تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۸
۰
plusresetminus
مشاور برنامه‌های اتاق بازرگانی کرمان در افق ۱۴۰۴:

«بازاریابی دیواربه‌دیوار» تحولی در توسعه استان ایجاد می‌کند

مشاور برنامه‌های اتاق بازرگانی کرمان در افق ۱۴۰۴ گفت: طرح «بازاریابی دیواربه‌دیوار» در عرصه جذب سرمایه‌گذار، توزیع عادلانه ثروت و توسعه گردشگری معدن تحول‌آفرین است.
«بازاریابی دیواربه‌دیوار» تحولی در توسعه استان ایجاد می‌کند
محمد‌جهانشاهی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» برنامه عملیاتی «کرمان ۱۴۰۴ با رویکرد تمرکز بر بازارهای استان‌های هم‌جوار» را تشریح کرد و گفت: کرمان، به‌عنوان پهناورترین استان کشور در بین ۱۰ استانی که بیشترین سهم در تولید ناخالص داخلی دارند، همواره در جایگاه یکم یا سوم صادرات محصولات غیر نفتی را دارد.

وی عنوان کرد: ۲۰ درصد از باغات مهم با محصولات، خرما، گل سرخ و ... در سطح کشور با ارزش‌افزوده بالا و رتبه اول ذخایر معدنی کشور و فعالیت‌های صنعتی به‌ویژه در حوزه خودروسازی بزرگ‌ترین بخش خصوصی این صنعت را در اســتان شکل داده و این تنوع، گستردگی و اهمیت فعالیت‌های اقتصادی باعث ایجاد پنج فرودگاه فعال در استان شده است.

مشاور برنامه‌های اتاق بازرگانی کرمان در افق ۱۴۰۴ اذعان کرد: یکی از بزرگترین صنایع در جهان صنعت گردشگری است درحالی‌که استان کرمان پیشینه تاریخی و محوطه باستان‌شناسی زیادی دارد و ثبت ۹ اثر در فهرست جهانی یونسکو شاهد این مدعاست بنابراین یکی از موضوعاتی که هم در استان سبب ایجاداشتغال و رونق اقتصادی می‌شود، همین صنعت گردشگری است.

جهانشاهی ادامه داد: بیش از ۱۰ درصد عشایر کشور در بخش‌های مختلف استان ییلاق و قشلاق دارند و بیش از 300 نوع محصول و صنایع دستی تولید‌ می‌کنند، با همه این اوصاف، آنچه وضعیت امروز استان کرمان مشخص می‌کند، شاهد توسعه متوازن در این پهنه نیسـتیم و شاخص توسعه منابع انسانی، اختلاف قابل تأملی با این توانمندی‌ها دارد.

وی ادامه داد: استان کرمان با چالش‌های جدی در مسیر توسعه خود روبروست که اصلی‌ترین چالش استان کاهش سفره‌های زیرزمینی آب است، فرونشست زمین خشکسالی بیابان‌زایی و کاهش سطح زیرکشت بخشی از اثرات بر کشاورزی و مناطق روستایی استان است.

مشاور برنامه‌های اتاق بازرگانی کرمان در افق ۱۴۰۴ اذعان کرد: از سوی دیگر ذخایر معدنی استان گرچه وضعیت بسیار خوبی دارند اما از آنجا که این بخش یک بخش پایان‌پذیر در اقتصاد محسوب می‌شود تاثیرات قابل توجهی بر آینده اقتصادی اجتماعی و زیست محیطی استان خواهد داشت گرچه بحث انتقال آب از خلیج فارس می‌تواند بخشی از نیازهای آبی استان را برطرف کند، بنابراین تنوع‌بخشی به اقتصاد استان و بهره‌گیری از منابع و ظرفیت‌های سایر حوزه‌ها یک راهبرد الزامی است.

جهانشاهی تأکید کرد: صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین بخش‌های راهبردی در اقتصاد است که آغاز آن و اوجش به دهه ۷۰ بر‌می‌گردد، بنابراین برنامه عملیاتی کرمان ۱۴۰۴ ضمن توجه به صنعت گردشگری با رویکرد تمرکز بر بازارهای استان  و استان‌های همجوار بر اساس ۳ میلیون نفر جمعیت استان کرمان از طرف اتاق بازرگانی ارائه شده است .

وی ادامه داد: بیش از ۱۲ میلیون نفر پیرامون کرمان زندگی می‌کنند و به انضمام سه میلیون نفر جمعیت کرمان بازاری ۱۵میلیون نفری را شکل می‌دهند که تحریک تقاضای سفر در این بازار با بهره‌گیری از ابزارهایی از جمله برگزاری رویدادهای مختلف، منظم و برنامه‌ریزی شده با کیفیت، می‌تواند زمینه‌ساز تحولات جدی در صنعت گردشگری استان باشد این برنامه در بازه زمانی کوتاه مدت طراحی شده است.

مشاور برنامه‌های اتاق بازرگانی کرمان در افق ۱۴۰۴ افزود: ما  مدلی را ارائه دادیم که بر  اساس آن ظرفیت‌های مادی و معنوی استان در ساختاری تحت عنوان ستاد توسعه کرمان ۱۴۰۴ بر تحولات گردشگری استان اثربخش باشدکه اثر آن در بازارهای هدف همچون شهرهای استان و شهرهای استان‌های همجوار مشهود باشد زیرا که هدف اصلی این مدل حمایت از بخش‌های مختلف از جمله اقامتی پذیرایی سوغات صنایع دستی و غیره خواهد بود.

جهانشاهی اذعان کرد: کرمان ۱۴۰۴ بستری برای هم‌افزایی ظرفیت‌ها در مسیر توسعه گردشگری توریسم و توسعه گردشگری معدنی در پهنه گسترده استان محسوب می‌شود که علاوه بر رفت و آمد و تحرک در سطح استان تقویت راهبردهای دیگر از جمله توسعه گردشگری خارجی توزیع متوازن و عادلانه ثروت کاهش فشار بر منابع آبی تنو‌ع‌بخشی به اقتصاد در عرصه جذب سرمایه‌گذار همچنین زمینه‌سازی سناریوهای متنوع برای آینده خواهد بود.

وی ابراز کرد: این مدل برای ادامه حرکت خود حداکثر تا سه برنامه با تداوم توسط صاحبان قدرت‌های سیاسی و اقتصادی استان در سال‌های بعد می‌تواندرقم بزند و  تحولات چشمگیری را در صنعت گردشگری و اقتصادی ایجاد کند.

مشاور برنامه‌های اتاق بازرگانی کرمان در افق ۱۴۰۴ در پایان خاطر نشان کرد: این برنامه نمونه منحصربه فردی با گستره استانی و با رویکردی جدید «بازاریابی دیوار به دیوار و هم‌جوار» است که می‌تواند مبنایی برای نمونه‌های کامل‌تر و اثربخش‌تر در آینده باشد زیرا «کرمــان 1۴۰۴» آرزوهای به روز شده گردشگری استان است، آرزوهایی کــه در دهه ۸۰ بخشی از آن در قالب کرمان ۸۵ تجلی پیدا کرد و اکنون زمان اتفاقات تازه است.

انتهای خبر/ طهماسبی

  https://armanekerman.ir/vdcdfn0fkyt0s56.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما