تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۲
۰
plusresetminus
امام جمعه رودبارجنوب گفت: ورود واژه‌های بیگانه، مهمترین تهدید برای گویش‌های محلی است.
ورود واژه‌های بیگانه، مهم‌ترین تهدید برای گویش‌های محلی است
به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری«راه آرمان»؛ شامگاه (۱۵ بهمن‌ماه) آیین اختتامیه دومین جشنواره منطقه‌ای شعر با گویش‌های محلی جنوب شرق کشور در رودبار جنوب برگزار شد.

حجت‌الاسلام اکبر افشارمنش در این آیین، سه مولفه را عامل پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: مکتب اسلام، حضور گسترده مردم و رهبری‌های داهیانه حضرت امام(ره) باعث شد تا ما در بهمن ماه ۵۷ به پیروزی برسیم.

امام جمعه رودبارجنوب افزود: امروز دشمن این سه مولفه را مورد هدف قرار داده و اسلامی را تبلیغ می‌کند که اسلام انقلابی نباشد و دنبال این است که اقتدار رهبری را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه امت بی‌امام، حیات و اقتدار ندارد، ابراز کرد: امامی که با مردم باشد و مردم با او باشند شکست ناپذیر است، امروز دشمن با علم به این مسئله قصد دارد بین مردم و ولایت جدایی بیندازد بنابراین برای بقای اسلام باید پیوند‌مان با ولایت را مستحکم‌تر کنیم.

حجت‌الاسلام افشارمنش اظهار کرد: مولفه‌هایی همچون گویش‌های محلی، آیین‌های مذهبی، آواها، نغمه‌ها و غذاهای محلی معرف فرهنگ بومی یک منطقه است.

امام جمعه رودبارجنوب با اشاره به این که گویش‌های محلی بیانگر فرهنگ غالب یک منطقه است، عنوان کرد: از جمله عواملی که گویش‌های محلی یک منطقه را تهدید می‌کند ورود واژه‌های مختلف به گویش‌های محلی است.

وی تصریح کرد: انتقال سینه به سینه گویش‌ها، تالیف کتاب‌ها، سرودن اشعار برای حفظ گویش‌های محلی موثر است و می‌توان گویش‌های محلی را در ابعاد مختلف به صورت تصویری تهیه کرد و در آینده آن‌ها را به رشته تحریر در آورد و به نسل‌های آینده منتقل کرد.

منبع: رودبار ما

انتهای خبر/پورحیدر https://armanekerman.ir/vdcjaoevxuqethz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما