تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۳
۰
plusresetminus
مردم پس از سال‌ها دیکتاتوری شاهنشاهی با یک انتخابات واقعی مواجه شدند. آن هم سخت‌ترین و پایه‌ترین نوع انتخاب. انتخاب نوع نظام کشور پیش روی مردم قرار گرفت.
چرا انتخابات فروردین 58 برگزار شد؟
به گزارش سرویس سیاسی راه آرمان، اسفند سال ۱۳۵۷بود که امام خمینی (ره) دستور دادند تا همه‌پرسی تعیین نظام کشور ایران برگزار شود. برگزاری همه‌پرسی در حالی که تمامی‌ تشکیلات رسمی‌ ازهم پاشیده بود بسیار سخت بود اما امام خمینی(ره) اصرار داشتند که همه‌پرسی برگزار شود. اما چرا این همه‌پرسی برگزار شد؟

امام خمینی (ره) با برگزاری این انتخابات می‌خواستند تعداد موافقان و مخالفان جمهوری اسلامی‌ شمارش و در تاریخ ثبت شود تا در آینده کسی نگوید امام بر موج احساسات مردم سوار شد و آنچه می‌خواست را انجام داد.

امام دقیقاً جمهوری اسلامی‌ را به رای گذاشت تا کسی در آینده نتواند مدعی شود و بگوید مردم ایران می‌دانستند چه نمی‌خواهند اما نمی‌دانستند چه می‌خواهند. اگر جمهوری اسلامی‌ رای نمی‌آورد آنگاه نظام‌های سلطنتی، دموکراتیک، سکولار، کمونیستی و... به رای گذاشته می‌شد.

به همین دلیل زمانی که بحث همه‌پرسی مطرح شد مردم پس از سال‌ها دیکتاتوری شاهنشاهی با یک انتخابات واقعی مواجه شدند. آن هم سخت‌ترین و پایه‌ترین نوع انتخاب. انتخاب نوع نظام کشور پیش روی مردم قرار گرفت.

در زمان انقلاب اسلامی‌درگیری‌های بین تفکرات مختلف اوج گرفته بود. تفکرات وابسته به شرق و غرب با قدرت اندیشمندان این دو جریان در کشور مطرح بود. در مقابل آن یاران امام نیز بر پایه کتاب ولایت فقیه امام خمینی (ره) تفکر جمهوری اسلامی‌ را برای مردم تشریح می‌کردند.

جمهوری اسلامی‌ در شرایطی مطرح می‌شد که دنیا به‌طور کامل میان دو تفکر و بلوک کمونیست و لیبرالیسم تقسیم شده بود. کسی تفکر سومی‌ را بر نمی‌تابید و در نظام‌های فکری دنیا دین اسلام جایگاهی نداشت.

اما امام خمینی(ره) که پس از سال‌ها تبعید به کشور بازگشته بود تفکر جدید جمهوری اسلامی‌ را به رای گذاشتند. این اتفاق کار یاران انقلاب را خطیرتر کرد. آنها که ۱۵سال زیر دیکتاتوری به صورت آشکار و پنهان نظام اسلامی‌ را تشریح می‌کردند حالا فرصت یک ماهه داشتند تا آن را برای همه مطرح کنند و مردم را برای رای دادن به نظام جمهوری اسلامی‌ ترغیب کنند.  

برگزاری مناظرات در رادیو و تلویزیون و مباحث میان طرفداران در دانشگاه‌ها و مدارس بسیار جدی پیگیری می‌شد. در کوی  و برزن صحبت از نظام آینده کشور بود. برخی افراد به ظاهر مذهبی با جمهوری اسلامی‌ مخالفت می‌کردند. مجاهدین خلق که بعداً به منافقین معروف شدند صحبت از نظام دوکراتیک می‌کردند. غرب‌گرایان نظام جمهوری سکولار را تبلیغ می‌کردند. حتی طرفداران پادشاهی بحث نظام مشروطه را پیش می‌کشیدند.



بسیار از اطرافیان امام درگیر آماده‌سازی مقدمات همه‌پرسی شدند. سرانجام روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین انتخابات برگزار شد. انقلابیون فارغ از اینکه رای مردم چه می‌شود تلاش می‌کردند تا رای مردم را در سراسر کشور اخذ کنند. به دورافتاده‌ترین نقطه ایران و صعب‌العبورترین جغرافیای کشور صندوق‌های رای ارسال شد.

مردم آمدند و آزادانه رای خود را به صندوق رای گذاشتند. به راحت‌ترین شیوه تعرفه‌های اخذ رای طراحی شده بود و در رادیو و تلویزیون رای دادن آموزش داده می‌شد. همه چیز به خوبی و در برابر چشم جهانیان برگزار شد. روز ۱۲ فروردین شمارش آرا به پایان رسید و ۹۸ درصد مردم رای آری دادند.

مردم در راهپیمایی‌ها و تجمعات مردم و دست‌نوشته‌های خود صحبت از جمهوری اسلامی‌ می‌کردند. اما این انتخابات و همه‌پرسی فروردین ۵۸ بود که نظام جمهوری اسلامی‌ را تاسیس کرد. و این به خوبی نشان می‌دهد که حضور مردم در انتخابات‌ها چقدر با اهمیت است.

امروز دشمن با درست کردن شایعات متعدد تلاش دارد تا مردمی بودن این نظام را زیر سؤال برده و به افکار عمومی القاء کند که جمهوری اسلامی دیگر مقبولیت قبل را ندارد و برای روی کار آمدن حکومتی جدید باید رفراندوم برگزار شود.

غافل از آنکه مردم در مناسبت‌های مختلف بارها و بارها حمایت خود ار انقلاب را به اثبات رسانده و مشت محکمی بر دهان دریده یاوه‌گویان فرصت‌طلب کوبیده‌اند.

انتهای خبر/ محمد نعیم رستمی https://armanekerman.ir/vdcc1xqse2bq0s8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما