تاریخ انتشار :جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۳
۰
plusresetminus
امام جمعه کرمان گفت: دستاوردهای انقلاب آنچنان که شایسته است، عنوان نشده که نتیجه قصور برخی مسئولان فرهنگی است.
نمایش ضعیف دستاوردهای انقلاب محصول قصور برخی مسئولان
 
به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌ سلیمانی در خطبه‌های نماز جمعه امروز شهر کرمان ضمن سفارش به رعایت تقوای الهی گفت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند که پیروی از دستورات الهی، توجه به اوامر و نواهی خدا و تقوا را برای روز اضطراب و روزی که دستمان از چاره کوتاه است ذخیره کنید و چراغ روشنگر قبور خود قرار دهید.
 
وی بیان کرد: یکی از محیط‌های مهم تربیتی از نگاه اسلام و خصوصاً قرآن کریم محیط خانواده است؛ رسالت خانواده در رابطه با تربیت انسان به طور کلی در سه محور عمده در دین مبین اسلام مطرح است؛ محور اول تشکیل خانواده، محور دوم تحکیم خانواده و محور سوم خانواده متعالی است.

یکی از رسالت‌های اصلی تشکیل خانواده تدوام نسل است
 
امام جمعه کرمان عنوان کرد: در محور تشکیل خانواده یکی از رسالت‌های اصلی آن تداوم نسل جامعه انسانی است؛ باید نسل‌ها یکی پس از دیگری پا به عرصه وجود بگذارند و مورد آزمایش و ابتلاء قرار بگیرند.
 
وی افزود: در محور دوم که تحکیم خانواده است؛ یکی از رسالت‌های مهم در این بخش عبارت از این است که خانواده باید کانون آرامش و امنیت باشد؛ در سایه امنیت و آرامش است که خانواده موفق رقم می‌خورد و محور این آرامش مادر و زن است.
 
حجت‌الاسلام علیدادی‌ سلیمانی ادامه داد: اما به این معنی نیست که پدر و مرد در آرامش دخالت ندارد بلکه هر دو مکمل یک‌دیگر هستند؛ مرد می‌تواند تکیه‌گاه مناسبی برای همسر خود باشد و پدر تکیه‌گاه محکمی برای فرزندان است که این خود آرامش تولید می‌کند.

مادر نقش اساسی در حفظ امنیت و آرامش خانواده دارد
 
وی در ادامه گفت: اما مادر نقش اساسی و اصلی را آرامش و امنیت خانواده به‌عهده دارد؛ بدون هر کدام از این دو رکن خانه آرامش در خانه ناقص است و آرامش و امنیت کامل شکل نمی‌گیرد.
 
امام جمعه کرمان مطرح کرد: از آن‌جا که آرامش هم در جنبه جسمی و هم در جنبه روحی مطرح است و از طرفی زندگی انسان، زندگی اجتماعی است، لذا این آرامش از محیط خانواده باید آرام آرام به اجتماع منتقل شود؛ لذا خداوند در زندگی فردی و اجتماعی شرایط و ضوابطی قرار داده است‌.
 
وی تصریح کرد: بعضی از شرایط و ضوابط زندگی اجتماعی با زندگی فردی کاملاً متفاوت است؛ یک حدودی را فرد باید در زندگی اجتماعی رعایت کند که رعایت آن‌ها در زندگی فردی خسته‌کننده است.
 
حجت‌الاسلام علیدادی‌ سلیمانی خاطرنشان کرد: لذا وقتی بعد از کار و تلاش و فعالیت در اجتماع شخص وارد منزل خود می‌شود و در را می‌بندد در داخل زندگی فردی و خصوصی خود بخش قابل توجهی از مقرراتی که در بیرون باید رعایت می‌کرد، الزامی به رعایت آن را ندارد.
 
وی افزود: به همین دلیل وقتی کسی خواست وارد زندگی خصوصی افراد بشود باید اجازه بگیرد در نگاه دینی و در بعضی روایات تا سه بار اجازه آمده است؛ بار اول اجازه او اعلام برای ورود در زندگی خصوصی فرد است و بار دوم اجازه برای این هست که فرد آمادگی لازم را پیدا کند، برای این که کسی که به هر دلیل در زندگی خصوصی او نیست می‌خواهد وارد زندگی بشود و بار سوم اجازه گرفتن است؛ اگر اجازه داد فرد وارد زندگی خصوصی می‌شود.

خانواده محل بروز و ظهور رحمت است
 
امام جمعه کرمان بیان کرد: مطلب دیگری که در بخش تحکیم خانواده مهم هست؛ در خانه باید مودت و رحمت حاکم باشد مودت ارتباط دو طرفه است و هر دو به هم کمک متقابل می‌کنند؛ هر کدام از اعضای خانه بخصوص دو رکن اصلی که مرد و زن هستند هر کدام به اندازه توان خود به دیگری کمک می‌کنند.
 
وی ادامه داد: اما در رحمت کاملا حرکت ایثارگرانه و یک‌طرفه است؛ بعضی اوقات اصلا طرف مقابل توان جبران خدمتی که شما به او می‌کنید را ندارد، نباید خدمت تعطیل شود، خانواده محل بروز و ظهور رحمت است و ایثارگری باید در دستور کار قرار بگیرد.
 
حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی مطرح کرد: محور سوم عبارت است از خانواده متعالی و مترقی و خانواده برتر در نگاه دینی و این‌جاست که بحث تربیت مطرح می‌شود و و تربیت وظیفه بسیار مهمی است که بر گردن پدر و مادر است.
 
وی افزود: لذا قرآن فرمود که شما هم خودتان را باید اصلاح کنید و گناه و آلودگی در زندگی خود شما یعنی فردی که رکن خانه است، به‌عنوان پدر و مادر راه پیدا نکند و هم باید فرزندان را مراقبت و مواظبت و حفاظت کنید.
 
امام جمعه کرمان گفت: بعضی فکر می‌کنند که پدر و مادر فقط مسئول تامین مسکن و تغذیه و لباس هستند؛ این بخشی از وظیفه هست مهم‌تر از تامین مایحتاج مادی فرزندان بحث روحی و معنوی آن‌ها است.
 
نماینده ولی فقیه در استان کرمان عنوان کرد: پدر و مادر در قبال روح و روان بچه‌ها و تربیت دینی بچه‌ها نقش، وظیفه و مسئولیت دارند و باید در تربیت همه تلاش خود را کنند که عقل بر نفس حاکم شود و اگر برعکس این انجام شد، بزرگ‌ترین خیانت را هم به فرزندان خود و هم به جامعه انسانی کرده‌اند.

شب‌های قدر بهترین فرصت برای نزدیک شدن به خدا است
 
حجت‌الاسلام علیدادی‌ سلیمانی در خطبه دوم نماز جمعه امروز با اشاره به سالروز ارتحال آیت‌الله بروجردی گفت: او عالمی بود که با مهاجرت‌ها و حرکت‌هایی که در زندگی خود انجام داد، توانست رسالت زعامت و مرجعیت تشیع را در زمان خودش که زمان سخت طاغوت بود، به بهترین وجه انجام وظیفه کند.
 
وی با اشاره به در پیش بودن شب‌های قدر، عنوان کرد: فرصت ماه مبارک رمضان فرصت استثنایی برای نزدیک کردن خود به خدا است و اوج این نزدیک شدن به خدا با ضریب بالا، شب‌های قدر است.
 
امام جمعه کرمان تصریح کرد: در شب‌های قدر آدمی از لحاظ معنوی بر مرکبی سریع سوار است که او را به سرعت به خدا نزدیک می‌کند، اگر بتواند آداب شب‌های قدر را همان‌طور که هست، رعایت کند؛ درک این شب‌ها مهم است، آن‌ها را از دست ندهید.
 
وی مطرح کرد: این شب‌ها مصادف شده‌اند با شهادت امام هدایت؛ این شب‌ها علاوه‌براینکه بستر هدایت را فراهم می‌کنند، گواه شهادت شخصیتی است که کلاس امامت را به کلاس نبوت پیوند می‌دهد و هدایت جامعه را به عهده دارد.
 
حجت‌الاسلام علیدادی‌ سلیمانی افزود: به‌خصوص روز شهادت امیرالمومنین(ع) مصادف با روز طبیعت است که ما ایرانی‌ها آداب و رسومی داریم اما حرمت شهادت امیرالمومنین(ع) یک امتحان بزرگی برای پیروان امامت و ولایت است.
 
وی عنوان کرد: جوری این رسم را اجرا کنیم که به شئون امامت و ولایت امیرالمومنین(ع) و حرمت این روز بی‌توجهی نشود و خدایی نکرده هنجارشکنی نداشته باشیم.
 
امام جمعه کرمان خاطرنشان کرد:  امیرالمومنین(ع) شخصیتی است که با کمال تأسف جامعه اسلامی پس‌از پایان نبوت و رسالت پیغمبر حق او را ادا نکرد و اجازه نداد کلاس امامت و نبوت پیوند عملیاتی در صحنه حاکمیت بخورد و جامعه ضرر کرد.

وی گفت: مدت‌ها در میدان عمل این پیوند قطع شد تا با حضور گسترده مردم و جمهور بستر برای حاکمیت امیرالمومنین(ع) فراهم شد؛ اما این حاکمیت امامت در میدان عمل با کمال تأسف بسیار کوتاه بود؛ چون جفا و انحراف خواص و خالی کردن دور امام جامعه این مدت را کوتاه کرد؛ خیلی از خواص در زمان امام علی(ع) مردود شدند.
 
خواص با جدایی از خط ولایت نهایتاً زمینه شهادت حضرت علی(ع) را فراهم کردند
 
حجت‌الاسلام علیدادی‌ سلیمانی تصریح کرد: گروهی دچار انحراف شدند؛ گروهی از خواص با تمرد از دستورات امیرالمومنین(ع) سرپیچی کردند؛ گروهی از خواص امیال دنیایی را بر خدا ترجیح دادند و دنبال امتیازها راه افتادند؛ تفرق و جدا شدن خواص از امیرالمومنین(ع) بستری فراهم کرد تا نافرمانی عامه مردم نیز خود را نشان دهد.
 
وی مطرح کرد: خیلی از خنجرزنان دور حضرت علی(ع) را خالی کردند تا درنهایت به شهادت امیرالمومنین(ع) منجر شد و جامعه از این الگوی امامت در بخش عمل و حکمرانی محروم شد و خسارت و خسران قابل توجهی متوجه جامعه نه‌تنها آن‌روز که جامعه اسلامی در دوران بعد از آن هم شد.
 
امام جمعه کرمان با اشاره به روز جمهوری اسلامی گفت: مدل حکمرانی جمهور و اسلام، یعنی هم حضور گسترده مردم و حاکمیت دین و بلکه محوریت دین بر نگاه جمهور؛ جمهوری اسلامی موفق شد آن را در عرصه عمل پیاده کند، ثروت و قدرت را تبدیل به خدمت و شکستن گردن ظالمان تاریخ کند.
 
تربیت مردان بی‌ادعا موفقیت بزرگ انقلاب در مقابل جبهه استکبار
 
وی افزود: جمهوری اسلامی موفق شد در مقابل استکبار و استعمار جبهه‌ای را باز کند که محصول آن مردان مخلص و بی‌ادعا، سلحشوران از خود گذشته و انسان‌های باشرف، اهل شهادت و ایثار است.
 
علیدادی‌سلیمانی خاطرنشان کرد: جبهه هر روز وسیع‌تر و گسترده‌تر شد و تبدیل به جبهه بزرگ مقاومت در جهان اسلام شد که مرد میدان و عملیات این جبهه در اجرایی کردن فرامین ولایت‌فقیه، چهره تابناک حاج‌قاسم سلیمانی فرمانده عملیاتی جبهه مقاومت است و آن‌چنان این چهره محبوب شد که اصطلاح سردار‌ دل‌ها عنوانی است که در شأن این شخصیت بزرگ و محبوب از زبان مردم صادر شد.
 
قصور برخی مسئولان فرهنگی سبب شده تا موفقیت‌ها آنچنان نشان داده نشوند
 
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی موفق شد در خیلی از سنگر‌ها آن‌چنان سنگرداری کند و پیشران و پیش‌رو حرکت کند که خود را در چند کشور مطرح دنیا بولد کند، گرچه دو مسئله وجود دارید؛ یکی قصور برخی از متولیان امر تبلیغ است که نتوانستند این همه موفقیت را آن‌طور که شایسته است، تبیین کنند.
 
امام جمعه کرمان بیان کرد: از طرف دیگر دشمنی دشمنان ما با تبلیغات وسیعی علیه جمهوری اسلامی راه را در خیلی از ‌جاها بر ما بست و اجازه نداد که این موفقیت‌ها را برای جهان و ملل آزاده و حتی در در داخل کشور، آن‌طور که حق مطلب بود، آن را بیان کنیم؛ اما هنوز ظرفیت‌های به کار گرفته نشده یا کم‌ به‌کار‌ گرفته شده در کشور کم نیست که امیدوارم مسئولان و مردم بتوانند این ظرفیت‌ها را هم فعال کنند.
 
وی گفت: توجه‌به مردم مظلوم غزه به‌خصوص در راهپیمایی روز قدس امسال حال‌و‌هوای دیگری دارد؛ هر روز زنان و کودکان در غزه به خاک و خون کشیده می‌شوند.

انتهای خبر/س
https://armanekerman.ir/vdcev78zejh8e7i.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما