تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۰
۰
plusresetminus
استان کرمان با وجود داشتن ۹ اثر تاریخی که ثبت جهانی شده‌اند و همچنین مزار پاک شهید سلیمانی اما هنوز نتوانسته آن‌چنان که باید از ظرفیت‌های موجود خود در جهت جذب گردشگر بهره ببرد.
دلایل عدم‌موفقیت در بهره‌برداری از پتانسیل‌های گردشگری کرمان
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» با نزدیک‌شدن به ایام نوروز یکی از دغدغه‌های مسئولان شهری حضور میهمانان نوروزی به شهر است، البته این موضوع را می‌توان به‌عنوان گردشگری شهرها مورد بحث قرار داد.

استان کرمان با وجود داشتن آثار تاریخی بسیاری که ثبت جهانی شده‌اند و همچنین با وجود مزار مطهر شهید سلیمانی اما آن‌چنان که باید نتوانسته از این ظرفیت‌ها در راستای جذب گردشگر استفاده کند، از این‌رو با دعوت از هادی طالبی‌زاده رئیس اداره گردشگری شهرداری کرمان و محمدامین شمسی رئیس کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر به چرایی این موضوع پرداختیم.

راه آرمان: شهر کرمان دارای چه پتانسیل‌های گردشگری است؟

 _طالبی‌زاده: از زمان شهادت حاج‌قاسم سلیمانی درصد قابل توجهی زائر به شهر کرمان ورود پیدا کرده است و می‌توان گفت که مزار این شهید، بزرگ‌ترین پتانسیل گردشگری شهر کرمان است.

استان کرمان دارای ۹ اثر تاریخی ثبت جهانی است که ازاین‌رو در کشور رکورددار است، البته بناهای تاریخی و صنایع‌دستی شهر کرمان حائز اهمیت است.


_شمسی: بدون شک مزار مطهر شهید سلیمانی یک نقطه قوت در حوزه گردشگری شهر کرمان است اگرچه که کرمان پیشینیه تاریخی قابل عرضی دارد که آثار تاریخی این شهر گواه آن است که بدون شک هر یک از این آثار در لیست پتانسیل گردشگری کرمان است.

راه آرمان: چرا تاکنون در معرفی آثار و بناهای تاریخی این شهر موفق نبوده‌ایم؟

 _طالبی‌زاده: در شهر کرمان به‌دلیل این‌که مجموعه‌های تاریخی پراکنده‌اند بنابراین از چشم مردم به‌دور هستند به همین دلیل اکثراً در مجموعه گنجعلیخان حضور پیدا می‌کنند و مردم پیگیری نمی‌کنند. در شهر کرمان موزه‌های بی‌نظیری وجود دارد و حتی نمونه برخی از موزه‌ها حتی در سطح کشور ، خاورمیانه و یا آسیا یافت نمی‌شود و مردم با موزه‌ها آشنایی ندارند.



کوتاهی ارگان‌ها برای معرفی بناها در سال‌های متمادی باعث شده که مردم نسبت به برخی از جاذبه‌های گردشگری و یا بناهای تاریخی آگاه نداشته باشند حتی مردم کرمان هنوز بسیاری از مکان‌های تاریخی شهر خود را دیدن نکرده‌اند.

میراث فرهنگی، شهرداری، اتاق بازرگانی و ... از جمله سازمان‌هایی هستند که موظف هستند تا در خصوص گردشگری کرمان فعالیت کنند اما در طول دوره‌های متمادی تاکنون هنوز به یک اجماع نرسیدیم و نتوانسته‌ایم منسجم کار کنیم.

 به‌صورت مستقل هر یک از این سازمان‌ها فعالیت و کارهایی در جهت جذب گردشگر انجام داده‌اند اما باید پذیرفت که هنوز موفق عمل نشده است به‌هر حال کم‌کاری‌هایی که به‌نظر می‌رسد باید انجام شود.

_شمسی: ظرفیت استان کرمان در رابطه با آثار تاریخی در کشور خاص و ممتاز است چرا که ۹ اثر ثبت میراث جهانی در استان وجود دارد متاسفانه ظرفیت قلعه دختر و قلعه اردشیر در این شهر رها شده است.

بسیاری از ظرفیت‌های استان کرمان خاموش‌اند و مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند که بدون شک در این رابطه نیز نیاز به عزم جدی است تا مردم از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

راه آرمان: آیا از ظرفیت وجود مزار شهید سلیمانی در راستای گردشگری به‌درستی بهره‌برداری شده است؟

 _طالبی‌زاده: متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت زائران شهید سلیمانی به‌درستی استفاده کنیم و هنوز جای کار دارد، باتوجه‌به حجم زائری که وارد شهر می‌شود باید برنامه‌ریزی بهتری انجام شود.

اکثراً افراد به‌صورت کاروانی وارد شهر می‌شوند و چند نقطه تعیین شده را بازدید می‌کنند و می‌روند از این‌رو در تلاشیم تا با کاروان‌ها ارتباط بگیرم تا بناها و مکان‌های تاریخی شهر کرمان را معرفی کرده و این فرصت را بدهیم تا زائران از سایر نقاط شهر کرمان نیز دیدن کنند.

_شمسی: مزار شهید سلیمانی ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری این شهر است اما تاکنون از ظرفیت به‌خوبی استفاده نکرده‌ایم متاسفانه زیرساخت‌های شهر کرمان بهتر از آن چیزی که قبل از شهید سلیمانی بود، نشده‌اند.

راه آرمان: دلیل عدم بهره‌برداری موفق از بزرگ‌ترین پتانسیل گردشگری شهر کرمان چیست؟

_طالبی‌زاده: در دهه‌های گذشته هم‌کاری میراث فرهنگی با شهرداری وجود داشته اما متاسفانه میراث فرهنگی به‌دلیل کم‌بود بودجه از بسیاری از مسئولیت‌های خود دست کشیده است و فعالیتی انجام نمی‌دهد و توپ را در زمین شهرداری می‌اندازد.

جشنوراه نان با پیگیری‌های دبیر جشنوراه همه ارگان‌ها و سازمان‌ها همکاری کردند اما در بخش مالی تنها شهرداری پای کار بود و کسی مشارکت نکرد، رویداد مشترک غذا نیز با برگزاری سه ماه جلسه اما متاسفانه به نتیجه نرسید و به دلیل مباحث و مشکلات مالی این جشنوراه منتفی شد و برگزار نشد همچنین در تقسیم وظایف نیز باید مشخص شود.

_شمسی: مزار شهید سلیمانی ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری این شهر است اما تاکنون از ظرفیت به‌خوبی استفاده نکرده‌ایم متاسفانه زیرساخت‌های شهر کرمان بهتر از آن چیزی که قبل از شهید سلیمانی بود، نشده‌اند.

راه‌های دسترسی به کرمان از جمله قطار و هواپیما با مشکل روبرو هستیم در فضای زیرساختی علاوه بر این‌که بسیار ضعیف هستیم همچنین بسیار ضعیف نیز عمل کرده‌ایم از این‌رو بسیاری از گردشگران نمی‌توانند به کرمان بیایند.



در جشنوراه‌هایی که در کرمان برگزار می‌شود متاسفانه برای میهمانان خود چه داخلی و چه خارجی با مشکل تهیه بلیط هواپیما روبرو هستیم برای مثال در جشنوراه بین‌المللی شعر مقاومت که امسال برگزار شد در این رابطه با مشکلات بسیاری روبرو بودیم از این‌رو نیاز است تا همه مسئولان پای کار بیایند و زیرساخت‌ها را فراهم کنند.

به‌نظر می‌رسد حل مشکل زیرساخت در شهر کرمان تنها با حضور شهرداری و شورای شهر امکان‌پذیر نیست، بلکه نیاز است تا عزمی جدی در این رابطه فراهم شود تا بتوان از زیرساخت‌ها استفاده کرد.

چیزی بیش از سه سال است که قرار بوده طرح جامع تفصیلی گلزار از آماده شود اما هنوز بعد از سه سال به یک طرح جامع نرسیده‌ایم همچنین نیز است تا زائرسرا ساخته شود اگرچه که شهرداری همکاری کرد و زمین و پروانه رایگان داد اما هنوز این موضوع هم به جایی ختم نشده است باز هم تکرار می‌کنم که نیاز به عزم جدی وجود دارد.

راه آرمان: آیا سازمان‌ها و اداراتی که باید در حوزه گردشگری فعالیت کنند، توانسته‌اند تا به یک اجماع برسند؟

_طالبی‌زاده: در ایام نوروز شهرداری، میراث فرهنگی، هلال احمر و برخی دیگر از سازمان‌ها در ورودی شهر کانکس دارند و هر کدام جزیره‌ای فعالیت می‌کنند اما بهتر است که منسجم شود تا آن‌چه که به مسافر داده می‌شود کامل و جامع باشد.

می‌توان کار کرد البته در رده‌های پایین سازمان‌ها همکاری وجود دارد اما در رده‌های بالا به دلیل برخی مشکلات این همکاری کمتر وجود دارد از این‌رو بهتر است تقسیم وظایف انجام شود هم‌اکنون می‌توانم بگویم به نسبت سال گذشته هماهنگی کمتر وجود داشته و حتی برخی جلسات من دعوت نشدم و یا اطلاع‌رسانی انجام نشد.



 باید همکاری وجود داشته باشد و در خصوص عیدی و استقبال از گردشگران با برنامه‌ریزی کارها را پیش ببریم اما متاسفانه سال‌ها خیلی موفق نبوده‌ایم و قدرتی که سازمان گردشگری در استان‌های هم‌جوار دارد، در استان کرمان وجود ندارد.

_شمسی: خوشبختانه تعاملات سازمان‌ها در چند سال اخیر رو به رشد است اما آن‌چه که مطلوب است اتفاق نیفتاده است در حالی‌که نیاز است هم‌چون استان‌های هم‌جوار یکی از صنعت‌های اصلی خود را گردشگری کنیم.

 در حالی‌که استانی چون یزد با شرکت هواپیمایی کرمان قرار داد بسته است و نه تنها پروازهای دورن کشوری خود را تقویت کرده است بلکه در حوزه پروازهای خارجی نیز به خوبی عمل و خودش را قدرت‌مند کرده است اما در استان کرمان با داشتن سابقه بیش از سی سال در حوزه هواپیمایی و داشتن یکی از شرکت‌ها یخوب کشوری اما چنین ظرفیت‌هایی نداریم.

هنوز اتفاق مطلوب در کرمان اتفاق نیفتاده است از این‌رو نیاز به عزم جدی‌تری است و استانداری و یا نماینده‌های مجلس باید در این مورد پررنگ‌تر تلاش کنند تا با عزم جزم سرعت بیشتری در این رابطه داشته باشیم.

 استان کرمان در بخش گردشگری پزشکی، مقاومت و ... بالاتر از استان‌های همجوار است و بعد از استان خراسان رضوی، شیراز و قم چهارمین استان در بحث گردشگری زیارت است و در رابطه با تنوع حضور گردشگر به دلیل زیارت مرقد مطهر شهید سلیمانی از مشهد بیشتر است از این‌رو باید برنامه‌ریزی منظمی در این رابطه داشت.

راه آرمان: چه راه حلی برای جذب گردشگر در کرمان دارید؟

_طالبی‌زاده: در برنامه‌ریزی‌های انجام شده تصمیم گرفته شده است تا با همکاری سپاه ثارالله استان کرمان، میراث فرهنگی و سایر بخش‌ها تا با کاروان‌هایی که به زیارت مزار شهید سلیمانی می‌آیند؛ ظرفیت‌های شهر کرمان را در حوزه آثار تاریخی، صنایع دستی و جاذبه‌های گردشگری را معرفی کنیم.

 تورهای گردشگری داخل شهر، بازدید از اماکن تاریخی به‌صورت تور یعنی با هماهنگی و درنظر گرفتن اتوبوس‌هایی برای این منظور مردم را به بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری ببریم.
 متاسفانه مردم در روزمرگی‌های خود غرق شده‌اند اما تورهای دسته‌جمعی می‌تواند اقدام مؤثری در این زمینه باشد.
 
در شهر کرمان کارگاه‌های صنایع‌دستی بسیاری وجود دارد اما بازهم مردم نسبت‌به آن آشنایی زیادی ندارند از این‌رو با یکسری از کارگاه‌ها هماهنگ کرده‌ایم تا یکی از مقاصد تورهای گردشگری در شهر کرمان نیز این کارگاه‌ها باشند تا از نزدیک با ساخت این اثر، هنر و حرفه آشنا شوند.

 سایت گردشگری کرمان و یا بناهای تاریخی وجود دارد اما عدم معرفی بناهای تاریخی و آثار گردشگری در شهر کرمان و برای مردم این شهر یک طرف، موضوع دیگر معرفی در سطح کشوری است، از این‌رو سال گذشته در نمایشگاه مطبوعات در غرفه‌ای در جهت نمایش پتانسیل‌های گردشگری کرمان تلاش کردیم و اتفاقاً بازخوردهای جالب و خوبی نیز از سوی مردم دریافت کردیم.

_شمسی: برای مثال سال گذشته با هماهنگی اولیه تلاش کردیم که به هر کاروانی که از کشورهای خارجی می‌آمدند یک اتوبوس رایگان دهیم تا در کرمان گشت و گذاری داشته باشد،  این افراد در فضای امامزاده محمد، بازار کرمان و چند جای دیگر بازدید داشتند؛ خروجی این کار بسیار خوب بود چرا که بسیاری از آن‌ها برایشان جذاب بود.

انتهای خبر/ پسند




  https://armanekerman.ir/vdcgqy9quak9w74.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما