تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۷
۰
plusresetminus
در گزارش زیر برخی از مکان‌های دیدنی شهر کرمان را معرفی کرده‌ایم.
از زیارت مزار «شهید قدس» تا بازدید از بی‌نظیرترین باغ در دل کویر
به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ در آستانه سال جدید و تعطیلات نوروزی قرار داریم، هر ساله استان کرمان به‌دلیل داشتن ظرفیت غنی تاریخی میزبان مسافران نوروزی از اقصی نقاط کشور بوده است.

باوجود آن‌که امسال نیز مانند دو سال اخیر، بهار قرآن با بهار طبیعت تقارن پیدا کرده است اما برخی از هم‌میهمانان عزیز به جای‌جای کشورمان مسافرت می‌کنند و استان کرمان نیز به‌دلیل آثار تاریخی بسیار زیاد و مزار مطهر و شریف سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی فرزند کرمان، به این استان سفر می‌کنند.

حامد لنگری‌زاده مسئول واحد بوم‌گردی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در گفتگو با پپایگاه خبری «راه آرمان» گفته بود: نزدیک به ۶۰ درصد از اقامتگاه‌های بوم‌گردی از هم‌اکنون تا دهم فروردین‌ماه رزرو شده‌اند.

در گزارش زیر به برخی از آثار تاریخی و مکان‌های زیارتی شهر کرمان اشاره خواهیم کرد.
 

مزار سپهبد شهید سلیمانی



پس از شهادت فرزند کرمان سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، شهر کرمان میزبان عاشقان و دلدادگان سیدالشهدای جبهه مقاومت است و در ایام مختلف سال اقشار مختلف مردم از اقصی نقاط دنیا برای زیارت مزار مطهر و پاک شهید القدس به کرمان سفر می‌کنند. مزار مزهر ایشان در گلزار شهدا بین‌المللی شهر کرمان واقع شده است.


گنبد جبلیه




گنبد جبلیه در بخش شرقی شهر تاریخی کرمان قرار گرفته است، در غرب این گنبد شهر کرمان و در چند متری غرب آن کوه‌های سر به فلک کشیده صالحب‌الزمان و جنگلی انبوه قرار دارد. این بنا به نام  گنبد گبری نیز در تاریخ یاد شده است و در تاریخ بنای گنبد به دوره قبل از اسلام ساسانیان نسبت داده می‌شود.

گویا آتشکده بوده است یا قبر یکی از زرتشتیان اما در جایی اشاره‌ای نیز شده است که بنای گنبد در عهد سلجوقیان ساخته شده است اما با توجه به این که به دستور محمد‌بن‌الیاس تعمیر شده طبعا چند قرن پیش از سلجوقیان این امر تحقق یافته و مربوط به همان دوران ساسانی است. کرمانیان می‌گویند که معمار این بنا که تماما از سنگ ساخته شده از مصالحی اسرارآمیز استفاده کرده که شامل شیر شتر، خاکستر و سفیده تخم مرغ بوده است. در اطراف این بنا جنگل‌کاری شده و درختان سرو و کاج آن جنگلی با نام جنگل قائم را تشکیل داده‌اند که از تفرج‌گاه‌های کرمان است این بنا در سال ۱۳۸۸ به موزه تبدیل شده‌است.


باغ شاهزاده ماهان



باغ شاهزاده ماهان کرمان یکی از بهترین و بی‌نظیرترین باغ تخت‌هایی است که در یک منطقه کویری می‌تواند وجود داشته باشد. این باغ در جنوب‌شرقی شهر کرمان قرار دارد. از المان‌های اصلی باغ شاهزاده ماهان می‌توان به عمارت اصلی، عمارت شاه‌نشین، حوض‌ها، حمام و فواره‌ها و سردر خانه اشاره کرد. اصلی در نقطه انتهایی باغ واقع شده و برای بازدید از آن باید مسیر زیبای باغ را تا انتها پیش بروید. عمارت شاه‌نشین نیز در کنار عمارت اصلی قرار دارد اما اکنون از آن به‌عنوان رستوران استفاده می‌شود.
حتما غذا خوردن در جایی که روزی قرار بوده شاهی در آن زندگی کند تجربه جذابی خواهد بود.

باغ شاهزاده به واسطه واقع شدن در دامنه ارتفاعات جوپار بر خلاف مناطق دیگر این شهر آب‌وهوای مطبوعی دارد. دسترسی به آب قنات تیگران و البته حاصل‌خیز بودن خاک آن برای رشد درختان، سبب به نمایش در آمدن باغ بسیار زیبایی، در دل کویر شده است. باغ شاهزاده ماهان در ۱۳۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.


مجموعه گنجعلی‌خان



این مجموعه در مرکز تاریخی شهر کرمان و در کنار بازار بزرگ کرمان قرار دارد. گنجعلی‌خان که از حاکمان مشهور زمان شاه عباس است از سال ۱۰۰۵ تا ۱۰۳۴ هجری قمری بر کرمان فرمان‌روایی کرد و آثار و بناهای زیادی بنا کرده و در آبادی این منطقه کوشش کرد.

از جمله بناهای عمومی که از این حاکم مشهور به جا مانده، مجموعه گنجعلی‌خان در داخل شهر کرمان و رباط زین‌الدین (کاروانسرای گنجعلی‌خان) در راه یزد- کرمان، حوض‌خان در راه کرمان مشهد و تعدادی قنات در شهر کرمان بوده‌ است. سهمی از درآمد مجموعه و قنات‌ها به آستان قدس رضوی داده می‌شود. این بناها در لشکرکشی‌های آقا محمدخان صدمات جبران‌ناپذیری دیده‌اند.

در سه ضلع میدان گنجعلی خان بازار واقع شده و در ضلع دیگرش سرای گنجعلی‌خان قرار دارد. وجود حمام، آب انبار، ضراب‌خانه و همجواری با بازارها و چهار سوق، این مجموعه به‌هم تنیده را کامل کرده‌ است. طاق نماهای آجری، کاشی‌کاری، فضای سبز، حوض آب و دیگر آثار دیدنی، بر زیبایی این میدان افزوده‌اند. بازار سنتی و تاریخی کرمان شامل بازارهای متعددی از دوره های مختلف است.

باغ فتح‌آباد




باغ فتح‌آباد در ۲۵ کیلومتری کرمان روستایی به نام اختیارآباد قرار گرفته که باغ زیبای فتح آباد را در خود جای داده است. این باغ در دوره قاجار به یاد حاکم کرمان ساخته شده و به‌عنوان باغ بیگلربیگی نیز شناخته می‌شود که در آن چند عمارت با معماری زیبا قرار دارد، از وسط آن هم قناتی می‌گذرد که آب باغ را تامین می‌کند.

به‌طور کلی باغ فتح‌آباد دارای یک حوض بزرگ در وسط آن است که از سردر باغ تا نزدیکی عمارت کشیده شده و عمارت‌های چهار فصل، عمارت مرکزی و درختانی که در دو سمت باغ کاشته شده از دیگر جذابیت‌های آن به‌شمار می‌آیند. این باغ زیبا به‌دلیل عبور آب قنات در کنار آن و نظام آبیاری صحیح به‌عنوان باغی مجلل و اشرافی به تفرجگاهی برای گردشگران تبدیل شده‌ است.

باغ فتح‌آباد اکنون یکی از جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود. ساختمان اصلی باغ فتح‌آباد در انتهای شمالی باغ قرار گرفته و دارای دو طبقه اصلی است. این ساختمان با طاق نماها در دو طرف عمارت و اتاق‌های سه دری و پنج دری در میان مجموعه جلوه بی‌نظیر را به وجود آورده است. مصالح به کار رفت در این ساختمان تمامی از خشت خام و ملات گل بوده و بر روی آن لایه‌ای از گج پوشانده شده است. اتاق‌های این بنای تاریخی نیز به سبک اتاق‌های سنتی قاجاری تزیین و به شکل زیبایی نورپردازی شده که معروف‌ترین اتاق آن،‌ اتاق شاه‌نشین است.

استان کرمان دارای آثار متعدد تاریخی است که معرفی این آثار در یک گزارش نمی‌گنجد. بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سابق استان کرمان فریدون فعالی تعداد آثار ملموس و ناملموس ثبت ملی شده استان کرمان، ۸۰۱ مورد است و ۷ هزار اثر شناخته شده در این استان وجود دارد.

از این تعداد عنوان شده ۹ اثر شامل ارگ بم، کویر لوت، روستا صخره‌ای میمند، باغ شاهزاده ماهان، کاروانسرای گنجعلی‌خان، کاروانسرای چاه کوران، قنات جوپار، قنات اکبرآباد، گلیم شریکی‌پیچ روستا دارآباد سیرجان از آثار ثبت جهانی کرمان است.

انتهای خبر/م
  https://armanekerman.ir/vdcg7y9qzak9w74.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین