تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۷
۰
plusresetminus
سردبیر باشگاه خبرنگارانِ جوان مرکز کرمان:

بانوی ایرانی به الگوگیری از غرب نیازی ندارد

سردبیر باشگاه خبرنگارانِ جوان مرکز کرمان گفت: بانوی ایرانی در جهان به عفت و پاکدامنی مشهوراست و برای حضور اجتماعی خود در جامعه، به الگوگیری از غرب نیازی ندارد.
بانوی ایرانی به الگوگیری از غرب نیازی ندارد
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ مریم سادات بهادر، سردبیر باشگاه خبرنگارانِ جوان مرکز کرمان به تاریخچه حجاب در دوره‌های گوناگون تاریخ ایران پرداخت و گفت: مطالعه پوشش بانوان در دوره‌های گوناگون تاریخ ایرانِ پیش از اسلام می‌تواند ابعاد جدیدی از بحث‌های مربوط به حجاب شرعی را روشن کند.

وی افزود: لباس‌های پوشیده و بعضاً روسری‌های بانوانِ اقوام مختلف ایرانی نشان‌دهنده حیا و عفاف‌ ذاتی این زنان حتی پیش از ورود اسلام است؛ حیا و عفافی که عامل مهمی در پذیرش حکم شرعی «حجاب» بعد از ورود اسلام به ایران بود و مرور کوتاهی بر وضعیت پوشش زنان ایرانی مؤید این فرضیه است.

این فعال رسانه‌ای با اعلام اینکه بانوی‌ایرانی در جهان به عفت و پاکدامنی مشهوراست، تصریح کرد: بانوی ایرانی بانویی است که الگوی جدیدی از هویت زنانه را به دنیا نشان‌داده و به عفت و حیای خود مفتخر است.

وی به وضعیت زنان در غرب اشاره و خاطرنشان کرد: در مقابل در غرب، زنانی را مشاهده می‌کنیم که با ریسمان آزادیِ دروغین و به کام نظام سرمایه‌داری، به چاه‌افتاده و هر روز باید نسخه جدیدی از بدن‌نمایی را در جامعه به نمایش بگذارند تا جامعه غربی آن‌ها را طرد نکند.

این ورزشی‌نویس کرمانی یادآورشد: در نظام سرمایه‌داریِ غرب که مرد، جنس درجه‌ یک و زن به‌عنوان جنس درجه‌دو و کالایی بی‌ارزش شناخته می‌شود، زن باید برهنه شود و به کارخانه برود، باید از خانه و خانواده فراری باشد، زیرا او دیگر هویتی به نام هویت زنانه ندارد و اگر زن باشد، در این جامعه بی‌ارزش است.

این خبرنگارِ پیشکسوتِ کرمانی بیان کرد: حقیقت آن است که سلطه و توسعه نظام سرمایه‌داری در تلاش است تا هویت اصیل و زنانه بانوان‌ایرانی را از آن‌ها بگیرد و آنان را هم‌چون زنان غربی به کارگرانِ ارزان قیمت تبدیل کند؛ اما باید دانست که عفت و حیا در ذات بانوان ایرانی نهفته است؛ شاهد مثالش، کشف حجاب‌های اخیر بود که با همه تلاش و برنامه‌ریزی دشمن به برهنگی کامل نرسید.

این برگزیده‌ چندین دوره جشنواره رسانه‌ای ابوذر اظهار کرد: بانوی ایرانی برای حضور اجتماعی خود در جامعه، به الگوگیری از غرب نیازی ندارد؛ اوست که به دنبال ظلم به زنان در غرب، عَلَم آزادی و ظلم‌ستیزی را برداشته و می‌تواند زنان جهان را به حقوق واقعی و انسانی خود برساند.

سردبیر باشگاه خبرنگارانِ جوان مرکز کرمان گفت: دستور حجاب توسط اسلام (و نه جمهوری اسلامی) صادر شد تا بانوان مسلمان، حضور ضابطه‌مند خود را در اجتماع به درستی و با حفظ جایگاه و شأن خود ایفا کنند.

مریم سادات بهادر افزود: بانوی مسلمان ایرانی، هویتی مستقل از تمام بانوان جهان دارد؛ هویتی که نه زن غربی آن را تجربه کرده و نه زن شرقی؛ حجاب، بخش مهمی از این هویت تاریخی است.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: طی دو دهه اخیر، مسئله حجاب و عفاف همواره یکی از دغدغه‌های مهم دینى، فرهنگی و اجتماعی بوده که گاه مورد توجه دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی و عمومی قرار گرفته است در این میان، رسانه‌های جمعی اعم از دیدارى، شنیداری و مکتوب، نقش انکارناپذیری در ترویج یا تضعیف فرهنگ حجاب و عفاف در سطح عموم داشته‌اند.

وی، عفاف و پاکدامنی را از آشکارترین نشانه‌های زندگی و سلامت جامعه‌اسلامى و حجاب‌اسلامی را یکی از مهم‌ترین نماد‌های تمایز آشکار میان جوامع‌اسلامی و غیر اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: در پرتو رعایت حجاب و التزام به عفاف است که شخصیت انسانی زن حفظ و زمینه‌های رشد و تکامل زن و مرد در ابعاد مختلف فراهم می‌شود.

این برگزیده‌ چندین دوره جشنواره رسانه‌ای ابوذر به اثرات مثبت حجاب در جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: در پرتو حجاب، پیوند‌ها و علایق خانوادگی استحکام و دوام می‌یابد، امنیت و آرامش روحی و روانی به وجود می‌آید و حضور سالم و کارآمد زنان که نیمی از پیکره جامعه را تشکیل می‌دهند، در ابعاد گوناگون سیاسى، اجتماعى، فرهنگى، اقتصادی و ... تضمین می‌شود؛ اصلاً شاید به همین سبب باشد که «حجاب» از ضروریات دین اسلام به شمار آمده است.

این خبرنگارِ پیشکسوت کرمانی بیان کرد: بسیاری از پژوهشگران و اندیشمندان حوزه دین و اجتماع، یکی از ریشه‌های مهم مشکلات و نابسامانی‌های جوامع را، فقدان یا ضعف حیا و عفاف می‌دانند و در نگاه کلى، می‌توان اساسی‌ترین علل فساد و نابودی جوامع و انحراف از مسیر اصیل و ناب پیامبران الهی را، یکی فراموش‌کردن عبادت و عبودیت و دیگری پیروی از شهوات نام برد، که هر دو با بی‌بند و باری جنسی و کنار‌گذاردن حیا و عفاف و نماد روشن آن؛ یعنی حجاب، ارتباط مستقیم دارد.

این برگزیده‌ چندین دوره جشنواره رسانه‌ای ابوذر تأکید کرد: همه کارشناسان و متولیان بحث حجاب و عفاف در کشور در این نکته اتفاق نظر دارند که مهم‌ترین عامل‌اثرگذار در این حوزه که می‌تواند به رفع چالش‌ها و مشکلات بیانجامد، مسئله فرهنگ عمومی است و مشکل بی‌حجابی یا شل حجابی باید با روش فرهنگی چاره‌جویی شود.

وی خاطرنشان کرد: حکم وجوب حجاب مشخص است و ما مسئولیت داریم این پوششی را که اسلام لازم دانسته رعایت کنیم؛ اما باید توجه داشت حجاب و عفاف دو مقوله متفاوت هستند و نباید این دو با یکدیگر اشتباه گرفته شود؛ چرا که خیلی‌ها شاید به جهت بی‌اطلاعی حجاب نداشته باشند، ولی عفاف دارند؛ پس باید توجه داشت ترویج فرهنگ حجاب با آگاهی بخشی و بیان صحیح همراه باشد.

سردبیر باشگاه خبرنگارانِ جوان مرکز کرمان با تأکید بر اینکه تمام ارگان‌های نظام‌جمهوری‌اسلامی می‌توانند نقش‌ به‌سزایی در تقویت فرهنگ حجاب و عفاف داشته باشند، گفت: رعایت عفاف و حجاب از مطالبات جدی و همیشگی بنیان‌گذار جمهوری‌اسلامی ایران امام‌خمینی (ره) بوده و در مواضع مختلفی از صحیفه‌ امام، توصیه به حجاب و عفت‌ورزی شده است.

مریم سادات بهادر افزود: مقام معظم‌ رهبری نیز پیوسته نسبت به رعایت حجاب و عفاف در جامعه اصرار داشته‌اند و پیگیر این موضوع در ارگان‌های مختلف کشور بوده‌اند و این وظیفه ما را به‌عنوان رسانه سنگین‌تر می‌کند؛ چرا که ما رسانه‌های جمعی اعم از دیدارى، شنیداری و مکتوب، نقش انکارناپذیری در ترویج یا تضعیف فرهنگ حجاب و عفاف در سطح جامعه داریم.

منبع: بوتیانیوز

انتهای خبر/تاج‌الدینی



  https://armanekerman.ir/vdce7o8zvjh8xpi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما