تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۸
۰
plusresetminus
رئیس اورژانس ۱۱۵ جنوب کرمان گفت: با فرهنگ‌سازی و زدودن رسومات غلط چهارشنبه‌سوری، از تبدیل این جشن به عزا جلوگیری خواهد شد.
جلوگیری از تبدیل جشن چهارشنبه‌سوری به عزا با فرهنگ‌سازی
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی «راه آرمان» از جیرفت، امشب، جشن چهارشنبه‌سوری برگزار خواهد شد که تاریخچه آن به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد که سُنت اصلی آن برپایی آتش و خواندن شعر «زردی من از تو، سرخی تو از من» است و دعا می‌کنند که آتش، بیماری‌ها و پلیدی‌های سال گذشته را از آنها بگیرد تا سالی جدید، همراه با شادکامی و بهروزی، شروع کنند و رسمی که با آن به استقبال بهار می‌روند.
 
هدف این مراسم شاد که آرزویی جز دل خوش، به همراه ندارد و در نهایت با پریدن از روی آتشی که با هیمه‌ای از چوب برپاشده است، به پایان می رسید. اما تغییر سُنت‌ها با وحشتی که در دل مردم به ویژه پدر و مادرها برافروخته می‌کند، حکایت از وقوع جنگی با مواد منفجره و آتش‌زا دارد که به دنبال آن، نیروی انتظامی، آتش‌نشانی، بیمارستان، اورژانس ۱۱۵ و خانواده افراد حادثه‌دیده را درگیر می‌کند.
 
متاسفانه در اثر تغییر سُنت چهارشنبه‌سوری، سلامتی و دل‌خوش، در سیاهی شب، جای خود را به دست و پای سوخته و چشمان محروم از بینایی می‌دهد که گاهی با مرگ عزیزی نیز همراه شده است.
 
ابراهیم افضلی در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی «راه آرمان» از جیرفت، به مقدس بودن آتش در فرهنگ ایرانیان باستان، اشاره کرد و گفت: آتش در ایران باستان، نماد دور کردن زشتی و پلیدی‌ها بوده و با روشن کردن آتش دنبال از بین بردن زشتی و پلیدی سال قبل تا پاک وارد سال جدید بشوند.
 
رییس مرکز فوریت‌های پزشکی جنوب استان کرمان، افزود: رسم چهارشنبه‌سوری، کم‌کم تغییر کرده و رفتارهای خطرناکی مانند ترقه و انفجار به آن اضافه شده است که باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامت روح و روان افراد می‌شود.
 
افضلی با اشاره به حوادث سال‌های قبل در تهران، اظهار کرد: متاسفانه سال‌های قبل در تهران، شاهد حوادث وحشتناک در مراسم چهارشنبه‌سوری، مانند کوری، قطع انگشت، دست و سوختگی‌های شدید بودیم.
 
وی ضمن غلط دانستن رسم‌هایی که به چهارشنبه‌سوری اضافه شده‌اند، تصریح کرد: رسم‌های غلطی که به جشن چهارشنبه‌سوری اضافه شده و آن را تغییر داده است، اکنون به بلای جان و سلامتی آدم‌ها تبدیل شده است.
 
ابراهیم افضلی تغییر فرهنگ غلط چهارشنبه‌سوری کنونی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: باید نسبت به تغییر فرهنگ غلط چهارشنبه‌سوری اقدام کنیم تا به جشن چهارشنبه‌سوری همراه با شادی، صله‌رحم و بدون خطر برگردیم.
 
رییس اورژانس ۱۱۵ جنوب کرمان گفت: فرهنگ‌سازی برای بی‌خطر کردن جشن چهارشنبه‌سوری را می‌توان با کمک صدا و سیما، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان و ادارات، تهیه و انتشار کلیپ و بروشور انجام داد زیرا جشن چهارشنبه‌سوری یک جشن شادی هست که نباید به عزا تبدیل شود.
 
وی با اشاره به فرهنگ غنی ایرانی، اظهار کرد: در فرهنگ ایرانی، اعضای خانواده باهم در جشن‌ها حضور دارند و بچه‌ها در مورد آنچه، می‌بینید سوال می‌پرسند که والدین، آن اتفاقات را بعنوان جشن چهارشنبه‌سوری به فرزندان‌شان معرفی می‌کنند که در نتیجه، فرزندانشان، ترقه‌بازی همراه با خطر را بعنوان فرهنگ و ذهنیت می‌پذیرند.
 
افضلی درخصوص برنامه‌ریزی اورژانس برای چهارشنبه‌سوری گفت: برنامه‌ریزی در دو محور فرهنگ‌سازی و درمان است که پیشگیری و فرهنگ‌سازی توسط روابط عمومی ۱۱۵، با نصب بَنِر در سطح شهر، انتشار کلیپ در فضای مجازی، برگزاری کلاس‌های آموزشی در مدارس و ادارات و توزیع بروشور در حال انجام است.
 
رییس مرکز فوریت‌های پزشکی جیرفت درباره اقدامات درمانی اورژانس ۱۱۵ بیان کرد: در مدت زمان برگزاری جشن چهارشنبه‌سوری، همه پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ با تمام ظرفیت پرسنل و تجهیزات لجستیک، جهت حضور در صحنه حادثه، انتقال افراد حادثه‌دیده به بیمارستان و انجام اقدامات لازم آمادگی لازم را دارند.
 
ابراهیم افضلی خطاب به خانواده‌ها گفت: به توصیه‌های اورژانس و صدا و سیما توجه کنند و منطقی با موضوع چهارشنبه‌سوری برخورد کنند تا شادی به غم تبدیل نشود.


 
یوسف سالاری درخصوص وظیفه ذاتی آتش‌نشانی گفت: وظیفه ذاتی آتش‌نشانی آن است که در حوادثی مانند چهارشنبه آخر سال، با آمادگی کامل، حضور داشته باشد.
 
رییس سازمان آتش‌نشانی شهرستان جیرفت افزود: سازمان آتش‌نشانی جیرفت، با پنج اکیپ عملیاتی مجرب و مجهز شامل دو اکیپ در ایستگاه شهید سلیمانی و سه اکیپ در ایستگاه مرکزی، برای انجام وظیفه در مراسم چهارشنبه‌سوری حضور دارد.
 
سالاری درخصوص محلهای استقرار اکیپ‌های آتش‌نشانی در شب چهارشنبه‌سوری، بیان کرد: در نارجوئیه، میدان امام حسین (ع) و میدان حاج قاسم سلیمانی اکیپ عملیاتی آتش‌نشانی مستقر شده و یک اکیپ هم سیار در سطح شهر حضور دارد.
 
رییس سازمان آتش‌نشانی شهرستان جیرفت، برای برگزاری جشن چهارشنبه‌سوری بدور از حادثه، تاکید کرد: جوانان و نوجوانان از مواد محترقه استفاده نکنند یا اینکه از مواد محترقه استاندارد استفاده کنند زیرا مواد محترقه استاندارد، سطح پوشش و عملیاتی وسیعی ندارند و دامنه عملکرد انفجارات آنها وسعت ندارد.
 
وی اظهار کرد: جوانان و نوجوانان از نگهداری مواد منفجره در منزل و حمل آن در جیب لباس، خودداری کنند‌ و مواظب آتش نگرفتن خودرو و درختان باشند و با نظارت خانواده در فضای باز آتش را ایجاد کنند و همواره کپسول آتش‌نشانی در منزل، ماشین و محل کار، همراه داشته باشند.
 
رییس سازمان آتش‌نشانی شهرستان جیرفت گفت: برای خاموش کردن آتشی که عامل آن، مواد محترقه هست بایستی از کپسول آتش‌نشانی با خاموش کننده پودری چند منظوره استفاده کرد.
 
آنچه برای برپایی جشن چهارشنبه‌سوری ایمن، ضروری به نظر می‌رسد؛ زدودن سُنت‌های غلط و آسیب‌زا هست، زیرا کارکرد مهمی که می‌توان برای این جشن تصور کرد، شادی، صله‌رحم و ایجاد خاطرات شیرین است که این مهم با کمک فرهنگ‌سازی از طریق صدا و سیما، رسانه، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها، توزیع بروشور، انتشار کلیپ و نصب بَنر در سطح شهر می‌باشد.
 
با توجه به اینکه فرهنگ‌سازی و زدودن سُنت‌های غلط از جشن چهارشنبه‌سوری، نیازمند مداومت و گذشت زمان است، پس لازم است دستگاه‌های متولی سلامت جامعه همچون آتش‌نشانی، بیمارستان، نیروی انتظامی و اورژانس ۱۱۵ پای‌کار و همراه با برگزار کنندگان جشن چهارشنبه‌سوری حضور پررنگ و قوی داشته باشند تا خسارت‌های احتمالی به حداقل برسد تا اینکه سال ۱۴۰۲ با شادی، شعف و سلامتی آحاد مردم جامعه شروع بشود.
 
انتهای خبر/ فاریابی
https://armanekerman.ir/vdchzxnzv23nxid.tft2.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما