ندارد،که با صرف هزینه های فراوان گندم از شهرستان خارج شده و دوباره با صرف هزینه بسیار آرد مورد نیاز مردم باید وارد شهرستان شود.
چرخی که برای واسطه گران می چرخد/ گندم تولیدی برای مردم آسیاب نمی شود
به گزارش خبرنگار راه آرمان از رودبارجنوب، آرد و نان در زندگی مردم رودبارجنوب از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است و در اغلب وعده‌های غذایی آنان، این نعمت الهی دیده می‌شود مصرف آرد در ایران به جهت بهره‌ گیری از آن در تهیه نان، شیرینی و غیره بسیار زیاد است که به همین جهت دولتمردان را مجاب به توجه به کشت گندم و تلاش برای خودکفایی کشور در این محصول کرده است.
 
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی جنوب استان کرمان در پایان فصل برداشت گندم، از رشد ۵۷ درصدی میزان تولید و خرید گندم مازاد و بذری در جنوب استان کرمان خبر داد.
 
اما با این حال به دلیل نبود کارخانه آرد مدتی نانوایی ها با چالش کمبود آرد مواجه بودند و از طرفی آرد به صورت آزاد بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.
 
در همین راستا منصور شکرالهی نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی خواستار افزایش سهمیه آرد یارانه ای و نیمه یارانه ای جنوب استان کرمان شد.
 
 شکرالهی طی نامه نگاری با علی تیموری سرپرست قائم مقام وزیر در امور مجلس خواستار افزایش سهمیه آرد یارانه ای و نیمه یارانه ای شهرستان های حوزه انتخابیه شد.
 
در ادامه تیموری طی دستوری به راد معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران خواستار مساعدت ویژه و اقدام لازم شد.
 
با وجود تولید سالانه ده‌ها تن گندم در مزارع رودبارجنوب و مصرف بالای آرد در این شهرستان حتی یک کارخانه آرد در این منطقه وجود ندارد.
 
کارخانه تولید آرد به عنوان مرکز فرآوری‌ کننده گندم و تبدیل آن به کالای اولیه مورد نیاز مردم بسیار حائز اهمیت است که مردم شهرستان همچون سایر شهرهای کشور، به مصرف آرد برای تهیه مواد خوراکی مصرفی خود توجه ویژه‌ای دارند، اما با وجود مصرف بالای آرد متأسفانه هنوز یک کارخانه آرد در این منطقه وجود ندارد.
 
با توجه به اینکه نان در عرصه زندگی اجتماعی ایران زمین همیشه موضوعی فراتر از یک کالای صرف اقتصادی بوده زیرا نه تنها آحاد جامعه از غنی و فقیر مصرف کننده آن هستند بلکه زنجیره طویلی از بخش کشاورزی همچون مزرعه، صنعت و بازرگانی شامل کارخانه و سیلو و صنوف همچون نانوایی تا سفره تک تک شهروندان را در بر می گیرد.
 
یکی از مشکلات پیش روی شهرستان رودبارجنوب نبود کارخانه آرد است که با صرف هزینه های فراوان گندم از شهرستان خارج شده و دوباره با صرف هزینه بسیار آرد مورد نیاز مردم باید وارد شهرستان شود.
 
داشتن نان خوب و دارای ارزش غذایی بالا از مولفه های متعددی برخوردار است چنانکه از نوع کاشت، داشت و برداشت گندم گرفته تا نحوه نگهداری گندم در سیلوها، نحوه آردسازی و سبوس گیری و در نهایت روش خمیر کردن و پخت آن در کیفیت نان موثر است.
 
هر چند این شهرستان بهترین و باکیفیت ترین گندم استان و کشور را تولید می‌کند اما آردهای توزیع شده در شهرستان از کیفیت پایین تری در تراز با گندم منطقه برخوردار است که بر این اساس توجه به گندم، آرد، نان و کیفیت آن موضوعی بسیار مهم و همیشگی است تا سفره مردم هیچگاه خالی از نان با کیفیت نماند.
 
آرد مورد نیاز مردم رودبارجنوب از کارخانه های خارج از شهرستان تأمین می‌شود و احداث کارخانه آرد زمانی توجیه ‌پذیراست که در کنار آن سیلوی دائمی ذخیره گندم باشد یا اینکه خود کارخانه، امکانات ذخیره را داشته باشد که در شهرستان این شرایط کاملا مهیاست.
 
 
انتهای پیام/پ
https://armanekerman.ir/vdcdzz0f5yt0sk6.2a2y.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما