تاریخ انتشار :دوشنبه ۷ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۰
۰
plusresetminus
زیبایی‌های دیدنی پهناورترین استان کشور؛

جاذبه‌های گردشگری شهربابک میزبان میهمانان نوروزی

شهربابک از جمله شهرستان‌هایی است که با توجه به وجود ظرفیت‌های گردشگری یکی از مقاصد گردشگران است.
جاذبه‌های گردشگری شهربابک میزبان میهمانان نوروزی
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری راه آرمان؛ حدودا ۲۴۰ کیلومتر که از کرمان به سمت غرب استان حرکت کنید به شهری می‌رسید که نام خود را از بنیان‌گذار آن را بابک، جد مادری اردشیر بابکان گرفته است.
 
شهربابک غربی‌ترین بخش استان کرمان است و موقعیتی استراتژیک دارد به طوری که در مسیر سه استان کرمان، فارس و یزد قرار دارد.
 
مناطق تاریخی، طبیعی و دیدنی شهربابک از روستای تاریخی میمند گرفته تا عمارت قجری موسی خانی، غار آذرین ایوب و شب‌های پر ستاره منطقه ریگ سفید و ... این شهرستان را یکی از مقاصد گردشگری استان کرمان تبدیل کرده است.
 

 
شهربابک روستاهای زیادی دارد که هر کدام از آنها از جهتی تماشایی هستند و گردشگران زیبا پسند را به سوی خود فرا می‌خوانند، که یکی از این روستاها میمند نام دارد و در حدود ۳۸ کیلومتری شهربابک واقع است.
 
این روستا به واسطه ساختار خانه‌هایی که در دل صخره‌ها ساخته شده‌اند و قدمتی حدودا ۳ هزار ساله دارند هر بیننده‌ای را شگفت زده می‌کند و به فکر وا می‌دارد.
 
این روستا در سال ۱۳۸۰ هجری شمسی با نام دهکده صخره‌ای میمند در لیست آثار ملی و در سال ۱۳۹۴ هجری شمسی با نام چشم‌انداز فرهنگی میمند در میراث جهانی یونسکو جای گرفت.


 
به درون شهر شهربابک که وارد شوید و به محله سفلی و نزدیکی خیابان شریعتی که برسید بنای گلی بلندی نظرها را به خود جلب می‌کند. اینجا عمارت موسی خانی نام دارد، عمارتی که یادگار دوران قاجار است و آن را می‌توان مهمترین اثر تاریخی درون شهری شهربابک دانست.
 
بعد از ورود به عمارت موسی خانی و گذشت از دالان نسبتا تاریک و طولانی، نور به استقبالمان می آید و حوض بزرگ آبی رنگ، دیوارهای بلندی که با گچبری‌های زیبا منقش شده، درهای چوبی و شیشه‌های رنگی پنجره‌ها، ما را به برهه زمانی دیگری از تاریخ می‌برند.
 
تاریخ احداث این بنا ۱۲۶۵-۱۲۷۰ هجری قمری و مساحت آن ۷۵۰۰ متر مربع (۲۳۰۰متر مربع زیر بنا، ۵۲۰۰ متر مربع باغ عمارت) است. 
 
پس از حاج محمد علی ملقب به حاج آقا فرزندش در شهر بابک به حکومت رسید. دوران حکومت او هم زمان با سلطنت محمد شاه و ناصرالدین شاه قاجار بود و موقوفات بسیاری داشته‌است. وی نزدیک ۳۰ سال حکومت کرد و عمارت بزرگی ساخت که به "عمارت موسی خان" معروف است.


 
غار ایوب بر روی کوه های ایوب در شهربابک واقع است. این غار در جنوب شرقی شهر دهج که یکی از توابع شهربابک می‌شود قرار دارد.
 
یکی از ویژگی‌های مهم غار ایوب در کرمان دهانه‌ی بزرگ آن است که دارای طولی به اندازه ۶۰ متر و ارتفاع ۸۰ متر بوده و همچنین بزرگ‌ ترین غار آذرین کشور به شمار می ‌رود، بنابراین منشا این غار گدازه‌های آتشفشانی است.
 


 
دشت ریواس شهرستان شهربابک به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان محسوب می‌شود. دشتی وسیع و زیبا که یکپارچه سرخ پوش است و چشم‌انداز مخملین و جذاب آن چشم هر بیننده‌ای را مسحور خود می کند.
 
 این دشت با وسعت ۵۰ هزار و ۶۰ هکتار در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شهرستان در مسیر جاده شهربابک به انار و جاده روستایی مدوارات و میدوک واقع شده است.
 
اوج شکوفایی و زیبایی این دشت در اردیبهشت ماه است میزان گل دهی و شکوفایی ارتباط مستقیم با بارندگی‌های خوب و به موقع دارد.
 
حسن ابراهیمی رئیس اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهربابک در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری راه آرمان گفت: شهرستان شهربابک در فاصله ۲۴۰ کیلومتری استان کرمان قرار دارد این شهرستان دارای جاذبه‌های فرهنگی تاریخی و طبیعی زیادی است.
 
وی با بیان اینکه شهربابک ۱۷ اثر ثبت ملی دارد، افزود: از مهمترین جاذبه‌های تاریخی این شهرستان اثر ثبت جهانی مشهور و روستای جهانی میمند است که به عنوان تنها اثر فرهنگی و طبیعی دنیا روزانه پذیرای تعداد زیادی گردشگر ایرانی وخارجی است. 
 
ابراهیمی یادآور شد: شهربابک دو سال گذشته به عنوان شهر ملی فیروزه ثبت شده که امروزه بیش از هزار مشاغل صنایع دستی را در قالب فیروزه در درون خود جای داده است.
 
وی تصریح کرد: از بین آثار ملی عمارت موسی خانی مسجد شهر کهنه، غار تاریخی و طبیعی ایوب، دریاچه فصلی مخرگه و دشت ریواس از مجموعه‌های بی‌نظیر این شهرستان برای بازدید گردشگران است.
 
ابراهیمی اظهار کرد: در حال حاضر شهرستان شهربابک با تعداد ۲۳ واحد اقامتی بومگردی و ۵ مجتمع خدمات گردشگری بین راهی آماده خدمات‌دهی به گردشگران نوروزی است.
 
وی گفت: همچنین روستاهای اطراف این شهرستان به ویژه ریسه، آبدر، کرم، مدوارات، مسینان، پیش استا و ... با زیبایی‌های خاص خود این شهرستان را در درون خود جای داده‌اند و به عنوان روستاهای هدف گردشگری معرفی شده‌اند.

انتهای خبر/ شهربابک 
https://armanekerman.ir/vdcexx8zxjh8xei.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما