تاریخ انتشار :جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۹
۰
۱
plusresetminus
کارآفرین کهنوج گفت: برای اشتغال بانوان از طریق احیای لباس‌های سنتی اقدام کردیم.
فایل ویدیو
فاطمه سهرابی کار آفرین برتر شهرستان کهنوج در گفتگو با "راه آرمان" گفت: از هنرهای سنتی و بومی منطقه خوس بافی، قلاب بافی و زری بافی است که ما با استفاده از این هنرها لباس های بومی و محلی را تزئین می کنیم و با این حرکت در واقع به دنبال حفظ و ترویج مد و لباس بومی محلی منطقه هستیم.
 
 
وی عنوان کرد: لباس های بومی و محلی ما، لباس هایی مطابق با مد و لباس ایرانی اسلامی با تنوع رنگی زیاد هستند که با هنر دستی بانوان منطقه، زیبا و جذاب می شوند این زیبایی به حدی است که دختران جوان تمایل زیادی برای پوشیدن به این لباس ها دارند و در مراسم های جشن و عروسی از این پوشش استفاده می کنند.
 
 
سهرابی اظهار کرد: وقتی ما برای حفظ لباس های سنتی و بومی که نماد فرهنگ ما هستند تلاش کرده و آنها را به روز کنیم جوانان ما دیگر تمایلی به پوشیدن لباس های غربی ندارند و ما از این طریق می توانیم از آسیب های فرهنگی جلوگیری کنیم.
 
 
وی ابراز کرد: از آنجایی که لباس های بومی و محلی، معرف آداب و رسوم ما هستند بنابراین در تلاش هستیم تا میراث گذشتگان خود را حفظ کرده و به نسل های بعدی انتقال دهیم و علاوه بر این با آموزش هنرهای دستی منطقه سعی داریم با توانمندسازی و کارآفرینی، زمینه اشتغال بانوان به ویژه بانوان بی سرپرست و بد سرپرست را فراهم کنیم.
 
 
وی اضافه کرد: به همین منظور اقدام به راه اندازی کارگاه صنایع دستی زینبیون و تولید لباس های بومی و محلی کردیم و تاکنون زمینه اشتغال بیش از ۳۵نفر از بانوان فراهم شده است و بسیاری از این بانوان پس از توانمند شدن اکنون برای خود کارگاه آموزش خیاطی و هنری دستی راه اندازی کرده اند.
 
 
 
کار افرین کهنوجی در پایان بیان کرد: جنوب کرمان همانند سایر استان های ایران دارای پوشش خاص خود است که به پوشش بندری معروف است ودر شهرستان کهنوج نیز یکی از لباس های رسمی زنان و دختران است خصوصا در روزهای عروسی اکثر زنان این نوع پوشش بندری به نام شلوار بندری  را تهیه و خریداری می نمایند و در حال حاضر نیمی از دختران جنوب خودشان نحوه طراحی و دوخت آن را انجام می دهند.


انتهای پیام/کیوان
https://armanekerman.ir/vdcgxx9qyak9wx4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چقدر جالب وزیباست هنردست مردم جنوب