تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۵
۰
plusresetminus
رزمنده جنگ تحمیلی کرمانی در گفتگویی به تشریح تأثیر عملیات فتح‌المبین در پیروزی سایر عملیات‌های دوران دفاع مقدس پرداخت.
کدام عملیات در پیروزی سایر عملیات‌های دفاع مقدس مؤثر بود؟
سردار محمدرضا حسنی‌سعدی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ با اشاره به دوم فروردین‌ماه سالروز عملیات فتح‌المبین گفت: این عملیات ساعت ۳۰ دقیقه بامداد در محور شوش، رودخانه کرخه واقع در جاده اهواز به اندیمشک آغاز شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس کرمانی ادامه داد: در این عملیات، تلفات دشمن حدود ۲۵ هزار کشته و زخمی بود، همچنین در عملیات فتح‌المبین ۱۵ هزار نفر از نیروهای دشمن اسیر شدند، به‌گونه‌ای که در آن زمان تلویزیون به‌صورت پیوسته تصاویر، اسیران را پخش می‌کرد.

وی بیان کرد: در عملیات فتح‌المبین، مقدار بسیار زیادی از ادوات جنگ، زرهی، توپ‌خانه، سلاح و مهمات دشمن به دست نیروهای خودی افتاد.

حسنی‌سعدی افزود: طراحی این عملیات در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه سال ۱۳۶۰ کلید خورد و در تاریخ ۳۰ بهمن‌ماه این طرح مجدد بازنگری شد تا آماده اجرا برای نیروها شود، اما فرمانده‌هان عالی‌رتبه، خدمت حضرت امام خمینی (ره) و ایشان می‌فرمایند که حمله کنید و شما پیروز هستید، حتی امام راحل قرآن را باز می‌کنند و سوره فتح می‌آید و بنابراین نام این عملیات فتح‌المبین می‌شود.

این رزمنده دوران دفاع مقدس کرمانی اظهار کرد: این عملیات مشترک با حضور لشکرهای ۲۱ حمزه، ۷۷ خراسان، ۹۲ زرهی اهواز، تیپ‌های ثارالله، ۲۷ رسول‌الله، ۳۳ المهدی، ۴۶ فجر و دیگر لشکرها و با هماهنگی بسیار عالی انجام می‌شود و گفتنی است یکی از فرمانده‌هان این عملیات، شهید صیاد شیرازی بود.

وی تصریح کرد: در این عملیات نیروهای خودی برای اولین‌بار توپ‌خانه دشمن را دور زدند، به این صورت که رزمندگان حدود ۲۰ کیلومتر از صعب‌العبورترین نقاط کوهستانی پیاده رفتند و توپ‌خانه دشمن را تسخیر کردند و حداقل ۱۵ هزار نفر از نیروهای دشمن را اسیر کردند.

حسنی‌سعدی با بیان اینکه این عملیات باعث شد تا دشمن روحیه خود را از دست بدهد، خاطرنشان کرد: عملیات موفق بیت‌المقدس که در اردیبهشت انجام شد، یکی از برکات همین عملیات بود و عملیات فتح‌المبین، در پیروزی عملیات‌های دیگر بسیار مؤثر بود.

انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdcgty9qwak9wy4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین