تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۸
۰
plusresetminus
جوانان پای ثابت عزاداری‌ها در جنوب کرمان هستند. شور آن‌هاست که در هیأت‌ها و آیین سنتی سینه زنی غوغا به پا کرده است.
فایل ویدیو
به گزارش خبرنگار راه آرمان از رودبارجنوب،آئین های عزاداری سنتی و بومی در جنوب کرمان سابقه طولانی دارد و مردم این دیار از زمان های دور پایبند به برگزاری آن بوده و همچنان نسل به نسل منتقل شده به طوری که جوانان و نوجوانان برای مشارکت در این مناسبت ها با شور و شوق خاصی شرکت دارند.

جوانان پای ثابت عزاداری‌ها هستند. شور آن‌هاست که در هیأت‌ها غوغا به پا و انگیزه و انرژی جوانی آن‌هاست که شور حسینی را برای عزاداران دو چندان می کند.

سینه زنی (واحد)، روضه خوانی، زنجیر زنی، تعزیه خوانی، علم گردانی ، رقص حجله یا حجله گردانی، حنابندان، پخش نذورات و مراسم ویژه تاسوعا و عاشورا از جمله آئین های شاخص جنوب کرمان در دهه محرم است.

 سینه زنی (واحد):

در ۱۰روز اول ماه محرم سینه زنی به ۲ صورت نشسته و ایستاده برگزار می شود، در سینه زنی نشسته مردان دایره وار نشسته همراه با نوحه خوان به سینه و گاه به زانوی خود زده بیتی از نوحه را گروهی پاسخ می دهند. در سینه زنی ایستاده مردان به شکل دایره می چرخند و در حالی که با دست چپ کمربند یکدیگر را گرفته اند با دست راست بر سینه ی خود می کوبند. اوج این سینه زنی وقتی است که نوحه خوان، واحد می خواند.


این نوع سینه زنی در استانهای بوشهر و خوزستان نیز دیده می شود.

نوحه خوانی و سینه زنی هر شب در مساجد برگزار می شود، بیشتر نوحه های خوانده شده به زبان محلی است.

مراسم سینی‌گردانی حضرت قاسم در روز هشتم ماه محرم

 در اکثر شهرهای جنوب کرمان و روستاها برگزار می‌شود.این  به صورت مردانه و زنانه برگزار می‌شود. محتویات این سینی‌ها عبارتند از پارچه سبز که نماد پاکی و قداست است و همچنین لباس رزم اهل بیت(ع) در روز عاشورا که به رشادت یاران امام حسین(ع) اشاره دارد.


حنا،  نماد زینت و آراستگی برای عروس در زمان قدیم و اشاره به دامادی حضرت قاسم در واقعه عاشورا دارد.

شمع و آینه نمادی از روشنایی و پاکی و جاودانگی است و به مظلومیت یاران امام اشاره دارد. محتویات دیگر سینی‌ها شامل تنقلاتی همچون کیک و کلوچه، بیسکوییت، شیرینی، میوه و... است که بین کودکان تقسیم می‌کنند. بعد از تزئین سینی‎ها، آن‌ها را به ردیف قرار داده و با پارچه سبز روی سینی‌ها را می‌پوشانند.


انتهای پیام/پ https://armanekerman.ir/vdcaaan6a49nui1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما