کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به وقت فصلی نو؛

نوروز و عطر بهارنارنجی که از دروازه شرقی بیابان لوت به مشام می‌رسد

7 فروردين 1402 ساعت 20:09

شهداد شهری با هوایی مطبوع در بهار با طعم بهارنارنج که مشام هر تازه‌ واردی را می‌نوازد.


به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ شهداد منطقه‌ای کویری و گرمسیری است که در ۹۰ کیلومتری کرمان و در همسایگی کویر لوت قرار دارد، منطقه‌ای که هرگاه در فصل سرما نام آن بر زبان جاری شود بلافاصله هوای دلچسب بهاری‌اش در زمستان، عطر و بوی شکوفه‌های بهارنارنج بهاری پیچده در شهر و خرمای شیرین و مرکبات دلکشش در ذهنمان تداعی می‌شود.


محصولات شهداد تنها به اینجا ختم نمی‌شود بلکه سیر صادراتی شهداد، حنای معروف و پرخاصیتش و نیز سدر از دیگر محصولات شهداد است.
 
در کنار این‌ها شهداد شیرینی‌ها وغذا‌های محلی که عمدتا متعلق به بهار بوده و با صدای قدم‌های بهار این شیرینی‌ها و غذا‌ها بیشتر دلبری می‌کنند.
 
شربت بهارنارنج نوشیدنی دیگر شهداد در گرمای رو به تابستانش شربت بهار نارنج است که همانند کاشکیلو در فصل بهار استفاده می‌شود و از شکوفه‌های خشک شده درخت نارنج که خوش عطر و بو است تهیه می‌شود.
 
مردم شهداد از بهار نارنج به ویژه در چای به عنوان طعم دهنده استفاده می‌کنند و معروف است و تقریبا می‌توان گفت افرادی که به این منطقه سفر کرده اند غیر ممکن است طعم جذاب این چای را از یاد برده باشند.
شربت بهار نارنج برای افرادی که دچار اختلال خواب هستند بسیار مفید است.
 
اهالی بر این عقیده اند که این نوشیدنی برای رفع سنگ کلیه، رفع قولنج‌های عصبی، برطرف کردن غم و افسردگی، بهبود رفتار، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و سردرد‌های عصبی ومیگرن مفید است.
 
کیفیت مطلوب هوای بهاری در شهداد  از اسفند ماه شروع و تا اواسط خرداد ماه ادامه دارد به طوری که در نوروز بوی عطر بهار نارنج و پرتقال و دیگر گل‌ها از کیلومترها مانده به شهداد مشام هر تازه واردی را می‌نوازد و نوید ورود به بهشت و دروازه شرقی بیابان جهانی لوت را می‌دهد.



شهداد علاوه بر آب و هوای دل‌انگیزی که دارد جاذبه‌های مذهبی و گردشگری فراوانی همچون: امامزاده زید(ع)، آب انبار، شهر کوتوله‌ها(شهرک باستانی )، آسیاب آبی و کویر لوت را در خود جای داده است.
 
حجت ابراهیمی نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهداد در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری «راه آرمان» در خصوص معرفی آب انبار تاریخی حاج محمد تقی تاریخی گفت: آب انبار حاج محمد تقی یکی از بزرگ‌ترین و مدورترین آب انبار استان کرمان می‌باشد که دارای ۵۲ پله و ۶ بادگیر است.
 
وی افزود: این آب انبار در زمستان از آب کشاورزی آب‌گیری و در تابستان گرم شهداد مورد استفاده قرار گرفته است.
 

 
کویر لوت به واسطه جاذبه‌های زیبایی که دارد در سال ۹۵ به ثبت میراث جهانی یونسکو درآمد.
 
یکی از مزارهای باشکوه و مجلل استان کرمان، آرامگاه با عظمت حضرت امام زاده زید (علیه السلام) است که در شهر شهداد کرمان قرار گرفته است.

نسب شریف حضرت زید (علیه السلام) با هفت واسطه به امام ششم شیعیان حضرت امام صادق (علیه السلام) منتهی می‌شود.
یکی از مزارهای باشکوه و مجلل استان کرمان، آرامگاه با عظمت حضرت امام زاده زید (علیه السلام) است که در شهر شهداد کرمان قرار گرفته است.

  از طرفی این مزار متبرک، جزو ۲۵ مزار معروف کشور است.

​​​​​
 
نام شهر کوتوله‌های شهداد بارها شنیده شده است. این شهر در حاشیه جنوبی کویر لوت و در شهر کهن شهداد قرار گرفته است. شهری که نخستین پرچم فلزی جهان در آن کشف شده است. پرچمی که هم اکنون در یکی از موزه‌های تهران در معرض دید عموم قرار گرفته است.
 
داستان تمدن شهداد که بعدها نام خبیص بر آن گذاشته شد، زمانی آغاز شد که سفالینه‌هایی در اطراف شهر شهداد رفته رفته سر از خاک برآورد و پس از گزارش‌های محلی در سال 1846 نخستین فصل کاوش در این منطقه انجام شد و نتیجه‌اش کشف یکی از بزرگترین تمدن‌های بشری بود.

​​​​​
 
گندم بریان که با نام محلی ریگ سوخته نیز شناخته می‌شود، در نزدیکی شهر شهداد کرمان واقع شده است و از لحاظ جغرافیایی در قسمت شمال شرقی استان کرمان و قسمت شرقی کوه‌های راورِ کرمان قرار دارد.
 
در واقع گندم بریان شهداد به منطقه‌ای از حاشیه غربی کویر لوت گفته می‌شود که پر از تپه‌های پوشیده از سنگ‌ها و گدازه‌های آتشفشانی سیاه‌رنگ آذرین است.
 
مساحت این منطقه به طول ۴۸ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر، ۴۸۰ کیلومتر است و یکی از گرم‌ترین مناطق روی کره زمین به شمار می‌آید. سنگ‌های بازالتی موجود در این منطقه سیاه‌رنگ بوده و دارای اشکال و فرم‌های مختلف و عجیب با حفره‌های سیاه رنگ هستند.
 

 
رود شور یا کال شور تنها رود جاری در گندم بریان از کویر لوت است که در ناحیه غربی و جنوبی گندم بریان شهداد قرار دارد. سرچشمه این رود، کوه‌های راور کرمان می‌باشد که پس از عبور از گندم بریان شهداد، جاده شهداد به نهبندان را قطع کرده و سپس به سمت چاله مرکزی کویر لوت جاری می‌شود و در آن منطقه به دلیل گرمای بسیار زیاد تبخیر شده و به بلورهای نمکی تبدیل می‌شود و به صورت باتلاق‌های نمکی در می‌آید.

انتهای خبر/زنگی آبادی 


کد مطلب: 133376

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/report/133376/نوروز-عطر-بهارنارنجی-دروازه-شرقی-بیابان-لوت-مشام-می-رسد

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir