تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۶
۰
plusresetminus
طی سلسله‌ مراحلی اخلاق و ویژگی‌های یک فرد اصلح را برای انتخاب برخواهیم شمرد تا نسبت به اخلاق انتخاباتی نامزدها بیشتر آشنا شویم.
هیچ عذر و بهانه‌ای برای ترک صحنه انقلاب پذیرفته نمی‌شود
به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی راه آرمان؛ همزمان با نزدیک شدن به ایام انتخابات قرار است در یادداشتی چند مرحله‌ای به توصیف انتخابات و شرایط انتخاب از افراد شرکت‌کننده بپردازیم؛ برای مشاهده قسمت چهارم اینجا را لمس کنید!

امام خمینی(ره): «میزان رأی مردم است» در انتخابات آزاد، میزان رأی مردم است تا با دقت در انتخابات، نامزد اصلح را برگزینند.

قسمت پنجم؛
در این مجال، به بررسی اخلاق انتخاباتی از دیدگاه امام خمینی (ره) در چند مرحله می‌پردازیم؛

۱- انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه می‌شود

اگر آقایان از این دیدگاه که همه می‌خواهند نظام و اسلام را پشتیبانی کنند به مسائل بنگرند، بسیاری از معضلات و حیرت‌ها برطرف می‌شود،ولی این بدان معنا نیست که همه افراد تابع محض یک جریان باشند.

با این دید گفته‌ام که انتقاد سازنده معنایش مخالفت نبود و تشکل جدید مفهومش اختلاف نیست، انتفاد به‌جا و سازنده باعث رشد جامعه می‌شود، انتقاد اگر به حق باشد موجب هدایت دو جریان می‌شود. هیچ‌کس نباید خود را مطلق و مبرای از انتقاد ببیند.
اگر در این نظام کسی یا گروهی خدای ناکرده بی‌جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتما پیش از آنکه به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است در هر حال یکی از کارهایی که یقیناً رضایت خداوند متعال در آن است، تألیف قلوب و تلاش جهت زدودن کدورت‌ها و نزدیک ساختن مواضع خدمت به یکدیگر است.

باید از واسطه‌هایی که فقط کارشان القای بدبینی نسبت به جناح مقابل است پرهیز نمود، شما آن‌قدر دشمن مشترک دارید که باید با همه توان در برابر آنان بایستید. (صحیفه امام،ج ۲۱، ص ۱۸۱)

۲ - هیچ عذر وبهانه‌ای برای ترک صحنه انقلاب پذیرفته نمی‌شود

 چیزی که از همه اینها مهم تراست، این که چه آنهایی که به مجلس راه یافته‌اند و خادم منتخب شده‌اند و چه آنها که به وظیفه خود عمل نموده‌اند ولی به مجلس راه نیافته‌اند و همچنین طرفداران هر دو گروه باید بدانند که همه این امور اعتباری و زودگذر است و همه در محضر حق هستیم.

آنچه در صحیفه کردار ما ماندنی است، اعمال رفتار ما و آنچه موجب سعادت و جاودانگی ما می‌شود، صفای معنویت و ثمرات خلوص و زندگی است‌، ما هم نباید خلوص عمل و جامعه اسلامی خودمان را به زنگار کدورت‌ها و اختلافات آلوده کنیم و رقابت‌های گذشته انتخاباتی هم هرگز نباید موجبات تفرقه و جدایی را فراهم نماید.

من احتمال می‌دهم که عوامل و دست‌های ناپاکی بخواهند از رقابت‌های انتخاباتی در رسیدن به آرزوهای خود استفاده کنند و با طرح مسائل پوچ و بی‌معنا دل‌ها را از یکدیگر جدا سازند و یا با تردید و ایجاد ذهنیت‌ها، صحت و سلامت انتخاباتی نهایتاً مشروعیت مجلس را زیر سئوال برند، که در این شرایط همه آحاد ملت ایران و همه روحانیون و دست‌اندرکاران کشور باید در کنار هم و دست در دست هم به راه مقدس خود ادامه دهند.
صاحبان قلم، سخن و مطبوعات نیز به طور جد مواظب نوشته‌ها وگفته‌های خود باشند و نمایندگان مجلس نیز به عدالت و عطوفت با یکدیگر برخورد کنند و به مسائل دامن نزنند و...... از مسئولین در کنار مردم و مردم همراه و پشتیبان مسئولین به وظیفه خود عمل کنند و از صحنه کنار نروند که امروز گناهی بالاتر از کناره‌گیری نیست و هیچ عذر و بهانه‌ای برای ترک صحنه انقلاب پذیرفته نمی‌شود(صحیفه امام ،جلد ۱ ،ص ۵۰)

۳ - مکلّف بودن همه بر اجتناب از اختلاف بین مردم 

 این وظیفه شرعی است که از اختلافات کوبنده دست بردارند، و این امری است که برای همه صدق می‌کند، یعنی یک تکلیفی متوجه به همه هست .(امام خمینی)به من طلبه که اینجا نشسته‌ام و به شما علمای همه بلاد و همه قشرهای ملت، همه روشنفکران، همه نویسندگان، گویندگان، به همه تکلیف شرعی است که نگذارید مسأله که مانند مسئله مشروطیت نشود.

عبرت بگیرید از آنجا همین‌طور در انتخابات توجه کنید و مردم را توجه بدهید به اینکه شما می‌خواهید اسلام را حفظ کنید و.....

۴- انتخاب اصلح
و اما مسئله انتخابات از اهم اموری است که مسؤولیت آن با همه ماست، و توجه دارید که دشمنان اسلام در نظر دارند، کاری بکنند که انتخابات درست صورت نگیرذ و از دست مسلمان‌ها و متعاهدین خارج شود ولی شما باید تمام قدرت‌تان را صرف کنید که به خوبی انجام شود، انتخابات هم محکی برای خودتان است که ببینید آیا می‌خواهید انتخاب اصلح برای خودتان کنید یا برای اسلام !!

اگر برای خودتان باشد، شیطانی است، اما اگر انتخاب اصلح برای مسلمان‌هاست، کی و از کجا مطرح نیست، از هر گروهی باشد، حزب باشد یا غیر حزب، نه حزب اسباب این می‌شود که غیر آن فاسد، و نه صد در صد حزبی بودن باعث اصلاح آنهاست، انتخاب اصلح برای مسلمین یعنی انتخاب فردی که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد و همه جوانب را بفهمد.

چون در مجلس، اسلام تنها کافی نیست، بلکه باید مسلمانی باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد، سیاست را بفهمد، مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد و ممکن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد، اگر اصلح را انتخاب کردید، کاری اسلامی می‌کنید و این یک مَحَکی است برای خودتان که تشخیص بدهید آیا این انتخاب برای اسلام است یا برای صلاح خودتان.

۵- قهر نکنید و رشد خودتان را به دنیا نشان دهید

همه با هم پای صندوق بروید، مطلب دیگر اینکه پای صندوق‌ها که می‌روید این‌طور نباشد که با هم اختلاف پیدا بکنید یک مسئله‌ای است که برای کشور است.
هر یک از این‌ها که پیروز شوند، برای کشور لابد خدمت خواهند کرد و اگر خدمت نکنند، ملت حاضر است و آنها را برکنار خواهد کرد از این جهت به طور خصمانه با هم رفتار نکنید.

۶- رعایت اخلاق اسلامی در انتخابات 

حالا بعضی‌ها در انتخابات شکست خوردند، قصد خدمت داشتند، منتها در مجلس حالا دستشان از آن کوتاه شده است، نباید یکسره ملت را به باد انتقاد بکشند.

اگر شما شکست خوردید، نباید بگویید ملت ایران همه شان خلاف کرده‌اند، چطور یک ملت مسلِم در یک امر حیاتی که با این آرامش و خوبی انجام داده است، اینها خیانتکار باشند؟!! یک ملت که خیانتکار نمی‌تواند باشد.

اشخاص باید آداب اسلامی را حفظ کنند، به مجرد این که یکی می‌خواهد وکیل بشود و فرض کنید دوست من است(دوست امام خمینی ره) می‌خواهد وکیل بشود، یا از گروه من است می‌خواهد وکیل بشود و ملت او را وکیل نکردند، نباید یک‌دفعه قلم‌ها را بردارند و بر ضد اصل انتخابات چیز بنویسند، و به اصل انتخابات حمله کنند.

شکایتی دارند خوب شکایت‌شان را رسیدگی می‌کنند، هیاهو درست کردن، جز این که دامن‌زدن به این امر جز اینکه که خیانتکاران راهشان باز شود، چیز دیگری نیست، اگر شما خدمت‌گذار به کشور هستید، در مجلس یک جور خدمت می‌توانید بکنید، در خارج از مجلس هم یک جور خدمت دیگر. مگر همه اهالی ایران توی مجلس می‌روند؟ 

این طور نباشد که منعکس کنید در خارج که خیر، مملکت ایران یک مملکتی است که انتخاباتش کذا شد، این حرف غلطی است، برای خاطر خدا توجه داشته باشید که یک مجلس شورا که مجلس شورای اسلامی است و می‌خواهد برای ایران خدمت کند و باید قوه داشته باشد.

تنها مرکزی است که تمام قوا باید به تبع آن باشند، شما بخواهید برای اینکه وکیل نشده‌اید در کجا هیاهو کنید که انتخابات انتخابات کذا بوده، این حرف خلاف اسلام است، هیاهوکردن و فریادزدن و انتقادکردن ، این بر خلاف دستورات اسلام است (صحیفه امام جلد ۱۲ ص ۱۹۹)

۷- شرکت در انتخابات و مقابله با توطئه‌ها
دشمنان اسلام و نهضت، در خارج و داخل ، تبلیغات زهرآگین خود را شروع کردند و چنین وانمود می‌کنند که مردم در این انتخابات بی‌تفاوتند رو به سردی و سستی گراییده‌اند.

می‌خواهند شما را متهم کنند که از جمهوری اسلامی رو برگردانیده‌اید، از شما ملت مبارز انتظار دارم که با شرکت همگانی خود یاوه‌سرایان را رسوا کنید. ( صحیفه امام ج ۹ ص ۲۵۹)

نویسنده: محمدمهدی پورغلامعلی

این یادداشت ادامه دارد....

انتهای خبر/ طهماسبی
  https://armanekerman.ir/vdcezv8zpjh8xvi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما