کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ویدئو:

موزه شاه نعمت الله ولی ماهان

31 ارديبهشت 1401 ساعت 15:35

بازدید از موزه ها فرصتی عالی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ و هنر بشر در طی قرون است.


به گزارش راه آرمان در روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی قصد داریم از خانه خودتان گشت و گذاری مجازی  از تنها موزه ماهان داشته باشید.

در بخش دالان ورودی آستانه موزه ای قرار دارد که در آن اشیای ارزشمند نگهداری می‌شوند. ساختمان موزه به عمارت یا سردر امیریه شهرت دارد و از گچ و آجر در ساخت آن استفاده شده‌است.

 بنا حدود ۱۳۰ سال قدمت دارد و آن را به سبک معماری قاجار در زمان ناصرالدین شاه ساخته‌اند. در سال ۱۳۵۷ پس از مرمت و بازسازی به موزه آستانه بدل شد. در این موزه آثار متنوعی دیده می‌شوند که نیکوکاران آنها را اهدا کرده‌اند.

از جمله این اشیا و آثار می‌توان به پته، شال‌های سوزن‌دوزی شده، یکی از زیباترین و باارزش‌ترین آنها پته‌ای است که سال‌ها قبر شاه نعمت‌الله ولی را می‌پوشاند، اشاره کرد. این شال توسط ۹ تا ۱۲ زن در مدت سه سال برای پوشش قبر دوخته شد و و ابعاد آن ۴۰۵ در ۲۶۵ سانتیمتر است و در اسفند ۱۴۰۰ ثبت ملی شده است.

دو صفحه از یک قرآن که به خط کوفی نوشته شده‌اند و سبک نگارش آن، قدمتش را بیش از هشتصد سال نشان می‌دهد. کشکول‌های آراسته به خط و نقش، تبرزین‌های تراشیده شده، شمشیرهای مرصع (جواهرنشان) با جلد چرمی، سپرهایی از پوست کرگدن و فولاد، کتاب‌های خطی با چاپ‌های سنگی، دو عدد رحل قرآنی ساخت هند و چندین تمثال ، ظروف چینی و بلور.

انتهای پیام/ تاج الدینی


کد مطلب: 127055

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/video/127055/موزه-شاه-نعمت-الله-ولی-ماهان

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir