تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۸
۰
plusresetminus
تگرگ، سرما و طوفان ۵ هزار میلیارد ریال به محصولات جالیزی جازموریان خسارت زد.
سوز سرما ریشه محصولات جالیزی جازموریان را خشکاند
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی “راه آرمان“؛ سازی که قهر طبیعت برای کشاورزان کوک کرده بود مجدد به‌صدا درآمد، اوایل اسفندماه بارش باران و تگرک همراه با ورود یک جبهه هوای سرد یخبندان کم‌سابقه‌ای نواحی مختلف جنوب کرمان را فرا گرفت، در واقع امسال بدتر از سال‌های گذشته کاهش ناگهانی دما و موج سرما، زخم دیگری را بر دل رنجور کشاورزان جنوب کرمانی نشاند.

فاجعه سرمازدگی و خسارات ناشی از بلایای طبیعی منحصر به امسال نیست بلکه سناریویی است تکراری که سال‌هاست کشاورزان منطقه در قصه‌ای پر غصه آن را تجربه می‌کنند.
 
این درحالی است که زندگی تعداد زیادی از مردم جنوب کرمان با کشاورزی گره‌خورده و چرخ اقتصاد زندگی آن‌ها با کاشت و تولید انواع محصولات جالیزی می‌چرخد؛ اما بارش باران وتگرک و کاهش ناگهانی دما و موج سرما در هفته اخیر امید و انتظار آن‌ها را در بهره‌برداری از دسترنج‌شان به یاس مبدل کرد و حدود ۵ هزار میلیارد ریال خسارت روی دست کشاورزان گذاشت.
 از آن‌جا که در بخش‌هایی از جنوب استان کرمان به‌خاطر هزینه‌های سرسام‌آور هنوز کشاورزی سنتی رونق دارد و این شیوه کشت در معرض تهدید بیشتر بلایای طبیعی قرار می‌گیرد لذا همه ساله قصه پرغصه کشاورزان تکرار می‌شود که سال زراعی امسال نیز دست‌خوش دو بلای طبیعی از جمله تگرک، سرمازدگی و اخیرا طوفان قرار گرفته است.
 
«محمد سابقی» از جوانان اهل جازموریان در گفتگو با خبرنگار رودبار ما از خسارات تگرگ، سرمازدگی و طوفان هفته اخیر که همه دسترنج کشاورزان جازموریانی را بر باد داد گفت: از بین هزاران کشاورز فقط تعداد اندکی با پول خودشان کشاورزی کردند و بقیه مردم و جوانان یا از بانک وام گرفتند، یا قرض کردند و یا وسیله نقلیه و طلای همسر خود را فروختند و خرج کشاورزی کردند.
 
وی خطاب به مسئولان افزود: همه این چیزهایی را گفتم مستند و واقعیت است و باید آقایان مسئول، خبرنگاران و مطالبه‌گران به داد مردم برسند و مشکلات آن‌ها را بیان کنند تا به خسارات وارد شده به گُرده مردم منطقه توجه شود.
 
جوان دیگری که همه کشاورزی‌اش در اثر تگرک و سرمازدگی نابود شده است، خاطر نشان کرد: من تا شب گذشته کشاورز بودم اما از این به بعد معلوم نیست چکاره بشوم؟
 
وی عنوان کرد: برای ما کاری بکنید و خودتان را جای ما بگذارید. کاری نکنید که جوانان ما در آتش قاچاق سوخت خاکستر بشوند.
 
علی امیری یکی دیگر از کشاورزان جازموریانی نیز بیان کرد: از دو هکتار محصولی که کشت کرده‌ام، چیزی باقی نمانده، چرا که از زندگی و دسترنج ما چیزی روی زمین نیست و همه یخ زدند.
 
تگرگ و طوفان پنج هزار میلیارد ریال به کشاورزی جازموریان خسارت زد
 
«محمد‌جعفر جهانگیری» فرماندار شهرستان جازموریان با اشاره به خسارت سنگین سرما و طوفان به مزارع کشاورزی در جازموریان گفت: از ساعات اولیه از بخشی از مزارعی که بر اثر تگرک و سرمازدگی خسارت دیده‌اند بازدید کردم اما وسعت خسارت زیاد است.
 
 فرماندار جازموریان در این رابطه گفت: خسارت‌های وارده به محصولات کشاورزی این شهرستان در جنوب کرمان به علت تگرگ، سرما و طوفان پنج هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
 
وی افزود: خسارت‌های وارده بیشتر مربوط به محصولات جالیزی همچون هندوانه، خیار، گوجه و ملون بوده است.
 
فرماندار جازموریان با بیان این‌که محصولات جالیزی بیمه ندارند و تعهدی از سوی دولت یا شرکت‌ها برای جبران خسارت‌ها وجود ندارد اضافه کرد: تنها حمایتی که امکان دارد بتوان محقق کرد اینکه ستاد حوادث بتواند به‌شکل تمدید زمان پرداخت تسهیلات آن‌ها یا اقداماتی اینچنین به این کشاورزان کمک کند.
 
به‌هر حال؛ تحمیل این میزان خسارت به محصولات جالیزی جازموریان ضربه سنگینی به اقتصاد کشاورزی این منطقه از کشور وارد کرده است. کشاورزی این منطقه با بحرانی مواجه شده که در کنار بحران کم‌آبی و مشکلات ناشی از خشک‌سالی چالش بسیار بزرگی محسوب می‌شود و اگر تمهیدات لازم اتخاذ نشود، انتظار می‌رود نام محصولات شاخص این شهرستان از سر زبان‌ها بیفتد چرا که کشاورزان از ادامه کار دلسرد شده و به عقیده خودشان توان و بنیه آباد کردن مجدد را ندارند.
 
از مسئولان انتظار می‌رود تا با پرداخت تسهیلات بلند مدت با نرخ ارزان از طرفی و از طرف دیگر با استمهال وام‌های پرداختی گذشته و نیز اعمال سیاست‌های حمایتی به کمک کشاورزان بشتابند و به عبارتی دست کشاورزان مصیبت‌زده را گرفته و از روی زمین بلند کنند.
 
امسال با همه سال‌ها فرق دارد و هر کس نداند ما نیک می‌دانیم که جوانان و کشاورزان با چه مشقتی بذر، کود و پلاستیک را با قیمت‌های گزاف خریداری کردند. همه سختی‌های کشت را پشت سر گذاشتند به امید اینکه با فروش محصولات کشاورزی شان چندر غازی را برای فصل جدید زندگی‌شان پس‌انداز کنند. اما اکنون نه تنها سرما و طوفان ریشه همه زحمات آن‌ها را خشکاند، بلکه علاوه بر اینکه نانی عایدشان نشد، بدهکار هم شدند و به‌قول خودشان زخم‌دل‌شان تازه شد.
 
شهرستان تازه تأسیس جازموریان با نزدیک به ۶۴ هزار نفر جمعیت در فاصله ۴۰۰ کیلومتری جنوب استان کرمان واقع شده است که شغل قریب به ۷۰ درصد مردم منطقه کشاورزی است.
 
انتهای خبر/پورحیدر
 
منبع: رودبار ما
https://armanekerman.ir/vdccxoqse2bq1e8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما