تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۰۵
۰
plusresetminus
دخترانی که از حس حضور خود در مناطق دفاع مقدس می‌گویند؛

اشتیاق ناتمام دهه هشتادی‌های مُلک سلیمانی برای حضور مجدد در اردو راهیان نور

سه تن از دانش‌آموزان دختر کرمانی با حضور در میزگرد پایگاه خبری «راه آرمان» در خصوص آثار و برکات اردو راهیان نور نکاتی را مطرح کردند.
اشتیاق ناتمام دهه هشتادی‌های مُلک سلیمانی برای حضور مجدد در اردو راهیان نور
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری«راه آرمان»؛ اوایل بهمن ماه بود که اعزام دانش‌آموزان دختر و پسر به اردوی راهیان نور بر خروجی رسانه‌های محلی قرار گرفت؛ بعد از گذشت سه سال از شیوع بیماری کرونا و کنترل این بیماری بار دیگر مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس جنوب کشور میزبان نسل‌های مختلف برای برگزاری بزرگترین عملیات فرهنگی کشور بود.

از استان کرمان بنا به گفته غلامعباس نکونام مسئول سازمان اردویی، گردشگری و راهیان نور سپاه ثارالله استان کرمان چهار هزار دانش‌آموز کرمانی دختر و پسر به اردوی راهیان‌ نور در بازه زمانی مشخص شده، اعزام شدند.

به همین بهانه با حضور سه تن از دختران دانش‌آموزی که در این اردو شرکت کرده بودند میزگردی را در راستای مسائل مختلف اردوی راهیان نور برگزار کردیم.

فاطمه بهادر پایه دهم و از مدرسه هدی شهر کرمان بود، گفت: اولین بار بود که به مناطق عملیاتی رفتم و اگر باز هم قسمت شود به این مناطق خواهم رفت.

ساغر عامری دانش آموز دیگر کرمانی پایه یازدهم و از مدرسه فرزانه میهمان ما شده بود، او نیز اظهار کرد: اولین بار بود به مناطق راهیان نور رفتم و امیدوارم دوباره بتوانم حس و حالی که در مناطق نور داشتم را تجربه کنم.

مائده آبادی‌خواه پایه هفتم از مدرسه هدی بود، وی نیز در خصوص حس و حال خود این‌گونه ابراز کرد: من هم اولین بار بود که این توفیق نصیبم شد که در مناطق عملیاتی حضور داشته باشم.


 

راه آرمان: هدف شما از حضور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس چه بوده است؟


بهادر در این خصوص گفت: برای حضور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس بسیار مشتاق بودم و کتاب‌هایی را در خصوص زندگی‌نامه شهدا خوانده بودم، علاقمند بودم که بدانم که شهدا و رزمندگان دفاع مقدس در چه شرایطی بوده‌اند؟ کجا حضور داشته‌اند؟ چگونه سختی‌ها را تحمل می ‌کردند؟ علاقه‌مند بودم مناطق عملیاتی را ببینم و خودم سرما و گرما منطقه را حس کنم.

عامری اظهار کرد: به عشق شهدا و علاقه‌ای که در این خصوص داشتم به اردوی راهیان نور رفتم، هدفم این بود که بیشتر با شهدا و کسانی که در این مناطق حضور داشتند و برای دفاع از کشور جنگیدن، آشنا شوم.

آبادی‌خواه در این زمینه اظهار کرد: من با شور و علاقه‌ای که در وجودم بود، علاقه‌مند بودم که به اردوی راهیان نور بروم و با این مهم آشنا شوم که مردم سرزمینم در چه شرایطی از جان خود گذشتند و در میدان جنگ حضور پیدا کردند.
 

راه آرمان: وقتی قدم به مناطق عملیاتی گذاشتید چه حسی داشتید ؟ و اولین مسئله‌ای که ذهن شما را درگیر کرد، چه بود؟


بهادر در پاسخ به این سوال عنوان کرد: اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که شهدا و رزمندگان در این مکانی که من الان حضور دارم، بوده‌اند و چه خوب که من هم توانستم به مناطق نور بروم و در مناطق عملیاتی که حضور داشتم، تک‌تک اتفاقاتی که در کتب زندگی‌نامه شهدا مطالعه کرده بودم را توانستم تصور کنم و برای‌من حس خیلی خوبی بود.

وی ادامه داد: هر چه که در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس باشی، نمی‌دانی که کجا هستی اما زمانی که سفرم تمام شد و برگشتم تازه متوحه شدم که کجا حضور داشتم و این حضور تا چه اندازه برای من تأثیرگذار بوده است.
 
عامری در این‌باره گفت: من برای اولین بار بود که به مناطق راهیان نور اعزام شدم و حس و حال عجیبی داشتم به‌گونه‌ای که نمی‌توانم حالم را توصیف کنم؛ تنها می‌توانم بگویم که در این سفر باورم شد که شهدا به ما توجه دارند و من هیچ زمان نمی‌توانم این ارادت را به آنها داشته باشم، در این سفر باورم شد که شهدا من را دوست دارند که به این مناطق دعوت شدم.

آبادی خواه نیز در این خصوص ابراز کرد: حس و حالی که آدمی در مناطق راهیان نور درک می‌کند با کلمات قابل توصیف نیست؛ در آن مناطق احساس می‌کردیم که بر بال ملائکه سوار هستیم و زمانی که قدم بر روی خاک‌هایی که خون شهدا بر روی آنها ریخته شده بود، این حس به ما دست منتقل می‌شد که چه کسانی جان خود را فدا کردند تا ما بتوانیم برای آرامش روی این خاک‌ها قدم بگذاریم.
 



راه آرمان: آیا علاقه داشتید در دوران جنگ در مناطق عملیاتی حضور داشتید؟


بهادر با تأکید بر این‌که اگر در آن دوران بودم و لیاقت داشتم، قطعا شرکت می‌کردم، اظهار کرد: ما می‌توانیم امروزه یک سرباز باشیم، در دوران دفاع مقدس، جنگ میدانی و تن به تن بود؛ اما هم اکنون جنگ، جنگ رسانه است و ما می‌توانیم به عنوان یک سرباز و فرمانده از نظام جمهوری اسلامی ایران و کشورمان دفاع کنیم.

عامری نیز در این‌باره عنوان کرد: اگر در آن زمان بودم، خیلی علاقه داشتم که از کشورم دفاع و حمایت کنم؛ اما الان می‌توانیم برای حفاظت از سرزمین و خاک کشورمان، کارهایی در حد توان خود انجام دهیم؛ ما می‌توانیم سرزمین و دین‌مان را به دیگران معرفی کنیم.

آبادی خواه بیان کرد: قطعا بسیار دوست داشتم و علاقه مند بودم که در دوران جنگ بودم؛ اما حالا که آن دوران گذشته است، ما از روش‌های دیگر می‌توانیم از مرز و بوم خود دفاع کنیم، امروزه با توجه به جنگ رسانه‌ای که از سوی دشمن وجود دارد، در این جنگ می‌توانیم مؤثر باشیم.


راه آرمان: سخن شما خطاب به آن افرادی که هنوز در مناطق عملیاتی حضور پیدا نکرده‌اند، چیست؟


بهادر در این خصوص ابراز کرد: حس و حال حضور در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس، قابل توصیف نیست و اقشار مختلف باید خودشان در این مکان حضور داشته باشند، تا شرایط را با گوشت، پوست و خون خود حس کنند؛ زمانی که افراد در این مکان حضور پیدا می‌کنند، متوجه می‌شوند که چه اتفاقاتی رخ داده است و حتی اگر نسبت به انقلاب، شهدا و نظام نگاه خوبی نداشته باشند، در این مناطق نظر و دیدشان تغییر خواهد کرد؛ چرا که شهدا زنده‌اند و عنایت می‌کنند.

وی افزود: به هم سن و سال‌های خودم پیشنهاد می‌کنم که حتی برای یک‌بار که شده در این مناطق حضور پیدا کنند.

عامری در این‌باره گفت: به مناطق جنگی جنوب کشور که اعزام شدم، قشرهای مختلف در منطقه حضور داشتند که زیارت می‌کردند؛ شهدا برایشان فرقی ندارد که چه کسی باشی، آنها کمک می‌کنند و اگر واقعا از آنها بخواهیم، دستمان را می‌گیرند؛ بسیاری از افراد بود که بدحجاب بودند و از شهدا شناختی نداشتند؛ اما زمانی که از شهدا کمک خواستند، تغییر کردند.

وی ادامه داد: شاید افراد در شرایطی که در منطقه عملیاتی قرار دارند، قدر این مکان را ندانند؛ اما زمانی که از آنجا دور می‌شوند متوجه خواهند شد که در چه فضایی قرار داشتند، چه کسانی برای دفاع از کشور جنگیده بودند؛ بنابراین پیشنهادم به افرادی که این سفر را تجربه نکرده‌اند این است که حتما به این سفر بروند.

آبادی‌خواه نیز با افراد حاضر در میزگرد هم‌نظر بود و عنوان کرد: توصیه می‌کنم کسانی که تاکنون در این مناطق حضور پیدا نکردند حتی برای یک بار هم که شده بروند و این مناطق را ببینند که چگونه شهدا ما جان خود را برای اسلام و انقلاب فدا کردند و چگونه برای حفاظت از کشورمان در خون خود غلتیدند.




راه آرمان: نظر شما در خصوص شهدا چیست و این عزیزان چه حقی به گردن ما دارند؟


بهادر با تأکید بر اینکه شهدا رفتند تا ما امروز امنیت داشته باشیم و بتوانیم راحت زندگی کنیم، اظهار کرد: شهیدان حق بسیاری به گردن ما دارند.

وی تصریح کرد: واژه شهید سرشار از معناست ایثار، شهادت، از خود گذشتگی، فداکاری و غیره؛ در وصیت‌نامه بسیاری از شهدا آمده است که خواهرم و مادرم حجابتان را حفظ کنید و بنابراین ما باید به این مهم توجه داشته باشیم.

عامری ابراز کرد: واژه شهید بسیار پر معناست؛ شهدا دستم را گرفتن و اگر بخواهم از شهیدان بگویم باید ساعت‌های متمادی در این باره صحبت کنم؛ ما باید کاری کنیم که شهدا کنارمان باشند، اینکه شهدا و شهیدانی بزرگواری مانند سپهبد شهید سلیمانی، دست افرادی همچون من را گرفته‌اند، حق بسیار بزرگ بر گردن من دارند و من باید به این مهم توجه داشته باشم.

آبادی خواه در این زمینه گفت: شهید کلمه‌ای است که به ایثار، فداکاری و از جان گذشتگی برمی‌گردد و ما هر کاری که انجام دهیم، نمی‌توانیم حق شهدا را ادا کنیم؛ البته ما باید سعی کنیم، آرمان‌های شهدا و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را حفظ کنیم.


راه آرمان: وظیفه ما در قبال از خود گذشتگی شهدای دوران دفاع مقدس، شهدای امنیت، شهدای مدافع حرم چیست؟


بهادر با بیان این‌که ما در این زمینه باید کارهای زیادی را انجام دهیم، گفت: مهم‌ترین مسئله در این راستا این است که تأثیرپذیر و تأثیرگذار باشیم، اما از سوی دیگر به این موضوع باید توجه کنیم که متأسفانه جوانان انقلابی ما در خصوص امر به معروف و نهی از منکر کم کار می‌کنند و اگر به این مسئله توجه می‌شد، شرایط بهتر بود.

وی عنوان کرد: دشمن نسبت به نظام، انقلاب اسلامی و کشورمان اطلاعات بسیار دارد و ما باید در تمامی ابعاد، اطلاعات خودمان را افزایش دهیم و به نوعی به خودشناسی برسیم؛ همچنین جوانان و نوجوانان به راه، هدف و آرمان‌های شهدا توجه کرده و آنها را مورد مطالعه قرار دهند.

عامری در این عرصه بیان کرد: ما باید شهدا را الگو خود قرار دهیم و در حد توانمان ما فعالیت‌های مختلف شهدا را معرفی کنیم؛ متأسفانه نوجوانان و جوانان امروزه مطالعه زیادی ندارند و اطلاعاتمان کم است، بنابراین چه خوب است که با افزایش اطلاعات، شهدا را در قالب‌های مختلف معرفی کنیم.

آبادی خواه نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: ما در قبال شهدا وظایف زیادی داریم و متاسفانه معضلی که امروزه شاهد هستیم، این است که ما اطلاعاتمان کم است و چه بهتر است که اطلاعات و کتبی که در خصوص شهدا و مناطق عملیاتی داریم در اختیار دیگران هم قرار دهیم.
 

انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdcj8tev8uqetvz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین