تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۵
۰
plusresetminus
این روزها آنچه بیشتر از همه چیز نخلداران منوجانی را نگران کرده، آفات سرخرطومی نخیلات است که باعث مرگ نخل ها می شود.
آفتی که گریبان نخیلات منوجان را گرفته است/ نخلداران منوجانی چشم انتظار یاری مسئولان‌
به گزارش راه آرمان؛ این روزها آنچه بیشتر از همه چیز نخلداران منوجانی را نگران کرده است آفات سرخرطومی نخیلات است که در باغات شهرستان منوجان پخش شده و به عنوان معضل وخطری  که تمام شهرستان درگیر شده است.

این آفت تمام طول دوره زندگی خود را داخل تنه درخت نخل بوده و ضمن تغذیه از آوندها، جوانه مرکزی و غلاف­ های تازه و لیفی نشده برگ، کانال­ هایی در جهات مختلف ایجاد می کنندو این آفت در مدت کوتاهی سبب مرگ نخل می­ شود.

سالاری یکی از نخلداران منوجانی گفت: شناسایی،تیمار، امحای نخل درگیر آفت و آموزش توسط کارشناسان انجام شود تا جلوی این بحران گرفته شود.

میجانی یکی‌ از کشاورزان منوجانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این آفت تنه درخت خرما را مورد هدف قرار داده و اگر پیشگیری و جلوگیری نشود، تبدیل به یک بحران واقعی خواهد شد که زندگی  ومعیشت مردم را به خطر می اندازد.

وی افزود: در یک سال اخیر ۹ تا از نخل های ما  مورد هدف این آفت قرار گرفته اند و باعث مرگ نخل شده است هر چند که با پاشیدن سم می‌خواهیم جلوی این آفت را بگیریم ولی متاسفانه جوابگو نیست ودر حال گسترش است.

میجانی تصریح کرد: از جهاد کشاورزی تله برای به دام انداختن این آفت گرفتیم؛ ولی تعداد محدودی به دام افتادند و روز به روز تعداد این آفت رو به افزایش است.

وی افزود: از جهاد کشاورزی تقاضا داریم اقداماتی از جمله توزیع سم یا هر کاری دیگری که بتوان جلوی این این آفات گرفته شودانجام دهند.
زارعی یکی دیگر از کشاورزان منوجانی گفت: توانایی خرید این قدر سم برای پاشیدن پای نخیلات را نداریم خواشمندیم از جهاد کشاورزی که رایگان بین کشاورزان توزیع کنند.

سوسک های سرخرطومی همانطور که گفته شده باعث نگرانی نخلداران منوجانی شده است لذا باید مسئولان مربوطه با اعزام کارشناسان کشاورزی به این منطقه و توزيع سم رایگان بین نخلداران جلوی این معضل گرفته شود.


انتهای پیام/محمدی
  https://armanekerman.ir/vdcdnz0fjyt0sk6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما