تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۸
۰
plusresetminus
شهرستان جیرفت ۲ شهرک صنعتی دارد که کم و بیش در احاطه مناطق مسکونی قرار گرفته اند؛ موضوعی که مسئول محیط زیست آن را عامدانه در مقطعی از زمان گذشته می‌داند.
قفل احاطه بر شهرک‌های صنعتی جیرفت؛ عامدانه یا سهوی؟
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ یکی از شهرک‌های صنعتی جیرفت از همه طرف محدود شده و شهرک شماره ۲ نیز تنها ۱۵۰ هکتار امکان اجرای طرح دارد.

شهرک های صنعتی دارای آلودگی‌های صوتی و پساب و همیشه کامیون‌ها و وانت‌ها در مسیر آنها در حال رفت و آمد هستند که حضورشان در کنار مناطق مسکونی برای ساکنان آزاردهنده و مخاطره‌آمیز خواهد بود.

شهرک صنعتی شماره یک جیرفت کاملا توسط مناطق مسکونی احاطه شده و امکان توسعه هم ندارد. شهرک صنعتی شماره ۲ نیز تنها یک سو و فقط امکان توسعه ۱۵۰ هکتار با رعایت ضوابط سختگیرانه را دارد که این شرایط موجب شده توسعه صنعتی در این منطقه با مشکلاتی مواجه شود.

در همین راستا تصمیم به ایجاد شهرک‌صنعتی شماره سه گرفته شده که اداره محیط‌ زیست جیرفت جانمایی آن را انجام داده و به مراجع بالادستی هم اطلاع داده؛ اکنون می گویند توپ در زمین سایر نهادهای بالادستی از جمله استانداری و شرکت شهرک های صنعتی استان است.

خبرنگار ایرنادر این زمینه گفتگویی با رئیس اداره حفاظت محیط زیست جیرفت انجام داده که محمد کمالی در آن توسعه مناطق مسکونی به سمت شهرک ها توسط برخی مسئولان را عامدانه توصیف می کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست جیرفت معتقد است: شهرک صنعتی شماره یک حد فاصل بلوار امام‌رضا(ع) قرار دارد که مسئولانی در آن زمان توسعه شهرک‌های مسکونی را به سمت و سوی شهرک صنعتی سوق دادند.

وی اظهار کرد: این شهرک‌صنعتی با رعایت حریم‌های قانونی تعریف و ایجاد شده بود، ولی به دلیل توسعه شهرک‌های مسکونی بدون مطالعه توسط شهرداری که واگذاری هایی در قالب مزایده انجام داد، شهرک عاشورا و انقلاب در اطراف شهرک صنعتی ساخته شد و آن را محصور کرده است.

محمد کمالی با بیان اینکه با توسعه مناطق مسکونی به سمت شهرک‌صنعتی شمار یک مجبور شدند شهرک‌صنعتی شماره ۲ را راه‌اندازی کنند افزود: در مقطعی بنیاد مسکن شهرک‌های مسکونی روستایی را در اطراف شهرک‌صنعتی شماره ۲ جانمایی و بدون مبنای قانونی زمین واگذار کرد که امروز به سمت این شهرک‌صنعتی توسعه پیدا کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست جیرفت  یادآور شد: در گذشته کاربری شهرک‌صنعتی شماره ۲ مجتمع‌غذایی بود اما به این نتیجه رسیدند که پرونده شهرک‌صنعتی شماره ۲ را به کمیته ماده ۲ سازمان حفاظت محیط‌زیست ببرند که در نتیجه از مجموع ۶۰۰ هکتار در اختیار شهرک‌صنعتی فقط طرح‌های رده پایین از یک تا سه در ۱۵۰ هکتار می تواند جانمایی شود.

وی اضافه کرد: اگر نتوانند طرح زیست‌محیطی را ارائه دهند و مشکلات مرتفع نشود امکان استقرار طرح‌ها نیست و سازمان حفاظت محیط‌زیست هم مسئولیت هرگونه استقرار، واگذاری و جانمایی طرح در محدوده توسعه شهرک‌صنعتی را متوجه دستگاه‌های واگذارکننده از جمله شهرک‌های صنعتی و صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان کرده است.

محمد کمالی ادامه داد: مقرر شده شهرک‌صنعتی شماره ۲ به خارج از حریم انتقال داده و شهرک‌صنعتی شماره ۳ هم جانمایی شود که اقدامات اولیه را انجام دادیم و سه نقطه را به استانداری کرمان معرفی کردیم تا وی هم دستور اجرایی آن را به مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کرمان بدهد و هماهنگی با نهادهای کشوری هم انجام شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست جیرفت با اشاره به اینکه یک هزار و ۲۰۰ هکتار زمین در این عرصه مشخص شده است اظهار کرد: مکان‌هایی را معین کرده‌ایم که امکان هدایت شهرک‌های مسکونی به آن نباشد و در آینده با مشکل شهرک‌های صنعتی کنونی مواجه نشود.

وی اضافه کرد: در شمال شرق شهرک‌صنعتی شماره ۲ اگر ضوابط قانونی را رعایت کنند و در کمیته شماره ۲ رای لازم را بگیرند هم می توانند حدود ۳۰۰ هکتار طرح های اقتصادی را اجرا کنند.

محمد کمالی افزود: اما در قسمت شمال غرب که در تعارض شدید با اماکن مسکونی است باید از سرانه شهرک‌صنعتی کسر و در شهرک جدید اضافه شود یا توافقات دیگری صورت بگیرد.

انتهای خبر/ https://armanekerman.ir/vdcd5k0fnyt0sf6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما