کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان:

کوچ عشایر جنوب کرمان به مناطق ییلاقی آغاز شد

20 ارديبهشت 1401 ساعت 12:13

حمزه احمدی از آغاز کوچ عشایر این منطقه به مناطق ییلاقی از ۲۰ اردیبهشت ماه خبر داد.


به گزارش راه آرمان؛ حمزه احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: به منظور جلوگیری از تخریب مراتع هر ساله طرح مدیریت چرای دام  از قشلاق به ییلاق، از تاریخ ۲۰ اسفندماه در منطقه جنوب کرمان اجرا و تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، با بیان اینکه هر ساله ۱ میلیون و ۶۶۹ هزار واحد دامی از منطقه عبور می کند گفت: کوچ زودهنگام عشایر، ضمن از دست دادن فرصت رویش گیاهان مرتعی، موجب تخریب خاک و باعث ایجاد روان آب و سیل در منطقه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه کوچ زود هنگام عشاير زنگ خطر و تهديدی بزرگ برای مراتع محسوب می شود بیان داشت: طرح مدیریت چرای دام، اقدام حفاظتی مهمی در زمینه ایجاد تعادل دام و مراتع است که به عنوان یکی از سیاست‌های راهبردی در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قرار دارد.

حمزه احمدی با اشاره  به شروع فصل کوچ از ۲۰ اردیبهشت ماه در جنوب کرمان افزود: از مجموع یک میلیون و ۹۴۱ هزار هکتار مراتع جنوب کرمان یک میلیون و ۲۸۶ هزار هکتار آن مراتع قشلاقی و ۶۳۲ هزار و ۲۸۶ هکتار مراتع ییلاقی است که  ۷۸۱۰  هزار خانوار عشایر از این مراتع بهره مند هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با تأکید بر اینکه در صورت مشاهده هر گونه تخلف از قوانین و مقررات مربوط به چرای دام در مراتع با متخلفان طبق قانون و با قاطعیت رفتار می‌شود، افزود: با معرفی این افراد به مراجع قضایی پروانه بهره‌برداری آن‌ها باطل و از درجه اعتبار ساقط می‌شود.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: مردم طبیعت دوست جنوب کرمان هر گونه گزارش آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی، تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق گیاهان دارویی و چوب را از طریق شماره تماس ۱۳۹و ۱۵۰۴ کد امداد جنگل و مرتع به فرماندهی یگان حفاظت اطلاع دهند تا در کمترین زمان ممکن رسیدگی شود.


انتهای پیام/ الهه تاج الدینی


کد مطلب: 126811

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/126811/کوچ-عشایر-جنوب-کرمان-مناطق-ییلاقی-آغاز

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir