کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ویدیو؛

مراسم روضه خوانی نقاره زنی قدیمی در شهداد

8 مرداد 1401 ساعت 14:45

هر ساله در روز اول محرم چند ساعت قبل از برپایی مراسم روضه خوانی نقاره زنی در ده مجلس قدیمی شهداد برگزار می شود.


به گزارش راه آرمان؛ عزاداری امام حسین(ع) در شهداد با نقاره زنی آغاز شد. هر ساله در روز اول محرم چند ساعت قبل از برپایی مراسم روضه خوانی نقاره زنی در ده مجلس قدیمی شهداد برگزار می شود.

یکی از موسیقی های مقامی شهداد نقاره زنی است که قبل از طلوع و غروب آفتاب در آستان مقدس امام زاده زید (ع) ابن محمد دیباج شهداد (دومین امام زاده صحیح النسب استان کرمان بعد از امام زاده سید علی سیرجان و یکی از 25 مزار مطرح کشور که در کتاب« مزارات کرمان» مربوط به قرن دهم، ایشان به عنوان سید السادات فی العالم معرفی شده است) نواخته می شود.

دومین کاربرد نقاره زنی شهداد در دهه اول محرم، به طوریکه هرساله در روز اول محرم چند ساعت قبل از برپایی مراسم روضه خوانی این سنت در 10 مجلس قدیمی شهداد اجرا می شود و بدین گونه از محبان اهلبیت جهت شرکت در عزای امام حسین دعوت بعمل می آید.

علاوه بر این از روز ششم به بعد که هیات های سینه زنی و زنجیرزنی همراه نمادهای متنوعی از واقعه عاشورا شکل می گیرد.صوت نقاره هم در کنار سایر نواها به گوش رسیده وبه خوبی سهم خود را در تحریک عواطف عاشقان ابی عبد ا… و یاران باو فایش ایفا می کند.

نقاره زنی در جوار حضرت امام زاده بعد از سالروزواقعه جانسوز عاشورا به احترام امام حسین تا پایان ماه صفر تعطیل است.

قابل ذکر است نقاره زنان شهداد طبق یک رسم قدیمی از چند روز قبل از آغاز ماه محرم طبل های خود را با چرم های نو که در حوض مقابل آرامگاه امام زاده زید (ع) خیس شده به طرز ماهرانه ای تعویض و برای اینکه صدای طبل تغییرنکند با طناب هایی از جنس همان چرم محکم می بندند.

انتهای پیام/ رسول
 


کد مطلب: 128501

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/video/128501/مراسم-روضه-خوانی-نقاره-زنی-قدیمی-شهداد

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir