تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۲
۰
plusresetminus
گلایه‌های مدیرعامل کارخانه روغن نباتی گلناز:

بی توجهی مسئولان جایگاه فروش گلناز کرمان را متزلزل کرد

مدیرعامل کارخانه گلناز کرمان از عدم توجه به مباحث فروش روغن، قانون معافیت مالیاتی از ارزش‌افزوده، عدم نظارت بر روغن‌های وارداتی به مسئولان استان گلایه کرد.
بی توجهی مسئولان جایگاه فروش گلناز کرمان را متزلزل کرد
 فرزاد علیجانی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» از برخی مشکلات که تنها در استان کرمان رقم می‌خورد، گلایه کرد و گفت: برخی از قوانین و سخت‌گیری‌های تنها برای کارخانه روغن نباتی گلناز آن هم در کرمان رقم می‌خورد که  روند تولید را با اختلال روبه‌رو می‌کند.

وی با بیان اینکه کارخانه گلناز بزرگترین واحد صنعتی تصفیه و بسته‌بندی با ظرفیت ۳۰ هزار تن در روز است، گفت: بر پایه دانش‌بنیان یک نوع روغن خاص را هم برای صنایع مختلف تولید کرده‌ایم.


توان تولید ماهانه ۳۰ هزارتن روغن را داریم 

مدیرعامل کارخانه گلناز تاکید کرد: در سال ۹۷ کلا ۱۴هزار تن تولید روغن داشتیم، در حالی که آخرین رکورد تولید ما در سال ۱۴۰۰ میزان۴۱ هزار تن بوده است و هم اکنون نیز توان تولید ماهانه ۳۰ هزارتن روغن را داریم.

علیجانی یکی از طرح‌های توسعه‌ای این کارخانه را اتصال به خطوط ریلی دانست و گفت: سال گذشته ما به خط سراسری متصل شدیم و اکنون دومین کارخانه هستیم که حاوی این امکان هستیم گرچه برای ما ۱۳ تا ۱۴ میلیارد هزینه اتصال در بر داشت اما اکنون گرانی گازوئیل سبب شده است از این امکان توان استفاده نداشته باشیم.


ما واردکننده روغن نیستیم

وی با بیان اینکه ما روغن مورد نیاز خود را با حواله وارداتی جهاد تأمین ‌می‌کنیم، افزود: در بحث تأمین روغنی که حتی سه استان دیگر آن را تصفیه و توزیع کرده بودند راهمان مسدود شد حتی خودمان به غذا و دارو هم تعهد دادیم که سموم‌مانده آفات گیاهی را می‌توانیم تصفیه کنیم اما روغن موردنیاز ما دو سال در انبار باقی ماند و اجازه ترخیص آن داده نشد.

مدیرعامل کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان عنوان کرد: درحالی‌که برند ما مشهور است و روغنی با بهترین کیفیت را تولید می‌کند اما نگه داشتن روغنی که حتی ما نقشی در واردات آن نداشیم اعتبار ما را در بازار ار بین برد و شرکت ما را دچار مشکلات نقدینگی کرد سبب شد تا تولیدات شرکت به یک سوم کاهش پیدا کند.

وی به جایگاه روغن گلناز در سطح کشور اشاره کرد و گفت: ما سال‌هاست که در بازار برند هستیم و همیشه جایگاه دوم را داشتیم اما این اختلال در تولید سبب شد تا به جایگاه نهم سقوط کنیم و این به علت عدم ارتباط مستمر ما با مشتریانمان بود.

علیجانی با بیان اینکه استان کرمان سال‌ها دوم و اکنون در جایگاه نهم است، ادامه داد: سال ۱۴۰۰ ما به  ۱۱ درصد رشد تولید رسیدیم اما در سال ۱۴۰۱ما با تولید ۶۴ هزار تن در سال، شاهد کاهش تولید بودیم، درحالی‌که کشور نیازمند تولید روغن است اما مسائل داخل استانی باعث شده که نه تنها کارخانه‌ای وجود داشته و نتوانتسه‌ تولید خود را با وجود نیاز قطعی بازار حفظ کنند بلکه هیچ کارخانه دیگری هم افتتاح نشده است.




قانون معافیت از مالیات برای گلناز اعمال نمی‌شود

مدیرعامل کارخانه گلناز اذعان کرد: برخی از قوانین و اتفاقات وجود دارند که تنها در استان کرمان رخ می‌دهند که اولین مورد آن راجع با قانون ارزش‌افزوده برخی کالاها ست درحالی‌که برخی از کالاها  معاف از ارزش افزوده هستند اما  ۱۰ سال است که شرکت گلناز سعی می‌کند این را  به سازمان حقوق مالیاتی بفهماند و همچنان این معضل وجود دارد و حل نمی‌شود.

وی به اجرای ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید و عرضه موادخام اشاره کرد و گفت: بعد از ۱۴ سال دوباره قانون فروش روغن خام را مشمول ما کردند‌ در‌حالی‌که ما در مباحث فراوری ورود کرده و بسیاری از روغن ما تبدیل به محصول ماننده کره قنادی و غیره... می‌شوند.

علیجانی اذعان کرد: براساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید، مواد خام معدنی باید ابتدا در بورس کالا و برای تامین نیاز بازار داخل عرضه شود و در صورت نبود تقاضا، صادرات شود، اجرای این قانون زمینه جلوگیری از خام‌فروشی، حمایت از تولید و صنایع پایین‌دستی را فراهم می‌کند.

برخوردهای سلیقه‌ای از قانون در کرمان معضل است

مدیرعامل کارخانه روغن نباتی اذعان کرد: متأسفانه قانون وجود دارد، اما در کرمان اعمال نمی‌شود، از هیچ کارخانه روغنی در سطح کشور مالیات بر ارزش افزود گرفته نمی‌شود زیرا محصول ما معاف از مالیات است، بر طبق معافیت ما از سال ۹۲ و ۱۹مبلغ  ۹ میلیارد تومان به سازمان مالیاتی کرمان پرداخته بودیم که بعد از ۱۰ سال توانستیم آن را در سال ۱۴۰۱ از سازمان مالیات پس بگیریم.

وی نبود نقدینگی و سرمایه در گردش را از دیگر مشکلات عمده این واحد تولیدی عنوان کرد و گفت: عمده مشتریان گلناز به صورت کارمزدی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای مطرحی همچون فامیلا، کوروش، رفاه، محسن  قرار داد دارند و برخی از محصولات ما همچون کره قنادی و کره شکلات به شرکت‌های مطرحی چون  شیرین عسل، فرمند و ... فروخته می‌شوند، که این فروش نشانه کیفیت تولیدات ماست.

علیجانی اذعان کرد: در حال حاضر با شرکت رفاه قرارداد نداریم زیرا این شرکت حدود ۲ هزار میلیاردتومان پول همه تأمین‌کننده‌ها را بلوکه کرده است و پرداخت نداشته بنابراین ما با این فروشگاه‌های بد عهد قراردادی نداریم و البته که ما هیچ طلبی از رفاه نداریم.


بدهی شرکت‌های زنجیره‌ای تأمین‌کنندگان را با مشکل روبه‌رو کرده است

مدیرعامل کارخانه روغن نباتی گلناز اذعان کرد: عدم پرداخت پول تأمین‌کننده‌های ما سبب ایجاد مشکلات مالی برای آنها می‌شود به‌طور مثال شرکت بستنی پاک ۱۵۰ میلیارد تومان از فروشگاه رفاه طلب دارد که ۱۴ میلیارد تومان آن را باید به گلناز بپردازد بنابراین این امر سبب شده است که بدهی پاک به ما سر موعد پرداخت نشود.

وی به هزینه گران سوخت اشاره کرد و گفت: کامیون‌هایی که باید بار را از ما تحویل بگیرند و توزیع کنند حتما باید عضو سامانه باشند و مجوز حمل انان از این مقطع باید صادر شود پس کامیون‌های ما هم نمی‌توانند آزاد حمل و نقلی انجام دهند، متاسفانه با مصوبه‌ای که وجود دارد ما نمی‌توانیم از باربری‌های اینترنتی استفاده کنیم، این‌یکی از معضلاتی است که توان رقابت با دیگر شرکت‌ها را از ما می‌گیرد.

نظارتی بر محصولات وارداتی در بازار استان وجود ندارد

علیجانی در ادامه تأکید کرد: در اردیبهشت‌ماه هر سال شرکت ما در حداکثر تولید است و  انبارها پر می‌شود اما، مشتری هم وجود دارد اما نمی‌توانیم به علت مشکلات حمل بار محصولات خود را بفروشیم.

وی به نظارت ناقص از محصولات روغنی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: تنها چیزی که ما شاهد بوده‌ایم نمونه‌گیری از سطح بازار تنها باید از برندهای معروف باشدو دیگر روغن‌هایی که از دیگر استان‌ها وارد می‌شوند اصلا مورد نظارت قرار نمی‌گیرند.

ورود روغن‌های بی‌کیفیت گلناز را با مشکل فروش روبه‌رو کرده‌ است

مدیرعامل کارخانه روغن‌نباتی گلناز اذعان کرد:  البته که ما خودمان را موظف می‌دانیم تا زیر نظر سازمان غذا و دارو تولید داشته باشیم و از زره‌بینی آنها هم بسیار خرسندیم و آنچه مورد اختلاف می‌شود، این است که یکی از بهترین روغن‌های ایران با اختلاف در کرمان تولید می‌شود اما بسیار جای تاسف دارد که عملکرد سازمان بر علیه ما و به نفع روغن‌های با کیفیت بسیار بد وارد شده است.
 

ممنوعیت صادرات انبار را از محصول مملو کرده است

علیجانی در پایان خاطر نشان کرد: در داخل روغن گلناز را با نگه‌داشتن روغن دچار اختلال کردند و از سوی دیگر بازار را هم از روغن‌های ارزان بی‌کیفیتی که در کارخانه روغن‌سازی هم تولید نمی‌شود را اشباع کرده‌اند، تنها راه صادرات است تا بتوانیم نقدینگی را برگردانیم اما آن هم از سوی دولت ممنوع شده است و اکنون ما که در جایگاه دوم تولید روغن بودیم امروز در جایگاه نهم هستیم.


انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdca6on6649nea1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما