تاریخ انتشار :جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۲۸
۰
plusresetminus
در آستانه سال نو شهر گلباف در شهرستان کرمان پذیرای مهمانان فرهنگ‌دوست و مشتاق تاریخ است.
فایل ویدیو
به گزارش راه آرمان؛ شهر گلباف در شهرستان کرمان قرار گرفته‌ است، این بخش تاریخی در جنوب شرق کرمان قرار دارد و فاصله جاده‌ای آن با مرکز استان از مسیر بم و دوراهی نی بید ۱۲۵ کیلومتر و از جاده شهداد و سیرچ ۱۰۰کیلومتر است، اما فاصله هوایی این بخش با کرمان کمتر از ۹۰ کیلومتر می‌باشد. همسایگان بخش گلباف از جنوب ابارق، از شمال شهداد، از غرب راین، و از شرق کویر پهناور لوت می باشند.

 روستاها و آبادی های شمالی: آبگرم، حسن آباد، دهوئیه، پشیشکوئیه، احمدیه، زاینده رود، جوشان، هشتادان، سعد باد، ناصرآباد، فندقاع ، مادنگ، زمان آباد، محسن آباد، گلچین، کیک برفی

روستاهای و آبادی های جنوبی: ده ملک، گوکان، تیرکان، دامن کوه، حرمک، نسک، کشیت، علی آباد، آبگرمو، نرمک، حورک، احمدآبادخشتوئیه،  

نام این بخش در گذشته، «گوک» بوده است که بعدها به دلیل شهرت قالی های آن به گلباف تغییر نام پیدا کرده‌است.

لازم به ذکر است که اکثر اهالی گلباف در پسوند فامیلشان عبارت گوکی را داشته یا دارند که اشاره به نام قدیم این منطقه است و وجه تسمیه ی این نام نیز محل قرار داشتن شهر گلباف بوده‌است که در گودی بین کوههای اطراف که ظاهراً در زمانهای دورتر دریاچه‌ای بوده‌ واقع شده است.

جاذبه‌های گردشگری

از مکان‌های دیدنی شهر گلباف می‌توان به قلعه 6000 ساله کشیت، سرو 900 ساله، دریای عجیب الخلقه، بیکند (نوعی خانه است مانند غار)، قنات‌های پر آب، کوه‌های رنگارنگ، یخچال طبیعی، رشته کوه پلوار، آبشار بیدوئیه، کلوت‌های کشیت، آبشار کشیت، رودخانه کشیت، خانه‌های داخل کوه هشتادان ، آبگرم جوشان، کوه شبه دماوند کرمان در جوشان، باغ تاریخی مرتضی خان هشتادان و آبشار حرمک اشاره کرد.

آبشار کشیت

آبشار کشیت یکی از آبشارهای بی نظیر و زیبا واقع در بخش گلباف است. این آبشار فضایی انتزاعی را برای بیننده ایجاد می‌کند. آب از دیواره‌های دره می‌جوشد و نمونه‌های خاصی از سرخس‌ها و گل سنگ‌ها در اطراف این دره رشد کرده‌است.




آبشار حرمک
آبشاری ۱۴متری با خروشی آرام، در تنگه کم عمق و عمود، با شیب ۹۰ درجه که در ابتدا حدود ۸ متر و پس از آن در سطح دیواره‌ها حدود ۶ متر جریان پله‌ای را طی می‌کند؛ تا در روستای حرمک که از شرق به کویر لوت و از غرب با کوه سنگی همسایه است؛ آواز طبیعت را به گونه‌ای جذاب برملا سازد. آبشار حرمک به همراه آبشار کشیت، در فضای خشن، خشک و وهم‌انگیز کویر لوت، شکوه خاصی پیدا نموده اند.



قلعه کشیت
این قلعه مربوط به دوره سلجوقیان است و در شهرستان کرمان، بخش گلباف، دهستان کشیت، روستای کشیت واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۱۵۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.



کیک برفی
کیک برفی (snow kik)، طبیعتی بکر و زیبا است که در20 کیلومتری گلباف  همچون یخچال‌های قطبی، در تمام سال پوشیده از برف است. در 3-2 کیلومتری آن، منطقه سرسبز و زیبای گلچین وجود دارد، در بین این دو رودی به طول چند کیلومتر در جریان است، که به زیبایی منطقه می‌افزاید.




از سو غاتی های این شهر می توانیم به محصولات باغی منطقه ی زیبای گلباف 1384 هکتار است که شامل انار زردالو گردو انگور هلو انجیرو الخصوص ترخون است .




 

کلوت کشیت

بارها و بارها در طول مقاله به این موضوع اشاره کردیم که گلباف تقابلی از کویر و کوهستان است. در مناطق جنوبی گلباف کویرهای بزرگی وجود دارند که بخشی از کویر لوت به حساب می‌آیند. در این مناطق کلوت‌هایی همانند کلوت کشیت به چشم می‌خورند. کلوت از دو واژه «کل» و «لوت» تشکیل شده است. کلوت در مناطق بیابانی دیده می‌شود و ظاهری نعلی‌شکل دارد. کلوت در اثر وزش باد و فرسایش خاک به وجود می‌آید. به زبان ساده می‌توان گفت که کلوت‌ها تپه‌های کوچک و بزرگی هستند که ارتفاع مختلف دارند. گاهی کلوت‌ها همانند کوه عظیم می‌شوند و ظاهری بسیار زیبا و خاص پیدا می‌کنند. در مناطق جنوبی و کویری گلباف می‌توانیم شاهد کلوت‌های مختلف نیز باشیم.


 

قلعه کشیت

  • این قلعه در دهستان کشیت و روستای کشیت قرار دارد. قدمت قلعه کشیت به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد. با وجود آنکه کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که قدمت این قلعه به دوران سلجوقی می‌رسد؛ اما برخی دیگر معتقدند که این قلعه حدود 6هزار سال قدمت دارد. درباره این قلعه داستان‌های افسانه‌ای مختلفی نیز بیان می‌کنند. به‌عنوان مثال برخی از مردم روستا بر این باورند که در گذشته دور، سنگی بزرگ از آسمان به این قلعه برخورد کرده است. این سنگ آن‌قدر بزرگ بوده که باعث شده تمامی درب‌های ورودی قلعه مسدود شوند.



     

سرو ۹۰۰ ساله گلباف

سرو 900 ساله شهر گلباف با قطر 6 متر و ارتفاع 40 متر از دیرباز از دیدنی ‌های آن بوده است. این سرو که توسط عارف مشهور، ابوسعید ابوالخیر خراسانی کاشته شده، در گذشته مورد احترام و تقدس بوده بطوریکه در مراسم تعزیه، تنه سرو را سیاه ‌پوش می‌کردند و در عروسی ‌ها عروس را برگرد آن می‌‌ گرداندند.



 
آبشار خزه ای/بندر هشتادان

هشتادان روستایی است از توابع بخش گلباف می باشد که آبشار خزه ای در این روستا قرار دارد.

  • انتهای پیام/ تاج الدینی
     
https://armanekerman.ir/vdcgyn9qyak9xw4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما