کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی:

همکاری در مبارزه با آفات موجب تأمین امنیت غذایی می‌شود

17 خرداد 1402 ساعت 10:38

رئیس حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت: همکاری و همدلی در مبارزه با آفات و بیماری‌ها موجب تأمین امنیت غذایی می‌شود.


به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری«راه آرمان»؛ به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان؛ اولین قرارگاه مقابله با مهاجمین زیستی و مرکز تحقیقات مهاجمین زیستی با حضور رنجبر اقدم معاون وزیر و رئیس حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی، جلالی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، بیگلری رئیس سازمان جهاد کشاورزی، کریمی مدیر کل پدافند غیرعامل استان کرمان، جانشین قرارگاه پدافند غیرعامل زیستی و هیات همراه و مدیر کل های پدافند غیرعامل استان‌های جنوب و جنوب شرق کشور در استانداری کرمان برگزار شد.


رنجبر اقدم در این نشست گفت: رسالت سازمان حفظ نباتات، حفاظت از نباتات و گیاهان است. حفاظت و حراست گیاهان و نباتات استراتژیک جایگاه ویژه‌ای دارد و در شرایط عادی ۳۰تا۴۰درصد از محصولات کشاورزی تحت تأثیر عوامل خسارت زا پر مسیر فرایند تولید از بین می‌رود.

وی اظهار کرد: اولین مانع در مقابله با عوامل خسارت‌زا، بحث قرنطینه و مهاجمین زیستی است که نیاز به توسه و مدیریت بیشتر دارد.

رئیس حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد:با توجه به تنوع گیاهی، ظرفیت پذیرش مهاجمین نیز افزایش می‌یابد و عوامل مخرب نیز طیف وسیعی دارند که کار مبارزه با مهاجمین نباتی را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: گونه سوسک سرخرطومی حنایی، یک نمونه از هزاران گونه‌ای است که ایجاد خسارت می‌کند.

رنجبر اقدم بیان کرد: بیشترین عوامل مهاجم‌های غیر بومی را در استان‌های جنوبی که مرزهای آبی کنترل نشده دارند، وارد کشور می‌شوند و با انتقال پاجوش‌های آلوده و درختان قطع شده آلوده به دیگر نقاط کشور این آفت به کل کشور منتقل می‌شود.

رئیس حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی افزود: ورود آفات به کشور کاملا برنامه‌ریزی شده است و ایجاد قرارگاه‌ها در شرایط کنونی جایگاه ویژه‌ای دارد و در صورتی‌ که این امر به سرعت انجام نشود در مسیر حفظ امنیت غذایی دچار مشکلات عدیده‌ای علی‌رغم تولیدات گسترده محصولات کشاورزی، می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: همکاری و همدلی در مبارزه با آفات و بیماری‌ها کلید موفقیت در این مسیر است که کوچک‌ترین کم‌کاری و منفعت‌طلبی جمعی و فردی، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.


انتهای خبر/م


کد مطلب: 134995

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/134995/همکاری-مبارزه-آفات-موجب-تأمین-امنیت-غذایی-می-شود

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir