تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۳
۰
plusresetminus
بتول استاداکبری هنرمند رفسنجانی و خالق آثار سوزن‌دوزی قرآن و نهج‌البلاغه است که نخستین قرآن نفیس سوزن‌دوزی شده جهان را به حرم امام رضا (ع) اهدا کرد.
بانوی کارآفرینی که خالق آثار سوزن‌دوزی قرآن و نهج‌البلاغه است
به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ بانوی رفسنجانی هنرمند سوزن‌دوز در سایه عشق و علاقه و با حوصله آیه‌های معجزه‌گر قرآن را با نخ و سوزن بر روی پارچه نقش می‌زند و عاشقانه هنر خود را از جان و دل به‌نمایش می‌گذارد.

یادم می‌آید اوایل بهار سال ۹۸ بود که همزمان با آغاز رمضان از نخستین قرآن سوزن‌دوزی شده روی پارچه در جهان، با حضور جمعی از مسئولان در رفسنجان رونمایی شد و ما خبرنگاران نیز به این مراسم دعوت بودیم.

در آن آیین بتول استاداکبری این هنرمند سوزن‌دوز رفسنجانی گفت: اجرای این کار چهار سال زمان برد و کار سوزن‌دوزی به‌صورت نوین بر روی پارچه انجام شده است.

آنجا بتول استاد اکبری افزود: ابتدا آیات قرآن از روی قرآن عثمان طه بر روی برگه و سپس روی پارچه چاپ شد و هر طرف یک صفحه به مدت پنج روز بر روی پارچه پاناما و نخ دستی سوزن‌دوزی شد و کار سوزن‌دوزی شده به شکل کتاب درآمد که در جهان بی‌نظیر است البته سوزن‌دوزی قرآن کریم را به‌تنهایی انجام دادم.

کار گروهی در سوزن‌دوزی نهج‌البلاغه

و حالا پس از چهار سال از گذشت این آیین باز هم این هنرمند خوش ذوق را می‌بینم که به خلق اثری دیگر پرداخته در حوزه معارف قرآنی، یعنی سوزن‌دوزی کردن نهج‌البلاغه البته با کمک کار تیمی و گروهی.

وی که ۴۲ سال از خدا عمر گرفته است متاهل و دارای دو فرزند است و به دست‌نویسی و سوزن‌زنی دل مشغولی دارد.

وی دعوت ما را به دفترمان پذیرفت و بعد از کمی گپ‌وگفت شیرین، به مسئله سوزن‌دوزی بر روی پارچه و نیز نهج‌البلاغه‌ پرداختیم که در این خصوص گفت: کار سوزن‌دوزی بر روی پارچه را از سال ۹۴ آغاز کردم آن موقع به مدت دو ماه تمرین سوزن‌دوزی حروف را بر روی انواع پارچه آوردم.

استاداکبری حس خوشحالی دارد که خداوند هنرش را در حوزه سوزن‌دوزی قرار داده و با قدرت و توان آن هنر را به سمت‌وسوی خلق آثار معنوی می‌کند و بیان کرد: سال ۹۶ با خانم کرمی‌زاده کارهای سوزن‌دوزی روی پارچه را شروع کردیم، من نذر یک تابلوی سوزن‌دوزی شده به حرم امام رضا علیه‌السلام را داشتم که وقتی متوجه شدیم احتمال پذیرش تابلو کم است تصمیم به سوزن‌دوزی قرآن نمودم‌ که در بهار ۹۸ اتمام شد.

وی ادامه داد: بعد از آن قرآن به حرم مطهر امام رضا (ع) اهدا شد.

استاداکبری تصریح کرد: بعد از آن اثر، به پیشنهاد پسرم و به نیت اسمش که امیرعلی بود هم نام امام علی(ع)، سوزن‌دوزی نهج‌البلاغه را با تیمم شروع نمودیم.

وی افزود: سوزن‌دوزی نهج‌البلاغه با این تفاوت با یک فراخوان و آموزش دو ماهه به اعضای تیمی شروع شد و تصمیم داریم که این کار را به حرم حضرت ابوالفضل (ع) اهدا کنم و این نمونه کار برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده و بر حسب علاقه این کار را من شروع کردم.

علائم هنرمند پنجه طلا می‌گوید: در اصل مشوق کار نهج البلاغه پسرم امیرعلی بود ولی حمایت‌های آن‌چنانی دریافت نکردیم لذا خیلی ناراحتم چرا که آن‌گونه که باید و شاید زحمات اعضای تیم جبران نشده است.

استاداکبری ابراز کرد:۱۰ نفر از خانم‌های در این کار یاری رساندند کار سوزن‌دوزی قرآن را به‌صورت کامل و تنها شروع کردم اما کار نهج البلاغه را بر اساس فراخوان و آموزش یک تیم شروع کردم و از سمت هیچ ارگانی حمایت‌های لازم به عمل نیامد.

وی خاطرنشان کرد: در تب و تاب تولید این اثر فاخر، ارزشی و معنوی به دور از حمایت و با هزینه شخصی کار را شروع نمودیم و تا مبلغی را ناحیه مقاومت بسیج رفسنجان و بخشداری مرکزی حمایت را انجام دادند.

منبع: خانه خشتی

انتهای خبر/
https://armanekerman.ir/vdca6on6u49ne01.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما