تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۹
۰
plusresetminus
توقفگاه‌های شهر رفسنجان پر از متکدیان با سنین مختلف شده که این مسئله، معضل اجتماعی را برای مردم این خطه ایجاد کرده است.
توقفگاه‌های تکدی‌گری در رفسنجان خلوت می‌شود
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ نیمه یک روز سرد زمستانی دی‌ماه به پایان رسیده و زمان کار شیفت‌ صبح هم تمام شده؛ درب دفتر محل کارم را بسته و قدم‌ها را برای رفتن به نزدیک‌ترین داروخانه جهت تهیه نسخه دختر خردسالم که دکتر شب گذشته ویزیتش کرده را تهیه کنم.

مدت زیادی نمی‌گذرد که افراد متعددی تقاضای کمک می‌کنند اگرچه پبش تر کودکان را در این کار می‌دیدی اکنون مردان و زنانی میانسال، بیشتر مشاهده می‌شوند که تقاضای کمک دارند و همه هم می‌خواهند پولی به آنها بدهی تا چیزی برای اهل خانه ببرند.

خانم میانسالی که اهل اینجا هم نیست و به گفته خودش اهل جیرفت است، می‌گوید: یک کمکی کن، پشت سر هم، دعا می‌کند تا تو را به این باور برساند که هر کمکی به او با بیمه معنوی خودت و فرزندانت برابری می‌کند و برای رهایی از شنیدن آنها مجبوری هر آنچه در اطرافت داری را به شخص متکدی بدهی.

به لحظه نمی‌رسد وقتی که دست به کیفت می‌بری تا اولی را قانع کنی؛ می‌بینی چند کودک هم دور و برت جمع می‌شوند که چیزی هم به آنها برسد یک هزارتومانی آن‌هم با عذرخواهی که تقدیمش می‌کنی؛ و انگار عذرخواهی هم کفایت نمی‌کند و با عصبانیت می‌گوید مگر شما رفسنجانی نیستید ” هزارتومان؟!”.

میدان شهدای‌رفسنجان (میدان سپهبد سلیمانی) و چهار راه‌ها و بسیاری از گلوگاه‌ها و توقف‌گاه‌های این شهر مملو از افراد متکدی مرد و زن و البته پیر و خردسال است؛ البته این را هم بگویم که تکدی‌گری خاص محل یا مکان خاصی از شهر نیست تقریبا در هرجای شهر که باشی امکان اینکه مسیر راهت اعم از پشت چراغ قرمز، رستوران‌ها، ورودی داروخانه و تالار و کنار بلوارها باشند وجود دارد.

فرد متکدی دیگری که در این مسیر به پستم خورد و البته چون خانم و از جنس خودم بود توانستم با او درد دل کنم از او که حدودا ۴۰ سال سن داشت پرسیدم چرا کار نمی‌کنی تا آبرومندانه درآمد داشته باشی و دیگر دستت پیش بنده‌ای دراز نمی شود تا بتوانند به هر زوری شده هر چند مقداری پول ِ کم، تو را که اشرف مخلوقاتی از سر خودشان باز کنند.

پاسخ داد: مادرم مریض و پیر است اهل شهرستان همجواریم، ازدواج منجر به شکست داشتم مجبور شدم با مادرم به رفسنجان سفر کنم تا کاری پیدا کنم اما دیدم اینجا متکدی زیاد دارد و درآمد خوبی هم نصیبشان می‌شود که البته با اینکه از تکدی‌گری خوشم نمی‌آید ولی درآمدی ماهانه دارم کفاف خرج زندگی من و مادرم و کرایه خانه را می‌دهد همین کافی است.

او البته درآمد این کار را خوب عنوان کرد اما گلایه از این داشت که دست تو این کار زیاد شده و الان افراد بیشتری وارد تکدی‌گری شده‌اند و از سوی دیگر مردم هم کم کمک می‌کنند.

براساس قانون ساماندهی متکدیان؛ تامین محل، امکانات و تجهیزات مورد نیاز اردوگاه ساماندهی متکدیان باید توسط شهرداری انجام شود، در رفسنجان نیز شهرداری طرح جمع‌آوری متکدیان را با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی با همکاری فرمانداری ویژه شهرستان و فرماندهی نیروی انتظامی آغاز کرده و متکدیان از خیابان‌ها و معابر شهر جمع‌آوری می‌شوند.

یکی از آسیب‌های اجتماعی در جامعه، تکدی‌گری است

حسین رضایی در این خصوص گفت: برخی از این متکدیان نیازمند واقعی نیستند و ضمن اینکه سیمای شهر را مخدوش می‌کنند باعث نارضایتی شهروندان می‌شوند.

فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه طرح جمع‌آوری متکدیان شهر امروز کلید خورد اظهار کرد: در طرح‌های ساماندهی معمولا افراد نیازمند واقعی براساس تکلیف قانونی به نهادهای حمایتی اعم از بهزیستی و کمیته امداد تحویل داده می‌شوند تا برای آنان پرونده حمایتی تشکیل شود.

وی افزود: یکی از آسیب‌های اجتماعی در جامعه، تکدی‌گری است که متاسفانه افرادی در سنین مختلف اقدام به تکدی‌گری می‌کنند و مشکلاتی را به دنبال دارد.

رضایی تصریح کرد: در بیشتر موارد افرادی که در رفسنجان اقدام به تکدی‌گری می‌کنند غیربومی هستند و متولی جمع‌آوری متکدیان شهرداری است ولی در کارگروهی که تشکیل شده سازمان‌های دیگری از جمله بهزیستی، خیریه‌ها، کمیته‌امداد و فرماندهی‌ انتظامی شهرستان هم دخیل هستند و تلاش می‌کنند.

فرماندار رفسنجان خاطرنشان کرد: مکانی در شهر برای ساماندهی این متکدیان در نظر گرفته‌شده و در پالایش؛ افراد غیربومی به شهر محل‌زادگاه و زندگی‌شان برگردانده می‌شوند، کودکان هم که اغلب از اتباع بیگانه هستند در صورت مجدد تکدی‌گری، کارت آمایش اتباع آنها باطل و به عنوان اتباع‌بیگانه غیر مجاز شناخته و با آنها طبق قانون برخورد می‌شود.

وی تأکید کرد: ثبات کار جمع‌آوری متکدیان از اولویت‌های شهرستان است تا دیگر تکرار نشود البته مردم هم باید همکاری کنند و کمتر به این قشر کمک کنند و اگر کمکی دارند به خیریه‌ها تقدیم کنند تا از این کانال به دست آنها برسد.

گزارش از: مریم رضایی

انتهای خبر/ https://armanekerman.ir/vdcauun6y49ne61.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما