تاریخ انتشار :شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۶
۰
plusresetminus
استاندار کرمان گفت: چوگان میراث ارزشمند ناملموس ایرانیان است و باتوجه‌به فعالیت‌های صورت گرفته، دبیرخانه دائمی آیین ملی چوگان در بم باقی می‌ماند.
دبیرخانه رویداد ملی چوگان در ارگ بم باقی می‌ماند
به گزارش گروه ورزشی پایگاه خبری راه آرمان، محمدمهدی فداکار در اختتامیه مسابقات ملی چوگان با ابراز خرسندی از برگزاری این مسابقات به‌میزبانی بم گفت: امیدواریم این اثر ماندگار همیشه در بم باقی بماند و شاهد برگزاری مسابقات چوگان در این شهرستان باشیم.

وی در خصوص گره خوردن ارگ قدیم بم و بازی چوگان به‌عنوان میراث (جهانی) ناملموس افزود: بی‌شک بازی سنتی و باستانی چوگان میراث ارزشمند ناملموس ایرانیان برای جهانیان قابل توجه است.

فداکار به قدمت مجموعه ارگ تاریخی بم اشاره کرد و گفت: قدمت این بنای تاریخی دو هزار و ۵۰۰ سال و قدمت بازی چوگان به سه هزار سال پیش برمی‌گردد که دبیرخانه دائمی آیین ملی چوگان در بم باقی خواهد ماند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز در این مراسم گفت: یک بخش از میراث فرهنگی مربوط به بنا‌های تاریخی و بخش دیگر آن ناملموس یا معنوی است که بیشتر شامل داستان‌ها و قصه‌ها، آداب و رسوم و زندگی مردم می‌شود.

سعید شاهرخی افزود: چوگان در بخش میراث فرهنگی ناملموس است که همراه با روایت‌گری و موسیقی شامل شاهنامه‌خوانی و... به‌عنوان میراث ناملموس در کشور ما ثبت شده است.

وی با اشاره به استقرار دبیرخانه دائمی میراث ناملموس چوگان در ارگ بم تصریح کرد: هر سال به‌مناسبت ۱۶ آذر (سالروز ثبت این اثر ناملموس جهانی) بم میزبان رویداد عظیم ورزشی میراثی دنیا خواهد بود.

شاهرخی بیان کرد: این ورزش می‌تواند مؤلفه مهمی در توسعه گردشگری باشد و باید رویداد‌های مختلف تعریف کرد که هرچه رویداد بزرگ‌تر باشد، برای مردم جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: امروزه هویت فرهنگی ایران با بازی خوب چوگان تعریف می‌شود که برای نسل جدید جاذبه ایجاد می‌کند و باید به اسب به‌عنوان یک صنعت نگاه کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای خبر/س https://armanekerman.ir/vdcaian6m49new1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما