تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۰۵
۰
plusresetminus
دانش‌آموز کرمانی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش درخواست تدریس درس«سواد رسانه‌ای» از پایه هفتم را دارد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن استقبال از این درخواست، تأکید کرد که این پیشنهاد را با وزیر مطرح خواهد کرد.
درس«سواد رسانه‌ای» از پایه هفتم تدریس شود/ نماینده مجلس: پیشنهاد خوبی است، با وزیر مطرح خواهیم کرد
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری«راه آرمان»؛ با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده اکثریت اقشار مختلف از وسایل ارتباطات جمعی مقوله سواد رسانه‌ای اهمیت پیدا می‌کند؛ بنا به گفته کارشناسان این عرصه، سواد رسانه‌ای در عصر کنونی یکی از مهم‌ترین آموزش‌ها در جهان است که این مقوله، نوعی تکنیک عملی و مهارت بسیار ویژه است که به فرد این قابلیت را می‌دهد که تحلیل مناسبی را از مطالب منتشر شده در شبکه‌های رسانه‌ای مختلف داشته باشد.

چندین سال است که درس«سواد رسانه‌ای» از پایه دهم در مدارس تدریس می‌شود تا نیاز دانش‌آموزان در عرصه رسانه برطرف شود. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در خصوص اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای در مدارس این مهم را بیان می‌کند که سواد رسانه‌ای پاسخی ضروری و واقع‌نگر نسبت به محیط جدید رسانه‌ای است. اگر دانش‌آموزان به سواد رسانه‌ای تجهیز نشوند، در میان انبوهی از اطلاعات آموزشی، فرهنگی اجتماعی، سیاسی، روان‌شناسی و مذهبی سردرگم می‌مانند.

با آموزش سواد رسانه‌ای در مدرسه، می‌توان زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از رسانه‌های نوظهور را ایجاد کرد. با آموزش سواد رسانه‌ای، دانش‌آموزان قادر خواهند بود چگونگی ایجاد پیام‌های رسانه‌ای را یاد بگیرند، سوگیری‌های رسانه‌ها را تشخیص دهند، اطلاعات اشتباه رسانه‌ای را تشخیص دهند، پیام‌های رسانه‌ای را براساس تجربیات‌، باورها و ارزش‌های خود ارزیابی کنند، و نیز پیام‌های رسانه‌ای را طراحی، ایجاد و منتشر سازند. در فضایی که رسانه‌ها در جریان یاددهی - یادگیری نقشی بنیادی دارند، در صورتی دانش‌آموزان می‌توانند بهره لازم را ببرند که سواد رسانه‌ای در آن‌ها تقویت شود. این مباحث اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای در مدرسه را برجسته می‌سازد.

اما ساغر عامری دانش‌آموز کرمانی پایه یازدهم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بهتر است این واحد درسی از پایه هفتم تدریس شود تا اطلاعات جامع و کاملی نسبت به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر من این واحد درسی را در کلاس هفتم آموخته بودم، دچار مشکلاتی در گذشته نمی‌شدم؛ بنابراین از وزارت آموزش و پرورش می‌خواهم در صورت صلاحدید این واحد درسی را از پایه هفتم در مدارس تدریس شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین جلالی در گفتگو با خبرنگار ما در این زمینه اظهار کرد: مجلس در این خصوص می‌تواند پیشنهاد و تذکر دهد به وزارت آموزش و پرورش که این درس را در مقطع هفتم قرار دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرار دادن دروس در پایه‌های مختلف شیوه اجرا و آئین نامه‌ای است و سرفصل دروس نیاز به قانون ندارد، بنابراین ضرورتی ندارد که مجلس در این زمینه جلسه بگذارد و طرح و لایحه پیشنهاد دهد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تدریس درس«سواد رسانه‌ای» از پایه هفتم، مسئله‌ای است که باید با وزیر آموزش و پرورش مطرح شود و به نظرم پیشنهاد خوبی است و ما نیز این موضوع را در جلساتی که با وزیر داریم، مطرح خواهیم کرد چرا که این مسئله ظرفیت پذیرش را دارد.

انتهای خبر/م
  https://armanekerman.ir/vdcjttevauqetiz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین