تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۳
۰
plusresetminus
پاکستان تلاش دارد با سواستفاده از ناامنی‌ها در سیستان و بلوچستان زمینه جذب بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی در منطقه مکران پاکستان را افزایش دهد.
تاثیرات مثبت اقتصادی حملات سپاه
به گزارش سرویس سیاسی راه آرمان، مَکران، سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان است که در طول شمال دریای عمان از رأس‌الکوه در غرب جاسک تا لاس بلا در جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان گسترده‌ است. مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت دریای مکران می‌فرمایند: این ساحل عظیم و طوالنی بسیار حساس که ما در دریای عمان داریم، درواقع یک گنج است و باید اعتراف کنیم که این را کشف نکرده بودیم. دریای عمان و سواحل مکران یک گنج است؛ یک ذخیره است. ما همه حواسمان را بردیم متوجه خلیج فارس کردیم که البته خلیج فارس هم خیلی حساس است، شکی نداریم امّا توجه نکردیم به این ثروت عظیمی‌که ما در دریای عمان داریم.



موقعیت اقیانوسی-راهبردی سواحل دریای مکران به دلیل قرار گرفتن در خارج از خلیج فارس و تنگه هرمز که آن را کمتر در معرض تنش‌های منطقه‌ای و بین المللی خلیج فارس قرار می‌دهد و همچنین به دلیل آن که دریای عمان، بخشی از راه مواصلاتی خلیج فارس و مناطق نفت خیز آن با اقیانوس هند، شرق دور، آفریقای شرقی، دریای مدیترانه و اروپا است، از نظر اقتصادی و سوق الجیشی اهمیت بسیار دارد.
مکران یکی از چهارراه‌های کریدور «شمال-جنوب» در مسیر تجارت جهانی است. این منطقه می‌تواند نقطه اتصال اقتصادهای در حال توسعه، هند و چین از شمال اقیانوس هند به سمت خشکی ‌های غرب آسیا و اروپا باشد. که فارغ از مسائل منطقه دریای سرخ بتوانند کالاهای خود را به اروپا برسانند. روسیه و کشورهای آسیای مرکزی نیز می‌توانند از این منطقه به آبهای گرم در اقیانوس هند متصل شوند.
درحوزه انرژی نیز، سواحل مکران می‌تواند یک بندر صادرات انرژی به خصوص نفت و گاز به حساب آید. بندری که می‌تواند صادرات انرژی را در خارج از محیط خلیج فارس برای ایران و دیگر کشورهای همجوار فراهم آورد.
به این موضوعات اهمیت اقتصاد دریامحور مانند تامین غذا از آبزیان، گردشگری دریایی و... اضاف می‌شوند. همچنین سواحل دریای عمان به عنوان عقبه منطقه خلیج فارس در برابر دشمنان فرامنطقه‌ای کشور به حساب می‌آید؛ چرا که نیروهای متخاصم برای هرگونه اقدامی‌در خلیج فارس، مجبور به عبور از این دریا هستند.
بر خلاف محیط بسته خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، با پیوند دادن ما به آب‌های آزاد، توان تحرک میان آب‌های اقیانوسی در حوزه مختلف اقتصادی و نظامی‌را به کشور می‌دهد. به همین دلیل این منطقه نقش مهمی‌در افزایش قدرت منطقه‌ای و جهانی کشورمان دارد.
از سال 1387 و با تاکیدات مقام معظم رهبری، دولت سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای در جهت توسعه زیرساخت‌های این منطقه فراهم کرده است. طرح احداث خط لوله‌ای به‌طول 1100 کیلومتر و به قطر 42 اینچ جهت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز از پایانه نفتی گوره واقع در شمال غرب استان بوشهر به غرب منطقه جاسک در ساحل دریای عمان، طرح احداث پتروشیمی شامل ٤ واحد متانول، ٤ واحد متانول آمونیاک، ٤ واحد اوره آمونیاک و ٢ واحد الفین با زیرمجموعه پلی اتیلن سبک، سنگین، خطی و انواع گلایکل‌ها، طرح شیرین‌سازی و انتقال آب از جمله طرح‌های بزرگی است که در منطقه مکران در حال اجراست.
همچنین دولت امکانات و مشوق‌های خوبی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در منطقه مکران فراهم کرده است. معاف بودن بندر چابهار از تمامی تحریم‌های ظالمانه آمریکا نیز امکان سرمایه گذاری برای طرف خارجی را تسهیل کرده است و فرصتی است تا این منطقه به سرعت به سمت پیشرفت حرکت کند.



اما از سال 1388 برخی ناامنی‌ها در منطقه سیستان و بلوچستان و به خصوص چابهار موجب شد تا روند رشد منطقه کند شود. در سال‌های اخیر و با وجود تلاش‌های فراجا و سپاه گروهک‌های تجزیه طلب در منطقه با حمایت سرویس‌های اطلاعاتی خارجی رشد کرده اند. در این میان نیز پاکستان چندان تمایل جدی برای مقابله با گروه‌های تروریستی نداشته است.
به نظر می‌رسد پاکستان تلاش دارد با سواستفاده از این ناامنی‌ها زمینه جذب بیشتر سرمایه گذاران خارجی در سمت خود را افزایش دهد. ایران بارها مناطق تحت تسلط گروهک‌های تروریستی را به طرف پاکستانی یادآور شده است و درخواست‌های جدی برای این مقابله صورت گرفته است.
اقدامات جدید نیروهای حافظ نظم و امنیت به خصوص حملات سپاه به محل فرماندهی گروهک‌های تروریستی و مقابله واحد ضدتروریسم فراجا با تروریست‌ها، نیز در راستای حفظ امنیت و بهبود کیفیت زندگی در منطقه است. بی‌شک وجود امنیت در منطقه سیستان و بلوچستان موجب رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و رفع محرومیت از این استان خواهد شد. این اتفاق موجب خواهد شد تا زمینه افراط‌گرایی در منطقه برچیده شود.
 
نویسنده: محمدنعیم رستمی

انتهای خبر/ https://armanekerman.ir/vdccm4qss2bq1p8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما