تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۴
۰
plusresetminus
تیم فوتبال مس کرمان با سابقه حضور در مراحل حذفی جام باشگاه‌های آسیا، نایب قهرمانی و سومی در جام‌های مختلف ایران به لیگ دسته یک کشور سقوط کرد تا کرمانی‌ها علت‌های مختلفی همچون حمایت ضعیف شرکتِ پولدارِ مس، مسایل داوری، فنی و روانی را در این اتفاق سهیم بدانند اما همچنان باورشان نشود که این سقوط رخ داده است.
داستان سقوط فرزندی که پدرش مایه‌دار است
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» به نقل از خبرگزاری ایرنا،بیشتر مردم و مسئولان، مس کرمان را تیم نخست فوتبال این استان می‌دانند اما چه می‌شود که این تیم با آن جایگاه مردمی و سابقه حضور و درخشش در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا و جام‌های مختلف کشور به یکباره با افت شدید رو به رو می‌شود و به دسته پایین‌تر سقوط می‌کند.

تیم فوتبال مس کرمان که با هدایت فرزاد حسین خانی به عنوان سرمربی بومی خود، مقتدرانه سال گذشته به لیگ برتر کشور صعود کرده بود، امسال با کسب ۲۲ امتیاز از ۳۰ بازی به همراه تیم نفت مسجد سلیمان مجدد راهی رقابت‌های لیگ دسته یک شد که جا دارد متولیان امر به این حوزه ورود و علت این اتفاق بزرگ در ورزش استان را واکاوی و از تکرار آن جلوگیری کنند.

از ابتدای این فصل زمزمه‌های بستن تیم مس کرمان با کمترین بودجه به گوش می‌رسید باوجود اینکه امسال بودجه این تیم لیگ‌برتری از دیدگاه مدیران شرکت مس افزایش یافته بود اما کارشناسان این تیم را جزو ارزان‌ترین تیم‌های لیگ برتر می‌دانستند. تیمی ارزان اما پرانگیزه که از ابتدای فصل هدف بقا در لیگ‌برتر را دنبال می‌کرد.

کادر فنی و بازیکنان انگیزه لازم داشتند اما سلسله اتفاقاتی زنجیره‌وار دست به هم داد تا این تیم نتیجه نگیرد، از همان ابتدای فصل همه چیز مشخص بود، بازی‌هایی که یکی پس از دیگری به رقبا واگذار شد، نفس‌ها را از همان ابتدا به شماره انداخت و کار به جایی رسید که نباید؛ رفته رفته هشدارها شدیدتر شد و از دست رفتن امتیازهای هر بازی خطر سقوط را نزدیک‌تر می‌کرد، تا جایی که فاصله هشت امتیازی به تیم‌های در خطر سقوط به نقطه‌ای رسید که مس با سه امتیاز اختلاف به دسته پایین‌تر سقوط کرد.

انتقاد شدید مردم، حمایت ضعیف شرکت مس

این روزها نوک انتقاد هواداران کرمانی برای سقوط تیم مس کرمان از شرکت ملی مس است و این نارضایتی‌ها به حدی شدید شده که به قول معروف فریادها به آسمان می‌رسد؛ در فضای مجازی و حتی محافل خانوادگی و دوستانه بیشتر شرکت مس را مقصر می‌دانند؛ مردم می‌پرسند چرا این شرکت که در جای جای استان پهناور کرمان معادنی همچون مس سرچشمه، خاتون آباد، درآلو و دره‌زار دارد و سالانه هزاران میلیارد تومان از این معادن درآمد داشته، در ورزش به ویژه فوتبال مرکز این استان تا این حد ضعیف عمل کرده و با حمایت ضعیف خود از تیم مس کرمان باعث سقوط این تیم شده است؟

انگشت اتهام مردم کرمان بیش از هر چیز دیگری به سمت سران شرکت ملی مس است که در بحث زیرساخت‌ها و تأمین‌مالی این تیم بسیار ضعیف عمل کردند. در بحث زیرساخت‌ها نیز ساخت ورزشگاه شهدای مس کرمان بیش از ۲۰ سال به اتمام نرسیده و افتتاح دیرهنگام این ورزشگاه سبب شد تا مشقت‌های بسیار مردم را در بازی‌هایی همچون بازی با پرسپولیس تهران شاهد باشیم و میزبانی جام حذفی نیز از دست برود.

حمایت‌های شرکت ملی مس آنقدر ضعیف بود که محمد کهندل و علی قرایی ۲ مدیرعامل این فصل باشگاه مس کرمان حداقل هر هفته یک سفر را برای مسائل‌مالی، به دفتر شرکت ملی مس داشتند و البته بیشتر با دست خالی به کرمان بازمی‌گشتند که باعث شد تیم از نظر فنی نیز در حد و اندازه‌های لیگ‌برتر بسته نشود.

لیست‌های کادر فنی هیچوقت به کرمان نرسید

اما ایرادهای دیگر کار کجا بود؟ فرزاد حسین خانی سرمربی مس کرمان که خود تیم را به لیگ برتر آورده‌بود، از جنگ داخلی در این باشگاه خبر داده و بارها اعلام کرده بود که این تیم با کمبود بازیکن روبه روست. براین اساس کادر فنی می‌گوید در ابتدا و نیم فصل ۲ لیست در مجموع ۱۵ نفر را به باشگاه اعلام کرد اما فقط با پاسخ «بودجه نداریم» مواجه شد.

این بازیکنان هیچوقت به کرمان نیامدند تا به تیم کمک کنند و حتی بازیکن کلمبیایی این تیم پس از بستن قرارداد به علت عمل نکردن باشگاه به تعهدات، به کشورش بازگشت.
کمک‌مربی خارجی نیز که از آغاز فصل درخواست شده‌بود با یک نیم فصل تأخیر به کرمان رسید، گرچه کمبود اعتبار برای شرکت متولی همچون مس خود محل بحث است اما اینکه چرا نظر کادر‌فنی در تیم‌فوتبال مس‌کرمان لحاظ نشد، به گمان برخی افراد هدایت شده بود.

در این شرایط تمامی عواملی این چنینی دست به دست هم داد تا تیم فوتبال مس کرمان به عنوان پرطرفدارترین تیم و شناسنامه فوتبال دیار کریمان به اهداف خود در لیگ برتر امسال نرسد.

منشأ ضعف روحی و روانی بازیکنان و پنج گل به خودی!

در ادامه کار مس کرمان شرایط به نحوی پیش می‌رفت که حتی در محافل باشگاه سخن از این بود که این تیم فرزند ناخوانده شرکت مس است و عده‌ای در این شرکت حمایت نمی‌کنند تا تیم خودشان به دسته پایین‌تر بیفتد. گرچه این گمانه زنی‌ها دور از ذهن نبود و نیست اما به نظر می‌رسد برخی رقبا با پخش این حرف‌ها سعی بر تضعیف روحیه مس داشتند و از سوی دیگر شرکت مس با بی‌توجهی و حمایت ضعیف از تیم خود آب را به آسیاب آنان ریخته است.

شرایط به سمتی پیش رفت که دیگر تیم‌فوتبال مس کرمان به فکر پیروزی در بازی‌ها نبود و با وجود کمبود بازیکن و ضعف روحی و روانی فقط می‌خواست مساوی کند و نتیجه آن می‌شود که با کمترین لغزش، تیم شکست می‌خورد.

بازیکنان مس کرمان پنج بار در این فصل فقط با گل به خودی دروازه خودشان را باز کردند که اگر همین اشتباه‌ها را هم از بازی‌ها مس کرمان حذف کنیم تیم اکنون در حال آماده‌سازی برای بازی‌های آینده لیگ برتر بود.

سیاسیونی که در مس رخنه کردند

از طرف دیگر به گفته برخی افراد، باشگاه بزرگ مس کرمان مقصد سیاسیون شده بود؛ می‌گویند عده‌ای از گزینه‌های انتخابات پیش رو که از محبوبیت این تیم نزد مردم کرمان آگاهی داشتند، به روش‌های مختلف سعی می‌کردند با نزدیکی خود به تیم و باشگاه، جایی در دل مردم دست و پا کنند و برخی نیز معتقدند تسویه حساب‌های شخصی و نتیجه این سیاست بازی‌ها شکست مردم کرمان را در این صحنه فوتبالی شدت بخشید.

برخی منابع آگاه می‌گویند سیاسیون در شرکت مس نفوذ می‌کردند تا تغییراتی مطابق میل خود در مدیریت یا بازیکنان این باشگاه بدهند، همچنین گفته می‌شود افراد غیرفوتبالی در باشگاه حضور یافتند که کمترین بینشی نسبت به مسائل این تیم داشتند.

هواداران نیز که خسته‌تر از همیشه آخرین امیدهای خود را در بازی‌های پایانی جستجو می‌کردند، تقریباً پای ثابت تیم خود ماندند و کمتر بازی در کرمان داشتیم که زیر پنج هزار نفر جمعیت از تیم مس حمایت کند؛ برخی بازی‌ها نیز ورزشگاه ۱۵ هزار نفری شهید باهنر کرمان پر می‌شد و حتی عده‌ای هم موفق به حضور در سکوهای ورزشگاه نمی‌شدند.

مس کرمان و اشتباه‌های داوری

اما این مساله روی دیگری هم داشت به نام اشتباه‌های مکرر داوری علیه مس کرمان؛ هفته‌های پایانی لیگ‌برتر فوتبال کشور به ویژه در بازی مس کرمان با تیم‌های تراکتور سازی تبریز، پرسپولیس تهران، نساجی مازندران و صنعت نفت آبادان سوت‌های اشتباه داوری یکی پس از دیگری به ضرر کرمانی‌ها زده می‌شد و از آن سو نیز رقیب مسی‌ها یعنی صنعت نفت آبادان از این اشتباه‌ها سود می‌برد.

به نحوی که دیگر حتی مدیران باشگاه، تیم و هواداران نیز باور کرده بودند که سناریویی علیه تیم مس به راه افتاده که می‌خواهند سقوط این تیم به لیگ پایین‌تر را مهندسی کنند و یک تیم را در لیگ برتر نگه دارند؛ گرچه همچنان پرسش‌های زیادی در این زمینه بین مردم وجود دارد و جا دارد که مسئولان و متولیان به سرعت موضوع تبانی و داوری لیگ برتر را مورد بررسی و واکاوی قرار دهند.

کارشناسان داوری پس از بررسی ضررهای قطعی این فصل تیم‌های لیگ برتر اعلام کردند که در هر ۲ صورت بررسی امتیازات احتمالی و امتیازات قطعی ناشی از اشتباه‌های داوری، تیم مس کرمان در لیگ برتر باقی می‌ماند.

یعنی اگر تأثیر سلایق و اشتباه‌های داوران را از لیگ برتر فوتبال کشور حذف کنیم، مس کرمان اکنون نماینده سوم استان کرمان در این رقابت‌ها بود و امید می‌رود که با ورود VAR این مشکل اساسی لیگ ایران رفع شود و دیگر تیمی از این اشتباه‌ها آسیب نبیند.

البته در عین حال باید بر این موضوع صحه گذاشت که قضاوت اشکان خورشیدی در بازی مس کرمان و مس رفسنجان و مس و سپاهان اصفهان از دیدگاه مردم کرمان، یکی از بی‌طرفانه‌ترین قضاوت‌های این فصل بود.

بیانیه هیأت فوتبال استان کرمان

سقوط این تیم به لیگ یک درحالی بد که هیأت فوتبال استان کرمان نیز ۲ هفته پس از سقوط به این موضوع واکنش نشان داد و به شرح زیر بود:
«بیش از ۲ هفته از سقوط تلخ تیم لیگ برتری مس کرمان می‌گذرد. از همان ابتدای این اتفاق، هیأت فوتبال به عنوان تنها تشکل صنفی و مرجع تخصصی فوتبال در استان، بر آن بود طی بیانیه‌ای دیدگاه‌ها و نظرات خود را در این خصوص بیان دارد، از سویی، جو احساسی و التهابی روزهای اولیه و ضرورت وجود فضایی آرام و منطقی برای شنیده شدن مطالب، مانع از این مهم شد و اکنون پس از فروکش کردن این فضا موضع رسمی خود را بیان می‌دارد.

در همین ابتدا آنچه مهم است شرکت ملی مس به عنوان سرمایه گذار و مالک باشگاه ورزشی مس کرمان، علاوه بر رفتار پر فراز و فرود خود در حمایت از این تیم در طول فصل گذشته، در روزهای گذشته نیز بیشترین انگشت اشاره به سوی او بوده است، لکن تاکنون هیچ گونه پاسخگویی و اظهارنظری رسمی برای اقناع فوتبال دوستان و علاقه مندان به ورزش کرمان نداشته است. از سویی دیگر در ماه‌ها و فصل فوتبالی گذشته بی‌توجهی و عدم تعهد مالک به اموال خود و عدم ارتباط صحیح با کف جامعه باعث گردید تا صدای مردم به خوبی شنیده نشود و در سیاست‌گذاری، تصمیم‌سازی و نهایتاً تصمیم‌گیری به شایستگی عمل نشود و نتیجه آن بشود که فاصله بین هواداران به عنوان سرمایه‌های اصلی تیم و مجموعه باشگاه و تیم هر روز بیشتر و بیشتر شود.

با این حال در این روزها آنچه بیش از سقوط تیم مس قابل تأمل و توجه است، تسویه حساب‌های سیاسی به بهانه این رخداد ورزشی است و هر جناح و گروهی، دیگری را به علت العلل بودن ناکامی تیم مس متهم می‌کند. بی‌شک بیانیه‌های سیاسی دردی را از فوتبال استان و باشگاه مس دوا نمی‌کند. باشگاه داری حرفه‌ای و حضور در ورزش قهرمانی به‌ویژه لیگ برتر فوتبال، اصول و قواعد خاص خود را می‌طلبد. یقیناً برای این مهم مدیریت حرفه‌ای، برنامه ریزی بلند مدت و توجه به نظرات صاحب‌نظران و مراجع تخصصی از بدیهیات ضروری بوده و خواهد بود و متأسفانه باشگاه با سابقه مس کرمان در این حوزه، از قافله عقب مانده است.

در حال حاضر با وجود سرمای‌ گذاری قابل توجه شرکت‌های صنعتی و معدنی در حوزه فوتبال استان، آنچه کاملاً محسوس و آشکار است، نبود تب فوتبالی مناسب است. فضای مناسبی برای طرح گفتگوهای کارشناسی و شنیده شدن صدای صاحب نظران در این حوزه وجود ندارد و آنچه در این میان بیشتر از اصل نمایان است، مباحث حاشیه‌ای است. این مهم می‌طلبد رسانه‌های محلی و در کنار اینها صدا وسیمای استانی به شایستگی به رسالت خود عمل نمایند و فضای گفتمانی مناسب را برای ارائه دیدگاه‌ها و نظرات پیشکسوتان و متخصصان متعهد این حوزه فراهم سازند.

صنعت فوتبال در دنیای امروز تنها یک پدیده صرفاً ورزشی نیست و تأثیرات قابل توجه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در پی دارد و انتظار می‌رود مسئولان استان با محور قرار دادن و حمایت از مراجع تخصصی فوتبال و تشکیل جلسات تخصصی راهکارهایی را برای آسیب شناسی وضع موجود و جلوگیری از اتفاقات مشابه در دستور‌کار قرار دهد و چه بسا اتفاق امروز مس کرمان برای سایر تیم‌های مطرح فوتبال استان تکرار شود و استان کرمان را از ظرفیت بی‌بدیلی که اکنون به واسطه حضور این تیم‌ها در سطح‌ملی و فراملی برخوردار شده است، محروم سازد.

علاوه بر موارد فوق، نبود رهبران قوی و تأثیرگذار که بتوانند از به وجود آمدن بحران‌ها جلوگیری کنند یا از بحران‌های به وجود آمده، به سلامت عبورکنند از دیگر مشکلات و معضلاتی است که متأسفانه سال هاست دامنگیر باشگاه مس شده، امید است اگر چنانچه شرکت ملی مس در راستای مسئولیت اجتماعی خود و با هدف برجسته سازی برند شرکت ملی مس قصد حمایت از حوزه تأثیر گذار ورزش بویژه فوتبال را دارد، در این خصوص با مشورت صاحب نظران و پیشکسوتان و مراجع متخصص تصمیم گیری شایسته ای اتخاذ نماید.

در پایان هیأت فوتبال استان کرمان ضمن قدردانی از تمامی کسانی که دلسوزانه برای اعتلای تیم مس و فوتبال استان تلاش و کوشش داشته‌اند یقین دارد با استعانت از درگاه الهی و با وحدت و همدلی همه جامعه ذینفعان فوتبال استان، این تیم می‌تواند با یک نگاه کارشناسی دقیق به آسیب‌ها و مشکلات گذشته خود، راه روشن و درخشانی را برای آینده هموار سازد. همچنین هیأت فوتبال وظیفه خود می‌داند همچون گذشته، فارغ از نگاه‌های سیاسی و گروهی مشکلات و مسائل جامعه بزرگ فوتبال استان کرمان، به ویژه تیم مس کرمان با همراهی صاحب نظران و پیشکسوتان و حمایت مسئولان امر تا رسیدن به اهداف ارزنده و قابل قبول پیگیری نماید».

آنچه اینک واقعیت دارد اینکه مس کرمان سقوط کرد و دقیقه‌های پایان بازی مس با سپاهان که سقوط این تیم کرمانی قطعی شده بود را نه کسی فراموش می‌کند و می‌توان آنها را هضم کرد؛ هنگامی که بیشتر هواداران گلایه‌ها و اعتراض‌های خود را بر خستگی و اشک‌های بازیکنان و کادر فنی مس از سکوی بالای سر بازیکنان مثل باران فرو می‌ریختند و در بین آنها، حتی کلام‌های نامناسب و فحاشی هم شنیده می‌شد که نشان از عصبانیت آنان داشت.

انتظار می‌رود شرکت ملی مس برای ادامه وضعیت این تیم، رویه سابق را ادامه ندهد تا بتواند دل هواداران و مردم کرمان را نیز بیشتر به دست آورد.
انتهای خبر/ https://armanekerman.ir/vdcb5sb85rhbf8p.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما