تاریخ انتشار :جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۱
۰
plusresetminus
نماینده ولی فقیه در استان کرمان:

رسیدگی به شکایات انتخاباتی حق مردم است

نماینده ولی فقیه در استان کرمان گفت: شکایاتی به‌وسیله طرفداران و نامزدها در بعضی حوزه‌ها وجود دارد، رسیدگی به این شکایات حق طبیعی مردم است.
رسیدگی به شکایات انتخاباتی حق مردم است
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی امام جمعه کرمان در خطبه‌های نماز جمعه امروز ضمن سفارش به تقوای الهی گفت: رعایت تقوای الهی زمانی به‌صورت کامل رعایت خواهد شد که کاری انجام می‌دهیم با نگاه به آخرت باشد و مراقب باشیم که رضایت خدا را جلب کنیم.

وی بیان کرد: یکی از عواملی که در تربیت از نگاه قرآن تاثیرگذار است عبارت از محیط است؛ شک نداریم که انسان موجودی است که از محیط خود تاثیر می‌پذیرد.

امام جمعه کرمان تصریح کرد: جامعه خوب حتماً بر انسان تأثیر مفید دارد و جامعه بد حتما انسان را به سمت بدی‌ها حرکت می‌دهد.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که محیط تأثیرش کامل نیست؛ بستر را فراهم می‌کند اما این‌جور نیست که اگر کسی در محیط آلوده قرار بگیرد محکوم به این باشد که خودش در آلودگی زندگی کند.

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی افزود: محیط عامل تام برای اینکه فرد را در تربیت به خوبی‌ها یا به بدی‌ها بکشاند، نمی‌باشد و محیط‌های خوب هم به این معنا نیست که همه کسانی‌ که در آن محیط زندگی می‌کنند، آدم‌های خوب می‌شوند؛ چون تأثیر محیط بر انسان تأثیر کاملی در تربیت نیست این نکته، خیلی نکته مهم و اساسی است و به همین دلیل محیط نمی‌تواند اختیار را از آدمی سلب کند.

وی مطرح کرد: محیط در برابر فطرت آدم نمی‌تواند، بایستد؛ فطرت آدمی، عقل آدم و درایت آدم همه این‌ها تأثیرگذار هستند و با وجود محیط بد، افراد می‌توانند مسیر خوب را انتخاب کنند.

امام جمعه کرمان گفت: فرد می‌تواند بر محیط پیرامون خود اثر بگذارد و محیط را تغییر دهد، همان‌طور که محیط هم می‌تواند بر فرد اثر بگذارد.

وی بیان کرد: انسان‌ها با دو نوع محیط مواجه هستند، اول غیرانسانی و طبیعی است، یعنی پیرامون ما بر روحیه و رویه ما تاثیر می‌گذارد؛ آب و هوای محیط، درختان و بیابان‌ها، محیط سرسبز و کویر همه این‌ها بر انسان اثر می‌گذارد و روحیه افرادی که در مناطق مختلف زندگی می‌کنند متفاوت است که این نوع محیط دست ما نیست و دخالتی در آن نداریم.

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی عنوان کرد: محیط دوم محیط انسانی است که عبارت است از خانواده، مدرسه و اجتماع که همه این‌ها در نگاه دینی مهم هستند اما محیط با همه تأثیر فراوانش در تربیت، اختیار را از انسان سلب نمی‌کند.

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی در خطبه دوم نماز جمعه ضمن تسلیت رحلت حضرت خدیجه(س) گفت: او شخصيتی است که در کنار پیغمبر برای پیشرفت اسلام همه هستی خود را در طبق اخلاص گذاشت و اموال، آبرو و عمر خودش را در اختیار نبی مکرم اسلام قرار داد تا در کنار پیغمبر اسلام بتواند گسترش پیدا کند.

وی بیان کرد: سالروز رحلت حاج سیداحمد خمینی که عمر خودش را در خدمت امام خودش گذراند، به‌عنوان یک خادم امین در خدمت امام عظیم‌الشانی که این انقلاب بزرگ را رهبری کرد، به‌عنوان چهره‌ای وفادار و امین در خدمت امام بود، را تسلیت عرض می‌کنم.

امام جمعه کرمان خاطرنشان کرد: ماه رمضان امسال همراه با تحویل سال هم هست؛ هم نوروز طبیعت و هم بهار فطرت است؛ هم نوروز طبیعت و هم تحول جدی در انسان برای رفتن به سمت انسان واقعی است.

وی تصریح کرد: از یک طرف ماه رمضان و ماه عبادت و خودسازی‌ است و از یک طرف تغییر و تحول سال است و سال نو را درپیش داریم که برای هر کدام از این‌ها وظایفی داریم.

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی عنوان کرد: در سال نو وظیفه اصلی‌مان این است که به صله‌ارحام توجه کنیم و در ماه رمضان وظیفه اصلی‌مان این است خود را هرچه می‌توانیم به خدا نزدیک کنیم و به‌صورت جدی با هوی‌ها و هوس‌ها مبارزه کنیم.

وی با اشاره به در پیش‌رو بودن روز ملی‌شدن صنعت نفت گفت: در رابطه با ملی‌شدن صنعت نفت در تاریخ درس‌های فراوانی وجود دارد که یکی از درس‌ها این هست که وقتی همه نخبه‌های کشور با همه نگرش‌ها و نگاه‌ها در کنار هم قرار گرفتند، برای ملی‌شدن صنعت نفت موفق شدند.

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی تصریح کرد: حکومت در اختیار مردم و نگاه مردم نبود اما توانستند صنعت نفت را ملی کنند؛ اما با کمال تأسف در ملی‌شدن صنعت نفت یک انحراف بزرگ اتفاق افتاد.

امام جمعه کرمان مطرح کرد: آن انحراف این بود که نگاه بدبینانه به ابرقدرت‌های آن روز مثل انگلیس و روس از یک طرف به‌وسیله نخبه‌های جامعه به‌صورت جدی مد‌نظر قرار گرفت اما آرام آرام بخشی از کسانی که به‌عنوان رهبران ملی‌شدن صنعت نفت بودند به‌سمت آمریکا گرایش پیدا کردند و به آن سمت رفتند و این انحراف باعث شد تا ملی‌شدن صنعت نفت نتواند نتیجه خودش را برای مردم داشته باشد.

وی مطرح کرد: باید به هر سه جنبه توجه می‌شد؛ استقلال یک کشور در همه عرصه‌ها و زمینه‌ها باید به آن توجه می‌شد و بزرگ‌ترین درسی که به ما می‌دهد، در عالم سیاست به ما می‌فهماند که نسل‌های بعد متوجه باشند، با آن‌ها که ابرقدرت هستند و هیچ تعهدی ندارند که پای تعهدات خودشان بایستند، جوری برخورد نکنید که پشیمان شوید و این اتفاق متأسفانه در ملی‌شدن صنعت نفت اتفاق افتاد.

وی ضمن تشکر از مشارکت بالای مردم در انتخابات، خاطرنشان کرد: چهار راهبرد رهبر معظم انقلاب یعنی مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت توطئه بزرگی که دشمن طراحی کرده بود تا مشارکت پایین در ایران رقم بخورد، را خنثی کرد.


امام جمعه کرمان بیان کرد: حتما شکایاتی به‌وسیله طرفداران و نامزدها در بعضی حوزه‌ها وجود دارد و بعضی از این شکایت‌ها شکایت‌های به‌حق هستند و ممکن است در سرنوشت انتخابات تأثیر بگذارند یا تأثیر نگذارند اما رسیدگی به این شکایات حق طبیعی مردم است.

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی ادامه داد: شورای نگهبان با دقت و عدالت شکایات را رسیدگی خواهد کرد و اما حرف آخر را در تأیید انتخابات یا در ابطال انتخابات در حوزه‌ای بر عهده شورای نگهبان است.

وی گفت: رسیدگی و تصمیم نهایی با داور اصلی است که قانون اساسی مشخص کرده یعنی شورای نگهبان است؛ اگر ما بعضاً بخواهیم با خواسته خودمان چه در تأیید و چه در ابطال انتخابات حرکت کنیم ممکن است همان ماجراهایی اتفاق بیفتد که در سال ۱۳۸۸ اتفاق افتاد و لذا شیرینی انتخابات را بر کام مردم تلخ خواهد کرد.

امام جمعه کرمان در پایان با اشاره به جنایات رژیم جعلی در غزه عنوان کرد: به امیدی که در روز قدس پیروزی نهایی مردم مظلوم فلسطین را جشن بگیریم.

انتهای خبر/ کارگزاده https://armanekerman.ir/vdcbf9b8grhbfwp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین