تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۸
۰
plusresetminus
شهر راین در دامنه کوه هزار در استان کرمان قرار دارد. قدمت شهرستان راین به دوران ساسانیان برمی‌گردد که در گذشته به نام رائین، یکی از سرداران اردشیر ساسانی، شناخته شده بود.
فایل ویدیو
به گزارش راه آرمان؛  شهر راین واقع در استان کرمان و از جمله شهرهای تاریخی و توریستی ایران است که در دامنه کوه هزار با ارتفاع 2201 متر از سطح دریا است. این شهر یکی از شهرهای خوش آب و هوای استان کرمان قلمداد می شود و دارای جمعیتی معادل 15672 نفر طبق آخرین سرشماری می باشد. شهر راین در مسیر جاده کرمان_ بم قرار دارد، که بر اساس کتب کهن، به واسطه قرار گرفتن در مسیر غرب به شرق از موقعیت مناسبی برای داد و ستد کالا برخوردار بوده است. کوه هزار، آبشار، ارگ تاریخی و... از دیدنی های راین کرمان  محسوب می شود.

آبشار شهر راین

آب رودخانه راین، از ارتفاعات قله 4501 متری هراز سرچشمه می گیرد که از دو مسیر به هم می پیوندد و با طی مسیر دو کیلومتری به طرف آبشار معروف و زیبای راین سرازیر می شود.

این آبشار بعد از پیمودن 14 کیلومتر کانال، جهت آبیاری باغات حومه شهر، مورد استفاده قرار می گیرد و در سال های پر بارش برف، در ارتفاعات، آب آبشار یخ می زند و منظره زیبایی از یخ و قندیل پدید می آورد که از جاذبه های گردشگری شهر راین محسوب می شود. در فصول بهار و تابستان، میزان آب آبشار بالغ بر 400 – 600 لیتر در ثانیه می رسد.



کوه هزار راین

رشته کوه هزار که از دیدنی های راین کرمان است، دارای بلندترین قله جنوب ایران و چهارمین قله مرتفع کشور در چهارده کیلومتری شهر راین واقع شده، که در غرب شهر راین واقع شده است. این رشته کوه دارای دو قله چهار هزار متری را در خود جای داده است. طراوت و سرسبزی این منطقه باعث شده که عشایر و دامداران زیادی در حاشیه این ارتفاعات ییلاق نمایند.

وجه تسمیه این کوه، فراوانی وجود گیاهان معطر و دارویی گوناگون است که قبلا به هزار گیاه معروف بوده و عطر گیاه گارچی که در بهار و تابستان فضای کوهستان را آکنده می سازد، خود گواهی است بر این سابقه. بارش چشمگیر برف و باران در منطقه، موجب سرچشمه گرفتن انشعاباتی از رودخانه بزرگ هلیل، از دره های این کوه می شود. هزار، از توده های با تولیت آتش فشانی است که فاقد دهانه بوده است.



ارگ تاریخی راین

زیر بنای این ارگ، 22000 متر مربع است که در قسمت جنوب غربی شهر کنونی راین و بر بلندای تپه ای با عظمت خاصی نمایان می باشد. این بنای خشتی به دوره ساسانیان می رسد، تا حدودی به ارگ بم شبیه است. این ارگ که از جاذبه های گردشگری شهر راین محسوب می شود، در ارتفاع 2260 متری از سطح دریا قرار دارد و نقشه قلعه تقریبا مربع شکل و با 16 برج با ارتفاع دوازده متر، در اطراف مزین شده است.

تنها ورودی به ارگ تاریخی راین، از قسمت شرقی آن بوده که به پارک ولی عصر راین مشرف است. بعد از ورود به سمت راست قلعه، بازار قرار دارد که در حال حاضر، تعدادی مغازه آهنگری و صنایع دستی و هم چنین نمایشگاهی از آثار تاریخی راین، در آن آذین بخش ورودی شده اند. پس از آن راهرویی است که ما را به قسمت غرب قلعه راهنمایی می کند، سپس قسمت حاکم نشین، شامل چهار ساختمان بسیار زیبا و دل نشین با گچ بری های ساده و چشم نواز، قرار دارد. این قلعه در چندین مرحله، مرمت و بازسازی شده است.



دهانه آتش فشان

برای رسیدن به بزرگ ترین و جوان ترین دهانه آتش فشانی ایران که از دیدنی های راین کرمان محسوب می شود، بایستی از مسیر جاده آسفالته راین جیرفت، به سمت جاده ای خاکی حرکت نمود و بعد از حدود 5 کیلومتر به روستای قلعه حسنعلی رسید. از آن پس، به دلیل صعب العبور بودن تپه های اطراف، دیگر مجال استفاده از خودرو وجود ندارد. برای رسیدن به دهانه آتش فشانی باید از رودخانه ای گذشت و پیاده راه خود را به طرف دهانه آتش فشان ادامه داد و با پیمودن تپه ها و گذر از یک کوره راه، به دهانه آتش فشان رسید.

بقعه متبرکه شیر خدا

در این بقعه متبرکه قبر امام زاده ابوالبشائر هاشم معروف به شیر خدا، که با نه واسطه، نسب شریفش به امام جعفر صادق (ع) می رسد. آرامگاه قدیمی آن، به کاشی کاری زیبای دوران اسلامی مزین بوده که در سال های اخیر مجددا بازسازی است.

بلوار افلاطون خان

یکی از جاذبه های طبیعی شهر تاریخی راین، بلوار افلاطون می باشد که حدود سال 1332 احداث شده است.




انتهای پیام/ تاج الدینی https://armanekerman.ir/vdci3waz3t1arw2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین