تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۶
۰
plusresetminus
به بهانه سالروز سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی مساجد؛

کانون مسجدی که به محرومین جنوب کرمان امید بخشیده است

کانون فرهنگی هنری شهید باکری از همان ابتدای شروع به کار با توجه به محرومیت منطقه و احساس تکلیف، اساس فعالیت‌های خود را بر احیای کارکردهای اجتماعی و فرهنگی مسجد با اولویت خدمت رسانی به محرومین و نیازمندان گذاشته است.
کانون مسجدی که به محرومین جنوب کرمان امید بخشیده است
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی راه آرمان؛ مسجد خانه خدا و شریف‌‏ترین مکان روی زمین، جایگاه مناسبی برای امر به معروف و نهی از منکر، حل مشکلات مسلمانان و آمادگی به منظور جهاد و مبارزه با دشمنان خدا و انسانیت است.
 
مردمی‌بودن، هدف‌مندی و انسجام از مهم‌ترین ویژگی‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است که دستاوردها و موفقیت‌های فراوانی را در تمام حوزه‌ها به ارمغان آورده است، آنچه بر شکوه و زیبایی این مجموعه افزوده است حضور جوانان متعهد و کارآمد در مساجد است.

پس از ورود به روستای هیر شاه آباد و عبور از کوچه و پس کوچه‌های خاکی روستای هیر شاه آباد، به وسط روستا درست همان جایی که مسجد صاحب الزمان (عج) قرار دارد می‌رسید، مسجدی پویا و فعال که مرکز اجتماع جوانان پرتلاش و سخت‌کوش روستا است.
 
در محوطه مسجد تابلویی به چشم می خورد که بر روی آن نام کانون فرهنگی هنری شهید باکری رودبار جنوب حک شده است.
 
این کانون فرهنگی هنری در سال ۱۳۹۶ ذیل ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان و با رویکرد جذب نوجوانان، جوانان و احیای کارکردهای مسجد تراز اسلامی در این مسجد راه اندازی شده است.
 
کانون فرهنگی هنری شهید باکری از همان ابتدای شروع به کار با توجه به محرومیت منطقه و احساس تکلیف، اساس فعالیت های خود را بر احیای کارکردهای اجتماعی و فرهنگی مسجد با اولویت خدمت رسانی به محرومین و نیازمندان گذاشته و برای تحقق این مهم، پس از اندک زمانی از تاسیس، گروهی همراه و همدل متشکل از جوانان مسجدی و جمعی از طلاب بسیجی حوزه علمیه تحت عنوان گروه جهادی شهید باکری راه اندازی کرد.
 
آنچه که در این مسجد بیش از همه به چشم می خورد کارگروهی، همراهی، اتحاد و همبستگی نوجوانان و جوانان مسجدی عضو گروه جهادی کانون فرهنگی هنری شهید باکری در انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است.
 
به یُمن راه اندازی این گروه جهادی تاکنون فعالیت‌های بسیاری در حوزه اجتماعی و فرهنگی در مناطق محروم و دور افتاده رودبار جنوب و بخش جازموزیان انجام شده است.
 


کانون فرهنگی هنری شهید باکری  از همان ابتدای شروع به کار با توجه به محرومیت منطقه و احساس تکلیف، اساس فعالیت های خود را بر احیای کارکردهای اجتماعی و فرهنگی مسجد با اولویت خدمت رسانی به محرومین و نیازمندان گذاشته است.

کانون مسجدی که پایگاه ازدواج آسان است
 
حجت‌الاسلام جمشید خاوری طلبه دهه هفتادی که ۷ سال پیش با تاسیس کانون فرهنگی و هنری شهید باکری در مسجد صاحب الزمان(عج) روستای هیر شاه آباد شهرستان رودبار جنوب ازدواج آسان را راه‌اندازی کرد؛ به همت این مرکز تاکنون بیش از ۹۰ ازدواج انجام و جوانان هم‌فکر و هم‌کفو روانه خانه بخت شده‌اند.
 


به گفته حجت الاسلام خاوری؛ همزمان با برگزاری جشن ازدواج آسان جوانان، در حد توان با کمک خیرین و بچه مسجدی‌های گروه جهادی شهید باکری، اقلام مورد نیاز برای آغاز زندگی مشترک آنها را تهیه کرده و به آنها اهدا می کنیم و آن دسته از زوجین که عقد نکرده اند نیز هزینه عاقد را نیم بها پرداخت می‌کنیم و هزینه آرایشگاه و تزیین ماشین عروس را نیز پرداخت می‌کنیم.
 
 
 
 ازدواج ازجمله سنت های مورد تاکید اسلام است که در روایات متعدد از سوی ائمه‌اطهار (ع) نسبت به آن سفارش شده، چنان که پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: هر گاه فردی ازدواج کند، نصف دینش را به‌دست آورده است و برای نصف دیگر باید تقوای الهی پیشه کند.
 
در این میان مشکلات اقتصادی که امروز مردم با آن مواجه هستند، موجب شده بسیاری از جوانان در امر مهم ازدواج با مشکلات فراوانی روبرو شوند. لذا رسانه‌ها، مساجد و دیگر مراکز و نهاد‌های اثرگذار بر فضای فکری فرهنگی جامعه می‌توانند و باید به میدان ترویج ازدواج آسان ورود کرده و امر تشکیل خانواده را ترویج دهند. چنان که مقام معظم رهبری مدظله العالی همواره بر احیای کارکردهای اجتماعی مساجد تاکید داشته و دارند و یکی از مهمترین این کارکردها زمینه سازی برای ازدواج های آسان و مستحکم است.
 
البته هستند مساجدی که همواره در کارهای خیر پیشقدم بوده و تلاش می کنند، زمینه ازدواج آسان و باکیفیت را برای دختران و پسران فراهم کنند. 
 
ازدواج آسان تنها گوشه‌ای از فعالیت کانون فرهنگی و هنری شهید باکری است، به همت این کانون چندین جهیزیه تهیه و به زو‌ج‌های جوان اهداء شده است.
 
کمک به برپایی جشن‌ها، ایستگاه صلواتی، توزیع بسته‌های معیشتی و کمک به نیازمندان از جمله فعالیت‌های این کانون فعال در جنوب کرمان است.
 


حجت الاسلام جمشید خاوری گفت: کارگاه تولید ماسک گروه جهادی کانون فرهنگی هنری شهید باکری رودبار جنوب در دوران کرونا فعالیت داشت، توانست ۱۰ هزار ماسک تولید و رایگان در اختیار شهروندان قرار دهد.
 
پایگاه بسیج و گروه جهادی شهید باکری مسجد صاحب الزمان(عج) روستای هیر شاه آباد نیز که یکی از پایگاه‌های فعال است در زمینه های فرهنگی و هنری برای مخاطبان و گروه های سنی مختلف دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به برپایی حلقه‌های صالحین و ارائه مباحث معرفتی در آنها اشاره کرد.
 
کانون فرهنگی هنری شهید باکری رودبار جنوب از سال ۹۶ فعالیت خود را با رویکرد اجرای برنامه های فرهنگی و هنری آغاز کرد، رفته رفته با توجه به عمق محرومیت منطقه حجت الاسلام جمشید خاوری مدیر کانون فرهنگی هنری شهید باکری بچه های مسجد را دور خود جمع می کند و گروه جهادی شهید باکری کانون را تشکیل می دهد.
 
کانون فرهنگی هنری شهید باکری رودبار جنوب که این روزها همه آن را با فعالیت‌های جهادیش می‌شناسند در مسجد صاحب الزمان(عج) روستای سردی هیر شاه آباد در سی و پنج کیلومتری اسلام آباد مرکز شهرستان رودبار جنوب قرار دارد.
 
این روستا صد و شصت وپنج خانوار با جمعیتی بالغ بر هفتصد نفر دارد و کانون فرهنگی هنری شهید باکری با فعالیت‌های جهادی خود منشا خدمات و برکات فراوانی برای اهالی آن شده است.
 
 
انتهای خبر/پ
https://armanekerman.ir/vdchvxnzi23nxzd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما