کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحلیل‌گر مسائل کشاورزی در حوزه مهندسی باغبانی؛

کشاورزی جیرفت کم نظیر ترین کیفیت را در دنیا دارد و دارای رتبه کشوری است

16 اسفند 1400 ساعت 7:46

دکتر میثم سالاری گفت: بخش کشاورزی شهرستان جیرفت تاکنون توانسته است رتبه‌های برتر سطح کشوری را از آن خود نماید.


دکتر میثم سالاری تحلیل‌گر مسائل کشاورزی در رشته مهندسی باغبانی در گفتگوی اختصاصی با "راه آرمان" گفت: شهرستان جیرفت در کسب رتبه‌های برتر سطح کشوری توانسته است در محصولات گلخانه‌ای رتبه اول و دوم را از لحاظ تولیدات مرغوب، خرما رتبه اول، مرکبات رتبه سوم، و ذرت و گندم و دیگر محصولات کشاورزی رتبه‌های بسیار خوبی را از آن خود کند.
 
تحلیل‌گر مسائل کشاورزی در حوزه مهندسی باغبانی با اشاره به نقاط قوّت و ضعف بخش کشاورزی شهرستان جیرفت تصریح کرد: نقاط قوّت و پتانسیل‌هایی همچون زمین حاصل‌خیز، آب شیرین، اقلیم و شرایط آب و هوایی بسیار مناسب، نیروی انسانی آموزش دیده توانسته در تولید بسیار خوب عمل کند.
 
وی اظهار کرد: استعداد خدادادی و پتانسیلی که در بخش کشاورزی شهرستان جیرفت وجود دارد باعث ایجاد و تولید محصولات با کیفیت بالا و سالم شده است.
 
دکتر سالاری به ارائه پیشنهاد و راهکار جهت بهبود وضعیت بخش کشاورزی شهرستان جیرفت پرداخت و افزود: در بخش کشاورزی از لحاظ زیرساختی چندین مشکل اساسی وجود دارد که در صورت رفع آن‌ها، محصولات با کیفیت و کمیّت بهتری تولید خواهد شد.
 
وی ابراز کرد: تولید محصول سالم در بیشتر نقاط شهرستان جیرفت با مدیریت صحیح و کنترل سموم ‌تغذیه مناسب ‌و اصولی در باغات و محصولات گلخانه‌ای موجب عملکرد قابل توجه و کیفیت محصول در قبل پس از برداشت شده است.
 
دکتر سالاری با اشاره به کیفیّت محصولات گلخانه‌ای افزود: یکی از مهمترین مباحث تولید محصولات کشاورزی استفاده صحیح از سموم و آفت کش‌ها می‌باشد که متولیان امر باید استفاده صحیح از این سموم را به کشاورزان آموزش دهند.
 
وی ادامه داد: زیرساخت و عناصر مغذی مورد نیاز کشاورز برای کشاورزان فراهم شود و همچنین کشاورزان بایستی در ابتدای فصل کشت خود؛ نسبت به آنالیز  آب و خاک زراعی خود و از تجزیه و تفسیر نتایج مطلع شوند.
 
وی تصریح کرد: رونق بخش کشاورزی در چند سال اخیر در ارقام محصولات خرما، مرکبات، سبزی و صیفی بخش کشاورزی پررنگ‌تر بوده است و در آینده چرخه کشاورزی شهرستان جیرفت باید به سمت محصولاتی برود که به آب کمتری نیاز داشته باشند و کشت‌های جایگزین جهاد کشاورزی برای صرفه جویی در آب لازم الأجرا است.
 
دکتر سالاری گفت: خشکسالی در این چند سال اخیر باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در باغات مرکبات و محصولات بخش کشاورزی شده است و این کم آبی و خشکسالی باید مدیریت شود تا از این بحران کم آبی عبور نمائیم.
 
وی از نظارت در بخش کشاورزی سخن گفت و افزود: نظارت در بحث فروش نهاده‌های کشاورزی (سم و کود) و توصیه ارقام مقاوم توسط مرکز تحقیقات و جهاد کشاورزی بیشتر مورد توجه قرار گیرد، ارقامی که مقاوم تر به آفتاب سوختگی و آفات و بیماری‌های نوظهور هستند را باید به کشاورزان و باغداران توصیه شود.
 
دکتر سالاری اظهار کرد: نظارت بر تولید نهال سالم و نهادهای کودی و تغذیه در زمینه کشاورزی پایدار بسیار حائز اهمیّت است.
 
وی علت اصلی افت قیمت مرکبات در فصل برداشت محصولات در میادین تره‌بار را بسته‌بندی نامناسب دانست و عنوان کرد: کشاورزان در چند سال اخیر به سمت و سوی برداشت سنتی سوق داده شده‌اند که خوشبختانه در حال پیشرفت در این زمینه می‌باشیم و برداشت اصولی و به روز باعث ماندگاری میوه می‌شود.
 
تحلیل‌گر مسائل کشاورزی در حوزه مهندسی باغبانی تصریح کرد: توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی مؤثر است و اگر بودجه‌ای صرف امورات پیشرفت و گسترش باغات و کشاورزی اختصاص داده شود باعث ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان خواهد شد.
 
دکتر سالاری بیان کرد: اگر در رونق اقتصادی، رونق تولید، اشتغال و مانع‌زدایی بنابر فرموده مقام معظّم رهبری مدظله العالی به صورت کامل اجرایی و سرلوحه زندگی همه کشاورزان و متولیان امر قرار گیرد باعث ایجاد ثمرات اثر بخش زیادی در جامعه خواهد شد.
 
وی افزود: حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی و اقتصادی جوانان در حوزه بخش کشاورزی می‌تواند مشکلات اقتصادی جامعه را تا حد زیاد رفع نماید و باعث ایجاد رونق تولید و افزایش اشتغال‌زایی و کاهش واردات شود.
 
دکتر سالاری در پایان خاطر نشان کرد: مهم‌ترین مطالبات مردم و قشر کشاورز از مسئولین امر می‌تواند از گرانی قیمت نهاده‌های اولیه همچون بذر، سموم، کودها، نوار تیپ، ماشین آلات مکانیزاسیون، پوشش پلاستیک و وسایل مورد نیاز در کشاورزی باشد و حمایت مسئولین در بخش کشاورزی در توسعه و رونق این بخش از اهمیّت بسیار بالایی برخوردار است و بایستی از طرح‌ها و ایده‌های علمی جوانان استقبال شود و پذیرای اجرای آن طرح‌ها باشند.
 
انتهای پیام/ امیری


کد مطلب: 125281

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/interview/125281/کشاورزی-جیرفت-کم-نظیر-ترین-کیفیت-دنیا-دارای-رتبه-کشوری

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir