تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۸
۱
plusresetminus
تاریخ‌شناس کرمانی گفت: نیکاکان معتقدند که آنچه به‌عنوان زشتی در وجودشان جمع شده، با پریدن از روی آتش از بین می‌رود.
فلسفه «چهارشنبه سوری» در گذشته و فرهنگ ایران
سید محمد علی گلاب‌زاده در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«راه آرمان»؛ در خصوص جایگاه و فلسفه چهارشنبه سوری در گذشته  و فرهنگ ایرانی گفت: از دیرباز آتش به عنوان یکی از عناصر مقدس در همه ادیان و در میان تمامی ملت‌ها مطرح بوده است، حتی در اسلام هم داریم که هر آنچه که ناپاک باشد و به آتش سپرده شود، پاک می‌شود و مضاعف بر این‌که آتش پدیدآورنده تحول بزرگی در تاریخ بشریت داشته است.

این تاریخ‌شناس کرمانی ادامه داد: اگر آتش نبود، زندگی معنا و مفهومی پیدا نمی‌کرد، آتش آنقدر مقدس است که در بسیاری از ادیان مبنای پیدایش آن آئین به شمار رفته است، کما اینکه زمانی که حضرت موسی علیه‌السلام در بیابان راه خود را گم کرد، در دور دست‌ها شعله آتشی را دید که در میان درختی قد کشید و هیمنی را به‌وجود آورده که در قرآن مطرح شده است که وجود آتش مقدمه و مبنای پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام قرار گرفت.

وی با بیان این‌که در سایر ادیان نیز آتش از تقدسی برخوردار است، عنوان کرد: به عنوان مثال زرتشتی‌ها در مقابل آتش عبادت می‌کنند و آن را محترم می‌شمارند و یهودی‌ها نیز همواره در مقابل آتش، نور و روشنایی عبادات خود را به انجام می‌دهند.

گلاب‌زاده افزود: در دین مبین اسلام نیز خداوند در سوره نور آیه 35 فرموده" اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ؛ خدا نور (وجودبخش) آسمان‌ها و زمین است" و همان‌طور که می‌دانیم نور از آتش پدیدار می‌شود و نیکان ما همواره برای این عنصر حیات‌آفرین احترام خاصی قائل بوده‌اند.

این تاریخ‌شناس کرمانی افزود: آتش پاک‌کننده است و نیکاکان ما از روی آتش می‌پریدند و معتقد بودند که آنچه به عنوان زشتی و ناپاکی در وجودشان جمع شده است، با پریدن از روی آتش به آتش می‌سپارند و از بین می‌برند و با این القا شخصی بود که این اتافق می‌افتاد و می‌گفتند«زردی من از تو، سرخی تو از من».

وی ضمن اشاره به مطلب فوق ابراز کرد: زردی که مورد نظر آنها بود ناپاکی، یأس، ناامیدی، کینه‌ها، رنجش‌ها و دروغ‌ها بود که می‌تواند زندگی همه انسان‌ها را به شفافیت، پاکی و زلالی را از بین ببرد، بنابراین این اتفاق مبارکی است و این سنت‌ها و آداب و رسوم باید حفظ شوند.

گلاب‌زاده اظهار کرد: در چهارشنبه‌ سوری زیبایی بیافرینیم تا به زشتی تبدیل نشود اقداماتی که منجر به تنش می‌شود در قاموس نیکان و مجموعه حیات انسان‌های فکور و فهمیده جا ندارد.

این تاریخ‌شناس کرمانی خاطرنشان کرد: در چهارشنبه سوری تمامی زشتی‌هایی که روح ما را آلوده می‌کند را به آتش بریزیم و با دلی پاک به استقبال سال نو برویم.


انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdcjttevvuqetvz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما