تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۶
۰
plusresetminus
طی سلسله‌ مراحلی اخلاق و ویژگی‌های یک فرد اصلاح را برای انتخاب برخواهیم شمرد تا نسبت به اخلاق انتخاباتی نامزدها بیشتر آشنائی یابید.
معیار تقدم نامزد انتخاباتی بر دیگران چیست؟
به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی راه آرمان؛ همزمان با نزدیک شدن به ایام انتخابات قرار است در یادداشتی چند مرحله‌ای به توصیف انتخابات و شرایط انتخاب از افراد شرکت‌کننده بپردازیم؛ برای مشاهده قسمت اول اینجا را لمس کنید!

قسمت دوم؛

اخلاق انتخاباتی نامزدها و معیار تقدم خود بر دیگران چیست‌؟

۴- برخورداری از بینش

بنش همان بصیرت است هنگامی که از یقین حاصل شد و این یقین بر پایه ایمان استوار گردید، می‌توان همچون دژی محکم در برابر ناملایمات، ستم و بی‌عدالتی ایستاد و از این رهگذر، از سرچشمه زلال حقیقت سیراب شد.

بنابراین اهل بصیرت می‌شوند و می‌بینند، نگاه می‌کنند و از عبارت‌ها بهره می‌گیرند، آن‌گاه راه‌های روشنی را می‌پیمایند و از افتادن در پرتگاه‌ها دوری می‌کنند.

از نظر اسلام مدیریت یک تشکیلات به کسی واگذار می‌شود، که صرف‌نظر از ایمان و اعتقاد به ارزش‌های مکتبی، دانش اداره، آگاهی و بینش‌های لازم را داشته باشد.

اسلام نه تنها جلوی نظرهای بدون بینش و آگاهی را می‌گیرد و مانع از این می‌شود که ناآگاهان، هدایت و ارشاد جامعه را بر عهده بگیرند، بلکه خطر عمل بدون علم را نیز گوشزد می‌کند و آن را یکی از موجبات فساد و انحطاط جامعه می‌داند.

پیامبر (ص) می‌فرمایند؛ کسی که بدون آگاهی و دانش، کاری را انجام دهد، فساد بیشتر از صلاحش خواهد بود، به راستی‌، نامزدها پیش از ورود به عرصه رقابت باید به این آگاهی و بینش برسند تا بتوانند به جای مصلحت اندیشی‌ها ، مصالح جامعه و مردم و دین اسلام را در نظر بگیرند.

۵- اندیشیدن به آسایش مردم

کسی که همواره به فکر رفاه و آسایش مردم و با هواهای نفسانی خود در جنگ‌و‌ستیز باشد، هنگامی که بر مسند قدرت تکیه زد، فریفته جاه، مقام و ثروت دنیا نمی‌شود، امام علی (ع) در بیان مقام پرهیزگاران می‌فرمایند: «نفس او از دستش در زحمت ولی مردم در آسایشند برای قیامت خود را به زحمت می‌افکند ولی مردم را به رفاه و آسایش می‌رساند».

پس هدف از پذیرش مسئولیت تنها رسیدن به قدرت، شهرت و ثروت نیست، بلکه هدف از به‌دست آوردن قدرت و حکومت، بازگرداندن نشانه‌های حق و دین در جایگاه خویش و اصلاح سرزمین‌هاست تا بندگان ستم دیده در امان زندگی کنند.

۶- دوری از ریاست‌طلبی

یکی دیگر از آفت‌هایی که در این زمینه باید بدان توجه کرد، ریاست‌طلبی است، کسانی که در طلب برتری‌جویی بر بندگان خداوند هستند، جز برای نابودی خویش و دیگران گام برنمی‌دارند، امام صادق (ع) می‌فرمایند: «من طلب‌الرئاسه هلک» هر که جویای ریاست باشد، نابود شود.

ایشان در جایی دیگر فرموده‌اند «طلب الرئاسه فوجدت‌ها فی‌النصیحه العباد الله» ریاست را جستم و آن را در خیرخواهی بر بندگان خدا یافتم.

همچنین از امام باقر (ع) نقل شده است: «مال‌دوستی و جاه‌طلبی به دین مؤمن زودتر خسارت می‌زند تا حمله دو گرگ درنده به یک رمه بی‌شبان، که یکی از جلوی رمه حمله آورد و دیگری از عقب آن». از مجموع روایات ائمه این نکته را می‌توان دریافت که ریاست‌طلبی اگر برای هوا و هوس و به دست آوردن انواع شهوات باشد، جز نابودی خود و دیگران، چیز دیگری به دنبال ندارد.

از طرفی اگر نیت شخص اصلاح امور مردم و اقامه دین و دستورات الهی باشد، امری پسندیده و نیکو است، ولی لازم است همواره مراقبه داشته باشد تا از مسیر حق منحرف نشود.

۷ - پاسداری از استقلال و منافع کشور 

یکی از مهمترین وظایف پس از انتخابات برای برگزیدگان ملت، حفظ استقلال کشور و منافع مردم است تا کشور را از وابستگی به بیگانگان نجات دهد، نه اینکه کشور را بستر چپاول و امیال شیطانی بیگانگان کند.

روحیه‌ای برگرفته از سیره معصومین و مشی سیاسی‌ امام راحل و مقام معظم رهبری می‌خواهد، که این بسیار دارای اهمیت است، چرا که در هر قیام و قعود نماینده نقش بسزایی دارد.


این یادداشت ادامه دارد....

نویسنده: محمدمهدی پورغلامعلی

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdccpmqsi2bq1m8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین