تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۷
۰
plusresetminus
صنایع دستی، آمیخته‌ای از هنر و صنعت روستایی؛

سوزن دوزی، تلفیق زیبایی از هنر اسلامی و ایرانی است

در میان صنایع دستی جنوب کرمان، سوزن دوزی بیشتر از صنایع دیگر رواج دارد، سوزن‌دوزی هنر دست زنان بلوچ است که با سلیقه منحصربفرد و طرحی زیبا نقشی بر پارچه‌های رنگارنگ می‌نگارند که تا همیشه ماندگار می‌ماند.
سوزن دوزی، تلفیق زیبایی از هنر اسلامی و ایرانی است
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی راه آرمان، صنایع دستی تلفیق زیبایی از هنر اسلامی و ایرانی است که با دستان نیاکان ما شکل گرفته و به دست هنرمندان محروم ولی باذوق و قریحه سپرده شده است.
 
از جمله ویژگی‌های بازار صنایع دستی عدم وابستگی محصولات به منابع و لوازم غیر بومی، عدم نیاز به کارشناسان خارجی، دسترسی آسان به مواد و ابزار اولیه همراه با ارزش افزوده بالا و عدم نیاز به سرمایه کلان و از همه مهمتر کاربر بودن این نوع فعالیت‌ها است. به این ترتیب رونق تولید صنایع دستی در قالب کسب و کارهای خرد و خانگی اشتغال تمامی اعضای خانواده را تعیین می‌کند.
 
در کنار صنایع دستی که در میان اقوام ایرانی مشهور است، سوزن‌دوزی بلوچ آوازه‌ای بلند دارد به طوری‌که امروز کمتر کسی است که نام آوازه آن را نشنیده باشد و کمتر کسی است که با دیدن طرح و نقش آن دلش هوایی نشود تا تکه‌ای  از آن را تهیه نکند.
 
جنوب کرمان برخلاف مشکلات اقلیمی، ظرفیت‎هایی دارد که از آن طریق می‎توان ارز آوری بسیار مناسبی برای منطقه به وجود آورد، یکی از منابع رونق اقتصادی مردم محلی، سوزن‌دوزی اصیل بلوچی است که اگر به خوبی برای آن بازاریابی شود، در بازارهای جهانی حرف برای گفتن دارد.
 
با وجود مشکلات موجود بر سر راه سوزن دوزان، بخش قابل توجهی از معیشت مردم جنوب کرمان وسیستان و بلوچستان از همین طریق تامین می‌شود، که در صورت تقویت و احیاء می‌تواند شرایط زندگی خانواده‎های را دگرگون کند.
 
یکی از بانوان جازموریان می‎گوید: با وجود مشکلات موجود بر سر راه سوزن دوزان، بخش قابل توجهی از معیشت مردم از همین طریق تامین می‌شود، که در صورت تقویت و احیاء می‌تواند شرایط زندگی خانواده‎های منطقه را دگرگون کند.
 
زهرا بامری افزود: در مناطق شهری و روستائی جازموریان و رودبار جنوب کمتر زن یا دختری را می‌توان یافت که با این هنر اصیل و ارزنده آشنایی نداشته باشد.
 
وی گفت: دختران بلوچ در سنین کودکی، ضمن آموختن و انجام امور مربوط به خانه‌داری موظف به فرا گرفتن سوزن‌دوزی نیز هستند.
 
 بامری تصریح کرد: سوزن‌دوزی به عنوان شغل دائمی برای زنان بلوچ به شمار می‎رود که به طور عمده از این طریق امرار معاش می‎کنند و استفاده از رنگ، نوع نقوش و جنس پارچه‌ها رابطه مستقیمی با در آمد اقتصادی هر خانواده دارد.
 
 این بانوی جازموریانی خاطرنشان کرد: ابزار استفاده در سوزن‌دوزی زنان بلوچ دست کله یا کلاهک، سوچن یا سوزن، مگراز یا قیچی، بندیک یا نخ است که هنر پنجه دستان زنان را به تصویر می‎کشاند.
 
 یکی دیگر از بانوان جازموریانی بیان کرد: انواع دوخت‎ها و مدل‎های سوزن دوزی زنان بلوچ مخصوص منطقه خودش را دارد.
 
اشتغالزایی یکی از مشکلات جامعه است و توجه به حوزه صنایع دستی می‌تواند یکی از راه‌های رفع معضل بیکاری باشد، صنایع دستی در اقتصاد خانواده‌ها به ویژه در جوامع روستایی و عشایری و در ایجاد اشتغال و افزایش درآمد خانواده‌ها نقش چشمگیری دارد.
 
صنایع دستی یکی از بسترهای تحقق اقتصاد مقاومتی و ارتقای رشد اقتصادی است و برای افزایش اشتغالزایی باید بهای بیشتری به صنایع دستی داده شود، توجه به حوزه صنایع دستی و افزایش صادرات در این زمینه می تواند علاوه بر کاهش وابستگی به فروش نفت، موجب گسترش تولید و اشتغال نیز می‌شود.
 
انتهای خبر/پورحیدر
https://armanekerman.ir/vdcgnn9qnak9wz4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما