تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۷
۰
plusresetminus
شاید بتوان گفت معلمی نوعی مسیحا بودن است که زنده می‌کند انسان‌ها را، به باورهای‌شان جان می‌دهد و نشان می‌دهد که راهشان به کدام سو باید باشد.
مسیحا چون معلم
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» باورها، آدم‌ها و حرف‌ها در زندگی انسان می‌توانند راه‎‌ساز و راه‌گشا باشند و چه بسا بسیاری از آدم‌ها که با حرف و سخنی مسیر زندگی‌شان کلاً تغییر کرده باشد حال ممکن است به چاهی عمیق و یا به راهی درست هدایت شده باشند.

در روزهایی به‌سر می‌بریم که به نام و بزرگ‌داشت مقام معلم نام‌گذاری شده است، خوب است به این بهانه اندکی به این شخصیت یعنی تاثیر کلام و یا رفتار معلم در زندگی‌مان نیم‌نگاهی بیاندازیم.

کودکی، جوانی و نوجوانی دورانی‌هایی هستند که تاثیرپذیر در آن به وضوح دیده می‌شود انگار آدمی به‌دنبال چیزی یا کسی است که راه را به او نشان دهد، فکر می‌کنم همه ما خاطراتی بسیار از این دوران داریم اما خاطراتی که با معلم‌مان عجین شده را بیش‌تر در ذهن‌مان نگه داشته‌ایم.

دورانی که نه‌تنها از معلم‌مان علم می‌آموختیم بلکه زمانی‌که معلم‌مان دست از درس‌دادن می‌کشید و شروع به صحبت می‌کرد را هنوز که هنوز است در ذهن داریم.

اگرچه شیطنت‌های‌مان دوست داشت تا معلم نصیحت‌ها و صحبت‌هایش را بیش‌از پیش کند تا درسی داده نشود و یا سئوالی پرسیده نشود اما مطمئن هستم که اثرگذاری آن چند دقیقه‌ای که معلم درس از کلاس می‌کشید و خاطره‌ای یا نکته‌ای به ما می‌آموخت؛ در زندگی‌مان بیش‌از آن درس ریاضی و یا منطق بود.
 
هنوز به‌یاد دارم، دوران دبستانم را، وقتی امتحان انشاء تمام شد و بعد معلم‌مان شروع به تصحیح کرد. ناگاه صدایم کرد و بعد گفت « چه خوب نوشتی، تو نویسنده خوبی می‌شوی»
ذوق آن صحبت و جان کلمات معلمم هنوز با گذر بیش از ۳۰ سال اما در من زنده است.

چندی پیش با چند دانش‌آموز گرم گفتگو بودم و موضوع‌مان نیز همین اثرگذاری و نقش معلم بود، از میان آن‌ها یک نفر که اتفاقاً لکنت زبان داشت، بیش‌تر صحبت می‌کرد، اعتماد بنفسش هم بیش‌تر بود، سئوالی پرسیدم با این عنوان که آیا حرفی از معلم‌های‌تان در ذهنتان وجود دارد که به آن خیلی امید داشته باشید؟
همان پسر نوجوانی که لکنت زبان داشت فوراً گفت: معلم پنجم دبستانم به من گفته که« تو روزی شخص مهم و اثرگذاری برای این جامعه می‌شوی؛ آینده‌ات درخشان است»

احساس کردم این پسر نوجوان اعتماد بنفس و امیدش را از همین معلم گرفته است که این‌گونه با وجود داشتن لکنت زبان اما توانمند و امیدوار صحبت می‌کند.

شاید بتوان گفت معلمی نوعی مسیحا بودن است که زنده می‌کند انسان‌ها را، به باورهای‌شان جان می‌دهد و نشان می‌دهد که راهشان به کدام سو باید باشد.
مقام معظم رهبری در توصیف نقش معلم جملات زیبایی را در طول سال‌ها بیان کرده‌اند برای نمونه ایشان در رابطه با جایگاه معلم می‌فرمایند « معلم متحول کننده‏ جان لایعلم انسان‌ها به روان عالم است».

 یا در سخنرانی دیگری به این موضوع اشاره دارند که « این معلمان چه‏‌قدر عزیزند! این شغل معلمى چه‏‌قدر ارزشمند است! این مرتبه‏ تعلیم چه‌قدر والا و بلند است، که همه‏ انسان‌هاى فرزانه، انسان‌هاى بزرگ و برجسته، هرجایى که باشند، خود را پرورده‏ دست معلم می‌دانند و سایه‏ معلم را بر سر خودشان حس می‌کنند!»

 این جمله از مقام معظم رهبری چه‌قدر خوب توانسته به نقش مهم معلم در تربیت انسان‌ها اشاره کند «شما معلمان و مربیان و نسل جوان هستید که فردا را مى‏‌سازید و استکبار جهانى را مأیوس مى‏‌کنید و نقطه‏ امید روشن را در دل مستضعفان عالم زنده نگه مى‏‌دارید.»
 
به‌عنوان یک دانش‌آموز دهه شصتی هنوز آن آفرین‌ها، صد آفرین‌هایی و یا جمله «بیشتر دقت کن»  که در کنار نمره امتحانی‌مان معلم برای‌مان پای برگه امتحان‌مان می‌نوشت را یادم است.

برگردیم به واقعیت و آن این‌که وقتی کلمه و یا نوشته‌ای از یک معلم می‌تواند این‌گونه در دل و جان یک انسان بنشیند پس تنها یک نتیجه می‌توان گرفت و آن این است که معلمان نقش بسیار مهمی در تربیت انسان‌های یک کشور دارند.
 
سخن آخر این‌که بهتر از در خصوص ارزش معلم به کلام معلمان و پرورش‌دهنده‌گان انسان‌ها در طول تاریخ یعنی پیامبران و ائمه توجه کنیم.
در احادیث مختلف در رابطه با مقام معلم این‌گونه آمده است:
 
امام باقر علیه السّلام می‌فرمایند:
إِنّ الّذِی یُعَلّمُ الْعِلْمَ مِنْکُمْ لَهُ أَجْرٌ مِثْلُ أَجْرِ الْمُتَعَلّمِ وَ لَهُ الْفَضْلُ عَلَیْهِ فَتَعَلّمُوا الْعِلْمَ مِنْ حَمَلَةِ الْعِلْمِ وَ عَلّمُوهُ إِخْوَانَکُمْ کَمَا عَلّمَکُمُوهُ الْعُلَمَاءُ
همانا آن کسی از شما که دانش را آموزش دهد، پاداشی برابر دانش‌آموز دارد و البته آموزگار بر دانش‌آموز فضیلت و برتری دارد. پس دانش را از حاملان آن فراگیرید و آن‌سان که عالمان به شما آموخته‌اند، آن را به برادران‌تان بیاموزید.((اصول کافی، ج ۱، ص ۳۵)
 
رسول اکرم (ص) می‌فرمایند:
برتری عالم بر عابد هم‌چون برتری ماه شب چهاردهم بر دیگر ستارگان است (الکافی، ج ۱، ص ۳۴)
 
حضرت سید الشهداءعلیه‌السلام فرمود:
مَنْ دَعا عَبْداً مِنْ ظَلالَةٍ اِلی مَعْرِفَةِ حَقٍّ فَاَجابَهُ کانَ لَهُ الْاَجْرِ کَعِتْقِ نَسَمَةٍ
هر کس انسانی را از گمراهی به‌سوی شناخت حق و حقیقت راهنمایی کند و او نیز پاسخ مثبت دهد، به اندازه آزادی یک بنده پاداش خواهد داشت.
 
 نویسنده: اعظم پسند
انتهای خبر/ 
 
 
 
  https://armanekerman.ir/vdcdxz0ffyt0oj6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین