تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۹
۰
plusresetminus
مدیرکل امور عشایری استان کرمان:

۸۰ درصد مراتع عشایری کرمان از بین رفته است

مدیرکل امور عشایری استان کرمان گفت: قریب به ۸۰ درصد مراتع عشایری استان متأسفانه از بین رفته است و تعلیف دام‌ها به صورت دستی انجام می‌شود.
۸۰ درصد مراتع عشایری کرمان از بین رفته است
رضا نیکزادی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی راه آرمان به وضعیت عشایری شمال استان اشاره و عنوان کرد:  عشایر شمال استان کرمان شامل ۱۵هزار و ۱۴۳خانوار با جمعیتی بالغ بر ۴۹ هزار و۴۰۴ نفر هستند.

وی با بیان اینکه نقش و اهمیت تولیدات جامعه عشایری در اقتصاد مقاومتی و تأمین‌غذایی بسیار مشهود است، عنوان کرد: امنیت مرزهای جغرافیایی نیز بر کسی پوشیده نیست، اما  این قشر مشکلاتی نیز دارند، که مهمترین آن خشکسالی و از دست‌دادن مراتع برای چرای دام و تعلیف دستی دام است.

مدیرکل امور عشایری استان کرمان اذعان کرد: در سطح استان کرمان شاهد کم‌بارشی و به تبع آن پدیده خشکسالی هستیم، که به دلیل آسیب‌پذیر بودن مناطق عشایری به واسطه اینکه درآمد خانواده‌های عشایر وابسته به دام و مرتع است، عملاً این موضوع معیشت جامعه عشایری را تهدید جدی قرار داده است.

وی افزود: بزرگترین مانع در بخش تولیدات عشایری عدم‌بارش و سرسبزی مراتع است که با آن مواجهیم، و قریب به ۸۰ درصد مراتع عشایری استان متأسفانه از بین رفته است، به‌گونه‌ای که طی چند سال اخیر تعلیف دام‌ها به صورت دستی انجام می‌شود.

نیکزادی تأکید کرد: متأسفانه نبود مرتع و علوفه طبیعی حاصل از مراتع که غذای اصلی دام محسوب می‌شود، سبب شده که تعدادی از خانواده‌های عشایری از شغل دامداری هم دست برداشته و کناره‌گیری کرده‌اند.

مدیرکل امور عشایر استان کرمان علت اصلی کناره‌گیری عشایر از شغل دامداری را نبود مراتع مناسب عنوان کرد و گفت: شاهدیم که مراتع موجود پاسخ‌گوی تعلیف دام موجود نیست.

وی ادامه داد: عشایر شمال استان دارای بیش از ۱میلیون و ۸۰۰هزار  رأس دام است که سالانه ۶۰۰هزار رأس دام قابل عرضه به بازار با میزان تولید ۹ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز است، که تولید ۲۱هزار تن شیر و انواع محصولات لبنی  آنها را به عنوان یک تولید‌کننده موفق معرفی می‌کند.

نیکزادی اذعان کرد: ۷۰۰ تن پشم، ۶۰۰ تن کرک و مو از دیگر تولیدات دامی عشایر استان است که ۳۰ درصد صنایع دستی و دست بافته‌های استان شامل قالی، گلیم، سفره، حصیر و سایر دست‌بافته‌ها توسط زنان عشایر تولید و به بازار عرضه می‌شود،

وی با بیان این‌که عشایر با تولید  ۳۵ درصد گوشت قرمز در استان از ارکان تولیدی جامعه اسلامی و ایرانی محسوب می‌شوند، گفت: جامعه عشایری استان نقش بارزی در زمینه تولیدات لبنی و پروتیینی داشته‌اند که ما برای رفع معضلات و چالش‌های این قشر خدماتی را ارائه می‌‌کنیم تا شغل و بقاء آنها تداوم یابد.

مدیرکل امور عشایر استان کرمان ادامه داد: در جهت کاهش اثرات خشکسالی نهاده‌های دامی را توانسته‌ایم، تأمین کنیم و در اختیار عشایر استان قرار دهیم، ضمن اینکه طی سه سال گذشته هیچ مشکلی در بحث تأمین خوراک دام عشایر نداشته‌ایم.

نیکزادی تأکید کرد: منابع آبی که به واسطه خشکسالی از بین‌رفته است یا در اختیار عشایر ما نیست، به وسیله بیست دستگاه آبرسانی سیار در حال انجام است که امیدواریم آب مورد نیاز با بارش‌های آتی در زمستان تأمین شود تا دغدغه این موضوع را برای سال جاری نداشته باشیم.

وی اذعان کرد: برای جایگزینی برخی شغل‌ها برای عشایر در سازمان امور عشایری طرح چهارگانه‌ای تعریف شده است که شامل طرح زنجیره گوشت، گردشکری، گیاهان دارویی و صنایع دستی است.

مدیرکل امور عشایری استان کرمان به طرح تنوع بخشی شغلی برای عشایر اشاره و خاطر نشان کرد: تسهیلات تبصره ۱۸ برای این امر اختصاص یافته تا در اختیار عشایر استان قرار بگیرد، بنابراین علاقه‌مندان با مدارک طرح خود می‌توانند به ادارات شهرستان مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند. 

انتهای خبر/ طهماسبی





  https://armanekerman.ir/vdcgz79qxak9wn4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما