تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۶
۰
plusresetminus
معاون بازرگانی خارجی و توسعه تجارت استان کرمان خبر داد:

موتور صادرات کرمان در انتظار جهش برای گذرگاه تجارت چین

معاون بازرگانی خارجی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان گفت: بازگشت ارز به کشور هنوز چالشی برای صادرکنندگان است.
موتور صادرات کرمان در انتظار جهش برای گذرگاه تجارت چین
به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی راه آرمان؛ سینا خسروی با اشاره به اختلاف آماری گمرکات استان با آمار واقعی صادرات گفت: آمار واقعی صادرات استان طی هشت ماه امسال درواقع به یک میلیارد دلار رسیده که امیدواریم تا پایان سال از مرز ۱/۶ میلیارد دلار صادرات سال گذشته این استان نیز بگذرد.

وی با اشاره به فاصله نیم میلیارد دلاری تراز منفی تجاری استان کرمان توضیح داد: 
بیش از ۹۸ قلم محصولات وارداتی ما را کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای تشکیل داده که آنها کالای مصرفی نیستند و همین امر سبب ایجاد تراز تجاری منفی شده است.

خسروی ادامه داد: این کالاها در شرکت‌های تولیدی بزرگ به عنوان فناوری استفاده می‌شوند یا به واحدهای خودروسازی وارد و به صورت مونتاژ تولید روی آنها انجام و باعث ارزش افزوده به استان وارد می‌شوند.

معاون بازرگانی خارجی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به وضعیت مونتاژکاری در استان کرمان، گفت: بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته ناگریز این مرحله را گذرانده‌اند و ما نیز باید مرحله گذار را در استان طی کنیم؛ این مرحله با وجود آمار بالای واردات کالاهای واسطه‌ای درحال طی شدن است.

وی تصریح کرد: در حوزه صادرات نیز مشکلات عدیده‌ای وجود دارد و ما سال‌ها سعی کرده‌ایم استانی کشاورزی محور باشیم اما حضور ما به آن پررنگی در این حوزه نبوده و در حوزه پسته مشکل یا توجیه صادرکنندگان، بحث ایفای تعهدات ارزی است.

خسروی بیان کرد: در این زمینه پیمان‌سپاری ارزی با جدیت از سال ۹۷ پیگیری می‌شود و در این مدت سخت‌گیری زیادی در بازگشت ارز حاصل از صادرات صورت می‌گیرد، روش‌های مختلفی نیز برای بازگشت این ارز به کشور تعریف شده اما هنوز این چالش برای صادرکنندگان حوزه کشاورزی ما حل نشده و آنان معتقدند حداقل تخفیف در این حوزه لحاظ شود که این موضوع باعث شده برخی صادرکنندگان به سمت کاهش صادرات بروند.

معاون بازرگانی خارجی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان یادآور شد: همچپنین وجود کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای باعث شده آمار صادرات محصولات کشاورزی استان کرمان پایین بیاید.

خسروی افزود: از سوی دیگر اثرات کمبود آب و روند گذار کرمان از استانی کشاورزی به معدنی و صنعتی را می‌بینیم که گاه مشاهده می‌شود واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی در رتبه‌های برتر صادراتی استان قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: کرمان می‌تواند آینده روشن‌تری در صادرات خود داشته باشد؛ هرچند هنوز باید از خام‌فروشی جلوگیری کنیم و امیدواریم در آینده نزدیک به سمت تولید کالاهای با ارزش‌افزوده بالاتر برویم.

معاون بازرگانی خارجی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تأکید کرد: استان کرمان در حال طی دوران پوست‌اندازی در حوزه تجارت خارجی و صادرات و واردات است.

وی پایان به اقداماتی همچون شرکت در نمایشگاه‌ها و تعامل با ۲۲ رایزن بازرگانی برای توسعه بازرگانی خارجی اشاره کرد و گفت: این موضوعات در دستور کار مدیران استان کرمان قرار گرفته است.

انتهای خبر/ طهماسبی
منبع: ایرنا https://armanekerman.ir/vdcaian6649ney1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما