کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معرفی جاذبه‌های گردشگری؛

طبیعت جنوب کرمان سرشار از ناگفتنی‌هاست

6 فروردين 1402 ساعت 11:12

آثار دیدنی جنوب کرمان، فکر انسان را روزهای متمادی در جهانی از دیدنی‌ها و شنیدنی‌های طبیعت بکر و خدادادی و تاریخ این منطقه فرو می‌برد.


به گزارش خبرنگار سرویس چند رسانه‌ای راه آرمان؛ هر چند که آبشارها، باغ‌های با صفا مرکبات، دشت‌های حاصلخیز ، سد عظیم جیرفت و حتی برخی آثار باستانی با ارزش قلعه‌ها و پارک‌ها و فضای سبز سطح شهرهای جنوب کرمان چشم هر گردشگری را خیره می‌نماید اما اینها نیز نمی‌تواند گوشه‌ی از توانمندی‌های گردشگری این منطقه را بازگو نماید.

 
عنبرآباد، شهرستان عنبرآباد یکی از شهرستان‌های جنوبی استان کرمان است، که در فاصله دویست و هفتاد و پنج کیلومتری از مرکز استان کرمان واقع شده است.
 
فصل بهار در عنبرآباد از اوایل اسفندماه با نوازش نسیم بهاری و پراکنده شدن عطر بهار نارنج آغاز شده و لطافت خاصی به این منطقه بخشیده است به ‌طوری که طبیعت زیبای آن نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.
 
عطر دل‌نشین بهار نارنج نوید بهار را می‌دهد
 
نخل‌های سر به‌ فلک کشیده این روزها در حالی به بار نشسته‌اند که با عطر دل‌نشین مرکبات نوید بهاری زیبا و عطرانگیز را می‌دهند.
 
کشاورزان جنوب کرمان هم در حال برداشت انواع محصولات کشاورزی هستند و هم‌اکنون که فصل گل و بلبل است، انواع محصولات پرتقال، خیار سبز، توت‌ فرنگی، گریپ فروت، سیب ‌زمینی، پیاز، فلفل سبز و سایر محصولات جالیزی و باغی در حال برداشت است.
 
طبیعت زیبا و سرسبز شهر جبالبارز جنوبی از جمله باغ‌های یک‌پارچه یک‌هزار و ۲۰۰ هکتاری مرکبات و شکوفه‌های درختان که فضایی معطر در شعاع چند کیلومتری پراکنده کرده هر رهگذری را مجذوب خود می‌کند.
 
آبشار رودفرق نرتفع ‌ترین آبشار خاورمیانه
 
آبشار رودفرق با ارتفاع ۱۷۶ متر به عنوان یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای کشور در فاصله ۴۵ کیلومتری از مرکز شهرستان عنبرآباد در روستای رودفرق بخش جبالبارز جنوبی واقع شده است.
 
طی مسیر پیاده‌روی، چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از باغ‌های سرسبز و دشت گل نرگس برای رسیدن به آبشار چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.
 
آب این آبشار به‌ صورت دائمی از چشمه‌های زلال دامنه جبالبارز سراریز می‌شود و یکی از آفریده‌های زیبای خالق هستی را می‌توان مشاهده کرد که از ارتفاع ۱۷۶ متری آن آبی زلال سرازیر می‌شود.
به دلیل ارتفاع بسیار زیاد این آبشار آب در انتها به صورت پور فرو می ریزد و شرایط بسیار مطلوبی را در منطقه ریزش به خصوص در فصول گرم سال ایجاد می کند. گردشگران بهترین زمان برای بازدید از آبشار وروار رو بدلیل افزایش حجم آب آبشار، اسفند و فروردین می‌دانند، اما فضای دلچسب و گیرای آن در هر زمان گردشگران و دوست داران طبیعت را به خصوص در ایام نوروز به سمت این نقطه از استان کرمان می‌کشاند تا ساعاتی شیرین از تمام جذابیت‌های خود، در ذهن تماشاگرانش به جای بگذارد و آنها را برای دیدار دوباره این مکان جذب کند.
 
برای دسترسی به آن باید از مسیر جاده جیرفت – کهنوج عبور کرد و از دو راهی جهادآباد حدود ۲۰کیلومتر به سمت مردهک و روستای رود فرق رفت.
 
مقصد طبیعت گردی چاه زيارت:
 
چشمه های فصلی، سدخاکی، انبوه درختان جنگلی و کوهستانی ونخلستان های قدیمی چاه زیارت، درفاصله ۲۵ کیلومتری جنوب غربی کهنوج، یکی ازبهترین مکان ها برای سفر به مناطق طبیعی به خصوص در روزهای تعطیل سال به حساب می‌آید. مرطوب بودن هوای این منطقه، ماه‌های انتهای زمستان تا فروردین و اردیبهشت راتبدیل به بهترین زمان، برای گردش در این منطقه نموده و این امر، همواره جمعی تقابل توجهی راجذوب این منطقه می نماید.
 
مقصد طبیعت گردشگری جنگل نازدشت
 
در خط مرزی شهرستان کهنوج و رودان، جنگل نازدشت در جلگه ای سرسبز، درختان کهور قدیمی را در دل خود جای داده است. جنگل های کهور (جنگل های گرمسیری) این منطقه بازمانده خط جنگلی کهورهای جنوب شرق ایران می‌باشند که بخش بزرگی از آنها در منطقه «مهروییه» کهنوج تحت حفاظت محیط زیست استان کرمان قرار دارد و کهورهای نازدشت هم از طرف محیط زیست هرمزگان حفاظت می کردند. در فصل بهار در صورتی که ریزش‌های آسمانی، شرایط خوبی را بر منطقه حاکم می نماید، چشم اندازهای بی نظیری در این منطقه حاصل می‌آید.

همچنین با فاصله کمی از ناز دشت، جنگل معروف قوام الملک که کاخ زیبایی از دهه ۳۰ هجری شمسی در آن باقی مانده قرار گرفته است. این منطقه در استان هرمزگان قرار دارد.
 
مقصد طبیعت گردی روستای دهکهان:
 
در ارتفاعات جنوب غربی شهر کهنوج و در فاصله ۳۵ کیلومتری، دره‌های پر از نخل و سرسبز دهکهان با آب و هوای مطبوع و پوشیده از باغ های مرکبات و انبه، مکانی دلچسب برای فصول گرم سال در این منطقه محسوب می‌گردند و در فصول خنک، دهکهان، جلال خاصی را جلوه گر است.

همچنین زیارتگاه شاه سلطان سید عطا‌الله که از احترام خاصی در بین مردم کهنوج برخوردار است و نیز آثار تاریخی به جای مانده از ادوار گذشته همچون قلعه پهلوانان یا قلعه مرادخانی جذابیت این روستا را دو چندان می‌نماید. 
 
این ‌ها تنها گوشه‌ای از مناطق گردشگری جنوب کرمان است.
 
انتهای خبر/پ


کد مطلب: 133393

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/video/133393/طبیعت-جنوب-کرمان-سرشار-ناگفتنی-هاست

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir