تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۴
۰
plusresetminus
مسئول بسیج عشایری استان کرمان مطرح کرد:

ایجاد ۱۱۲ گروه جهادی برای حل مشکلات عشایری

مسئول بسیج عشایری استان کرمان گفت: در زمینه محرومیت‌زدایی و حل مشکلات عشایری ۱۱۲ گروه جهادی ایجاد شده است.
ایجاد ۱۱۲ گروه جهادی برای حل مشکلات عشایری
به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» شهریار سیاری، صبح امروز در نشست خبری به‌مناسبت سالروز تشکیل بسیج عشایری گفت: عشایر در همه عرصه‌های انقلاب حضور اثربخشی داشته و دارند.

وی ادامه داد: در عرصه دفاعی اگر به تاریخ ایران نگاه کنیم خواهیم دید که عشایر همیشه در برابر بیگانگان ایستادگی کردند و حتی در زمان قاجار با این‌که مورد ظلم و ستم حکومت قرار گرفتند اما نگذاشتند دشمنان یک وجب از خاک این کشور به تسلط درآورند.

مسئول بسیج عشایری استان کرمان بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب و با شروع دفاع مقدس جامعه عشایری کشور حضور پررنگی داشتند و شاهد این ادعا بیش از یک هزار و ۲۰۰ شهید است که گل سرسبد این شهدا، شهید حاج‌قاسم سلیمانی است.

سیاری با اشاره به این‌که عشایر نقش بسیار مهمی در تامین امنیت کشور داشتند، تشریح کرد: سازمان بسیج عشایری استان برای ایجاد امنیت پایدار بیش‌از ۳۰۰ پایگاه بسیج عشایری تشکیل داده که بیش از ۴۰ هزار عشایر عضو آن هستند و سیاه‌چادرها محل خدمات‌دهی به عشایراست که اگر سیاه چادرهای عشایر نباشد باید هزینه‌های زیادی را برای تامین امنیت صرف کنیم.

وی به نقش فرهنگی عشایر اشاره و بیان کرد: تنها قشری که حافظ فرهنگ اصیل ایرانی است عشایر هستند با توجه به شرایطی که هجمه دشمنان برای تغییر سبک زندگی ایرانی کردده‌اند اما همچنان سبک زندگی اصیل اسلامی، ایرانی توسط عشایر حفظ شده است.

مسئول بسیج عشایری استان کرمان عشایر را پرچم‌دار ایجاد امنیت غذایی در کشور دانست و گفت:  ۲۵ درصد گوشت قرمز توسط عشایر تامین می‌شود و با توجه به شعار امسال، باید گفت در جامعه عشایری حرکت مردم وجود دارد اما باید تلاش کرد تا خروجی این مشارکت مردمی جهش تولید باشد.

سیاری اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و مدون صورت بگیرد از جمله معیشت عشایر را از تک محصولی خارج کنیم و به ابعاد دیگر کسب درآمد نیز پرداخته شود و در کنار تولید گوشت قرمز شرایط پرورش طیور و آبزیان را فراهم کنیم همچنین نیاز است به برندسازی در زمینه تولید گوشت قرمز توسط عشایر چراکه کیفیت گوشت تولید شده عشایر از کیفیت بیشتری برخوردار است.

وی ادامه داد: برای احیای زندگی عشایری همه دستگاه‌های استان باید پای کار بیایند برای حفظ زندگی عشایری نیاز به جهاد است؛ نیاز است در سطح راهبردی، برنامه‌ریزی و عملیاتی برای عشایر تلاش کرد و باید برنامه‌ریزی در سطح مدیران عالی صورت گیرد، این همت در سطح رئیس جمهور وجود دارد اما این انتظار از مدیران ارشد دولت نیز وجود دارد.

مسئول بسیج عشایری استان کرمان افزود: شعار هفته بسیج عشایری امسال «عشایر، جهش تولید، پیش‌رو در مشارکت» که در هفته بسیج عشاری  ۳۴ عنوان برنامه تدارک دیده شده است.

سیاری توضیح داد: ۳۵ درصد در واقع یک سوم صنایع دستی استان در دستان توانمند عشایر است همچنین باید دانست که با توجه به بازار گیاهان دارویی، اگر برندسازی خوبی در سطح کشور ایجاد شود، می‌توان در مناطق عشایر کشت و برداشت محصولات گیاهان دارویی را داشته باشیم.

وی با تاکید بر این‌که برای حل مشکلات عشایری باید به‌صورت میدانی کار انجام دهیم، عنوان کرد: در زمینه محرومیت‌زدایی ۱۱۲ گروه جهادی ایجاد کردیم و برنامه داریم تا به ۲۰۰ گروه ارتقا یابد که عمدتاً اعضای آن فرزندان عشایر که با زیست بوم مکان‌ها آشنا هستند.

مسئول بسیج عشایری استان کرمان در ادامه به برنامه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: کارگاه‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی، برنامه‌های ملی مذهبی، مسابقات ورزشی بانوان و آقایان، موسیقی اصیل عشایری، نمایشگاه‌های محصولات تولیدی عشایر در سطح استان‌ها، نمایشگاه مد و لباس عشایر، برگزاری همایش سران ایلات و طوایف و ... از جمله برنامه‌های اجرایی است همچنین قرار است در سوم خردادماه جاری طی مراسمی کتاب زندگی سردار شهید احمد سلیمانی رونمایی شود.

انتهای خبر/ پسند
  https://armanekerman.ir/vdcgwq9qyak9tq4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما