تاریخ انتشار :جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۲۵
۰
plusresetminus
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان عنوان کرد:

جای خالی کارشناس فنی در فروشگاه‌های سم و مزارع جنوب کرمان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: استفاده غیراصولی از سم به یک تهدید زیستی و مانعی در صادرات محصولات آن تبدیل شده است
جای خالی کارشناس فنی در فروشگاه‌های سم و مزارع جنوب کرمان
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» به نقل از ایرنا، هفته گذشته بود که رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در جریان حضور در جیرفت گفت شرکت‌های واردات و تولید سم مدیریت باغ‌های کشور را در دست گرفته‌اند و نقش دستگاه‌های حاکمیتی کمرنگ و این موضوع به یک تهدید زیستی هم تبدیل شده است.

احمد احمدپور نیز شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران در این زمینه توضیح داد: بخشنامه جدیدی ابلاغ شده است که مسئولیت نظارت بر نحوه فروش و استفاه از سموم بر عهده جهادکشاورزی باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار کرد: برخی فروشگاه‌های سم کارشناس فنی ندارند یا ممکن است کارشناسی صوری حضور داشته باشد و فقط یک تحصیلکرده حوزه کشاورزی را به عنوان کارشناس فنی در محل مستقر کرده باشد.

وی ادامه داد: ورود به این حوزه در دستور کار قرار گرفته است و اعلام کرده ایم که کارشناسان فنی را آموزش می دهیم، سپس نظارت های جهاد شکل می گیرد و پس از آن اگر فروشگاهی که آن ضوابط را رعایت نکرد به طور حتم برخورد می شود.

احمد احمدپور با اشاره به اینکه یک کارشناس کنترل کیفیت باید در باغ، مزرعه یا گلخانه وجود داشته باشد یادآورشد: در حوزه صادرات الزام وجود دارد اما پیشنهاد داده‌ایم که تفکیک نمی‌کنیم و وجود این ضوابط در بازارهای داخلی را هم مدنظر قرار می‌دهیم و باید گواهی سلامت را داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه کارشناس کنترل کیفیت به عنوان مسئول فنی مزرعه یا باغ در نظر گرفته می‌شود اضافه کرد: برای کشاورزان کمی سخت است که کارشناس فنی را بیمه کنند و ماهانه حقوقی به وی بپردازند اما این موضوع به مرور در حال شکل گیری است.

وی یادآور شد: پارسال از استان هایی بودیم که اولین اقدامات را در این زمینه انجام دادیم اما چون از بالادست سخت‌گیری‌ها را کمتر کردند به خوبی پیش نرفت.

احمد احمدپور با تاکید بر اینکه این قوانین باید اصولی و بر مبنای یک اصل استوار باشد گفت: منطقه جنوب کرمان توانایی تولید محصول سالم را دارد و باید همت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اضافه کرد: در گذشته یک گلخانه ثبت سامانه نبود اما در این زمینه به رده‌های اول کشور رسیده‌ایم و در حوزه شناسنامه‌دار کردن باغات هم به همین سطح رسیده‌ایم که در تولید محصولات سالم موثر است.

کشت و صنعت جیرفت الگوی کشت را رعایت کند

وی درباره مجاب کردن شرکت کشت و صنعت جیرفت به رعایت الگوی کشت نیز اظهار کرد: به صورت مستقیم اهرمی در اختیار ما نیست اما به صورت غیرمستقیم چون سیاستگذار هستیم می‌شود اقدام کرد.

احمد احمدپور افزود: پیشنهاد کردیم این شرکت به جای اجاره دادن زمین‌های خود در زمینه تولید محصولات استراتژیک که در الگوی کشت منطقه قرار گرفته است، مشارکت کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه این موضوع را پیگیری می‌کنیم، استاندار کرمان و وزارتخانه هم پیگیر این موضوع هستند ادامه داد: اجاره زمین‌ها توسط این شرکت موجب افزایش قیمت اجاره زمین در مناطق مختلف استان هم می شود.

وی یادآور شد: در زمینه تکمیل زنجیره مرغ و تولید بذر هم از ظرفیت کشت و صنعت می‌خواهیم استفاده کنیم.

پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران

احمد احمدپور گفت: یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مطالبات خرید تضمینی گندم استان پرداخت شده که ۴۰۰ میلیارد تومان از این پرداختی‌ها در حوزه جنوب کرمان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه کشت گندم اولویت اول قراردادی و الگوی کشت است افزود: تاکنون ۱۷۸ هزار تن گندم تحویل سیلو دادیم که ۷۶ هزار تن معادل ۷۶ درصد نسبت به سال قبل بیشتر بوده است و حداقل دو برابر افزایش عملکرد داشتیم.

وی تاکید کرد: یک کامیون هم به دلیل داشتن سِن‌گندم (نوعی آفت) برگشت نخورده است و تیم فنی کار را منظم پیش برده است.

جابه جایی بدون گواهی سلامت پاجوش نخل ممنوع شد

احمد احمدپور  گفت: یک تیم ردیاب سوسک سرخرطومی حنایی به ۱۲ تیم ردیاب در جنوب استان افزایش یافت و برای مقابله با این آفت از ظرفیت نظام‌مهندسی، بسیج مهندسین و خود باغداران استفاده کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: پیگیر هستیم تا پایان سال ۱۰ پست قرنطینه راه‌اندازی شود تا از جابه‌جایی پاجوش جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: با مصوبه شورای تامین جابه‌جایی پاجوش غیرقانونی شده است و نیاز به گواهی سلامت در مبدا دارد که بدون هماهنگی با جهاد کشاورزی ممکن نیست.

احمد احمدپور با بیان اینکه حساسیت برای کنترل این آفت شکل گرفته است ادامه داد: این یک آفت قرنطینه‌ای محسوب می‌شود و بنابراین تمام هزینه‌های پایش و مقابله با آن از سوی دولت تامین می شود.
مرغ گرم برای سه روز نایاب شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان همچنین اظهار کرد: خلائی در حوزه تامین مرغ در جنوب استان کرمان وجود دارد و چون این منطقه تولید کننده نیست مدیریت مرغ در دست ما در جنوب استان نیست.

وی افزود: سه روز است که در حوزه تامین مرغ گرم با مشکل مواجه شدیم و روز گذشته هیچ مرغ گرمی در بازار وجود نداشت.

احمد احمدپور بیان کرد: یکی از عاملان گفته بود می‌تواند با قیمت کیلویی ۸۶ هزار تومان از هرمزگان یا خراسان جنوبی مرغ گرم تهیه کند که البته به قیمت هر کیلو ۹۳ و ۹۵ هزار تومان به بازار می‌رسید و با توجه به ممنوعیت عرضه به این قیمت، این کار ممکن نبود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تاکید کرد: با مسئولان استان تاکید کردیم یا این وضعیت حل شود یا اجازه دهند که از هرجایی که می توانیم مرغ تهیه کنیم.

وی با اشاره به اینکه تا پنجشنبه این مشکل رفع می‌شود بیان کرد: قرار است اگر نیاز بود از خارج استان هم مرغ گرم تهیه شود از طریق اتحادیه در کرمان این کار صورت گیرد.

عملکرد بهتر الگوی کشت نیاز به کشت قراردادی دارد

احمد احمدپور ادامه داد: ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای الگوی کشت برای محصولات زراعی نیاز بود که سال گذشته تامین نشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: امسال در زمینه الگوی کشت سهمیه ابلاغی داریم و نهاده را باید بر اساس الگوی کشت توزیع کنیم که این اهرم بازدارنده‌ای است.

وی اضافه کرد: الگوی کشت امری نوپا و فرابخشی است و صرفا جهاد کشاورزی نمی‌تواند آن را اجرا کند، به همین دلیل در هر استان رئیس کارگروه الگوی کشت استاندار و در هر شهرستان هم فرماندار است.

احمد احمدپور افزود: بنابراین جهاد کشاورزی دبیر این کارگروه است و فقط برنامه‌ریزی می‌کند و دیگر دستگاه‌های مرتبط هم باید همکاری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تاکید کرد: برای عملکرد بهتر الگوی کشت باید کشت قراردادی در کنار آن به عنوان ضمانتی وجود داشته باشد و پیشنهاد چند محصول را برای کشت قراردادی داده‌ایم.

وی گفت: ۴۵۰ هکتار گل محمدی امسال در مناطق سردسیر جنوب استان کشت شد که محصولی با ارزش‌افزوده بالاست.

احمد احمدپور با اشاره به اینکه سال گذشته سال خوبی برای کشاورزان بود یادآور شد: سال زراعی جدید در جنوب کرمان از مرداد آغاز می‌شود و امسال ظرفیت سازی می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: سال گذشته با کمبود کود در اوایل فصل کشت گندم مواجه بودیم اما امسال در حال ذخیره‌سازی کود هستیم تا کشاورزان دغدغه‌ای نداشته باشند.

وی تصریح کرد: فاصله بین تولید و صنایع وابسته کشاورزی در جنوب کرمان بسیار زیاد است و در این راستا به دنبال سرمایه‌گذار برای صنایع‌تبدیلی، بسته‌بندی، سورتینگ، فرآوری و انبارداری هستیم.

انتهای خبر/ https://armanekerman.ir/vdcfjtdyjw6dmya.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما