کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسئول خدمات شهری شهرداری ارزوئیه:

عزام خودرو اطفاء حریق در خارج از محدوده شهر منع قانونی دارد

30 ارديبهشت 1401 ساعت 6:36

بهنام شرفعلی پور گفت: اعزام خودرو اطفاء حریق در خارج از محدوده شهر منع قانونی دارد و ممکن است در زمانی که خودرو آتشنشانی در شهر نیست حادثه ای اتفاق بیفتد ، شهرداری وظیفه ندارد خارج از شهر و در روستا هایی که دهیاری و شورا دارند خدمات ارائه دهد.


شرفعلی پور مسئول خدمات شهری شهرداری ارزوئیه در گفتگو با راه آرمان‌ در خصوص حریق یک واحد منزل مسکونی در علی آباد شمشیربر و عدم اعزام خودرو آتش نشانی به محل حادثه توضیح داد.

مسئول خدمات شهری شهرداری ارزوئیه در گفتگو با گفت: حیطه خدمات شهرداری به شهروندان مشخص است ، شهرداری به محدوده قانونی شهر و حومه شهر خدمات آتش نشانی ارائه می دهد ، حومه شهر بر اساس قانون حاشیه شهر و روستاهای حاشیه شهر هستند که فاقد شورا و دهیاری باشند. مسئولیت روستاهای دارای شورا و دهیاری با شورای همان روستا و دهیار و در مراتب بالاتر با بخشداری و شورای بخش و نهایتا فرمانداری و شورای شهرستان است و شهرداری در این هرم مسولیت قرار نمی‌گیرد. با اینحال شهرداری ارزوئیه در اتفاقات بسیاری به روستاهای مجاور اعزام شده و در آتش سوزیهای گسترده مزارع و غیره نیز همیشه پای ثابت اطفا حریق بوده است.

بهنام شرفعلی پور گفت: با توجه به اینکه زیر ۱۰ دقیقه باید خودرو آتشنشانی به محل حادثه برسد و زمان طلایی برای آتش سوزی منزل ۶ دقیقه است و با توجه به اینکه علی آباد تا مرکز شهرستان حدودا ۲۵ دقیقه فاصله است و اعزام خودروی آتش نشان موثر واقع نمی گردد و از طرفی اعزام خودرو آتش نشانی خارج از شهر منع قانونی دارد و ممکن است زمانی که از شهر خارج شود حادثه ای در شهر اتفاق بیفتد و مسوولیت اصلی دچار خلل گردد لذا مامور آتش نشان پاسخ تلفنی داده که حریق خارج از محدوده تحت مسوولیت ماست.

وی افزود: شهرداری وظیفه ندارد آتش را در خارج از شهر خاموش کند مگر در شرایط خاص و با دستور مقامات بالادست و اگر بدون دستور برود تخلف است و مامور متخلف باید قانونا پاسخگو باشد و مسوولیت کلیه عواقب احتمالی از جمله تصادف تصادم جرح و سوختگی ، فوت ، آسیب به ماشین آلات و...با شخص مامور خاطی خواهد بود و از طرفی اگر در این مدت در محدوده قانونی اتفاقی رخ دهد و بدلیل عدم حضور ماموران و ماشین آلات ضرری جانی یا مالی متوجه شهروندان شود مامور خاطی باید پاسخگوی این ضرر و زیان نیز باشد.

مسئول خدمات شهری شهرداری ارزوئیه با اظهار تاسف از این حادثه گفت: شورای بخش و شورای شهرستان وظیفه دارند با مراجع ذیصلاح مکاتبه کنند که خودرو اطفاء حریق به روستا ها تعلق بگیرد و شورای شهر در این خصوص مسولیت و اختیاری ندارد . شهرداری نمی تواند در روستا ها خدمات ارائه دهد مگر در مواقع ضروری ( آتش سوزیهای جنگل‌ها و مراتع و مزارع و کارخانجات ساختمان‌های بزرگ و...و آنهم با تشخیص و دستور عالی ترین مقام دولتی در آن محدوده قانونی (بخشدار در بخش ، فرماندار در شهرستان و استاندار در استان)

انتهای پیام/ جواد بختیاری زاده


کد مطلب: 127041

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/127041/عزام-خودرو-اطفاء-حریق-خارج-محدوده-شهر-منع-قانونی

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir