به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی راه آرمان؛ همزمان با نزدیک شدن به ایام انتخابات قرار است در یادداشتی چند مرحلهای به توصیف انتخابات و شرایط انتخاب از افراد شرکتکننده بپردازیم؛ برای مشاهده قسمت اول اینجا را لمس کنید!
قسمت دوم؛
اخلاق انتخاباتی نامزدها و معیار تقدم خود بر دیگران چیست؟
۴- برخورداری از بینش
بنش همان بصیرت است هنگامی که از یقین حاصل شد و این یقین بر پایه ایمان استوار گردید، میتوان همچون دژی محکم در برابر ناملایمات، ستم و بیعدالتی ایستاد و از این رهگذر، از سرچشمه زلال حقیقت سیراب شد.
بنابراین اهل بصیرت میشوند و میبینند، نگاه میکنند و از عبارتها بهره میگیرند، آنگاه راههای روشنی را میپیمایند و از افتادن در پرتگاهها دوری میکنند.
از نظر اسلام مدیریت یک تشکیلات به کسی واگذار میشود، که صرفنظر از ایمان و اعتقاد به ارزشهای مکتبی، دانش اداره، آگاهی و بینشهای لازم را داشته باشد.
اسلام نه تنها جلوی نظرهای بدون بینش و آگاهی را میگیرد و مانع از این میشود که ناآگاهان، هدایت و ارشاد جامعه را بر عهده بگیرند، بلکه خطر عمل بدون علم را نیز گوشزد میکند و آن را یکی از موجبات فساد و انحطاط جامعه میداند.
پیامبر (ص) میفرمایند؛ کسی که بدون آگاهی و دانش، کاری را انجام دهد، فساد بیشتر از صلاحش خواهد بود، به راستی، نامزدها پیش از ورود به عرصه رقابت باید به این آگاهی و بینش برسند تا بتوانند به جای مصلحت اندیشیها ، مصالح جامعه و مردم و دین اسلام را در نظر بگیرند.
۵- اندیشیدن به آسایش مردم
کسی که همواره به فکر رفاه و آسایش مردم و با هواهای نفسانی خود در جنگوستیز باشد، هنگامی که بر مسند قدرت تکیه زد، فریفته جاه، مقام و ثروت دنیا نمیشود، امام علی (ع) در بیان مقام پرهیزگاران میفرمایند: «نفس او از دستش در زحمت ولی مردم در آسایشند برای قیامت خود را به زحمت میافکند ولی مردم را به رفاه و آسایش میرساند».
پس هدف از پذیرش مسئولیت تنها رسیدن به قدرت، شهرت و ثروت نیست، بلکه هدف از بهدست آوردن قدرت و حکومت، بازگرداندن نشانههای حق و دین در جایگاه خویش و اصلاح سرزمینهاست تا بندگان ستم دیده در امان زندگی کنند.
۶- دوری از ریاستطلبی
یکی دیگر از آفتهایی که در این زمینه باید بدان توجه کرد، ریاستطلبی است، کسانی که در طلب برتریجویی بر بندگان خداوند هستند، جز برای نابودی خویش و دیگران گام برنمیدارند، امام صادق (ع) میفرمایند: «من طلبالرئاسه هلک» هر که جویای ریاست باشد، نابود شود.
ایشان در جایی دیگر فرمودهاند «طلب الرئاسه فوجدتها فیالنصیحه العباد الله» ریاست را جستم و آن را در خیرخواهی بر بندگان خدا یافتم.
همچنین از امام باقر (ع) نقل شده است: «مالدوستی و جاهطلبی به دین مؤمن زودتر خسارت میزند تا حمله دو گرگ درنده به یک رمه بیشبان، که یکی از جلوی رمه حمله آورد و دیگری از عقب آن». از مجموع روایات ائمه این نکته را میتوان دریافت که ریاستطلبی اگر برای هوا و هوس و به دست آوردن انواع شهوات باشد، جز نابودی خود و دیگران، چیز دیگری به دنبال ندارد.
از طرفی اگر نیت شخص اصلاح امور مردم و اقامه دین و دستورات الهی باشد، امری پسندیده و نیکو است، ولی لازم است همواره مراقبه داشته باشد تا از مسیر حق منحرف نشود.
۷ - پاسداری از استقلال و منافع کشور
یکی از مهمترین وظایف پس از انتخابات برای برگزیدگان ملت، حفظ استقلال کشور و منافع مردم است تا کشور را از وابستگی به بیگانگان نجات دهد، نه اینکه کشور را بستر چپاول و امیال شیطانی بیگانگان کند.
روحیهای برگرفته از سیره معصومین و مشی سیاسی امام راحل و مقام معظم رهبری میخواهد، که این بسیار دارای اهمیت است، چرا که در هر قیام و قعود نماینده نقش بسزایی دارد.
این یادداشت ادامه دارد....
نویسنده: محمدمهدی پورغلامعلی
انتهای خبر/ طهماسبی