تاریخ انتشار :جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۳
۰
plusresetminus
دبیر کانون‌های خدمت رضوی در استان کرمان خبر داد:

از کسب رتبه برتر تا تجلیل از ۸۰ خادمیار رضوی در کرمان

دبیر کانون‌های خدمت رضوی در استان کرمان گفت: در شب میلاد کریم اهل‌بیت از ۸۰ خادمیار و مدیر کانون‌های خدمت رضوی که مبلغ امیدآفرینی بودند، در استان تجلیل شد.
از کسب رتبه برتر تا تجلیل از ۸۰ خادمیار رضوی در کرمان
سعید کاظمی‌پور در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان»؛ به عملکرد موفق مجموعه خدمت‌های رضوی در استان کرمان اشاره کرد و گفت: در آبان‌ماه سال جاری در گردهمایی مسئولان ستادی کانون‌های خدمت رضوی کشور «دبیرخانه کانون‌های خدمت رضوی استان کرمان» حائز رتبه برتر شد.
 

افزایش چشمگیر یاوران رضوی در کرمان

وی با بیان اینکه بیش‌ترین تعداد ارتقاء از یاور رضوی به خادمیاری در سطح کشور به استان کرمان تخصیص یافته و در این بخش نیز در جایگاه نخست کشوری هستیم، گفت: بیش‌از یک هزار و ۵۰۰ نفر استان کرمان جذب یاور رضوی داشته است که تنها در طول یک‌ سال رقم خورده است.



مدیر کانون‌های خدمت رضوی در کرمان تشریح کرد: در حال حاضر بیش‌از ۹ هزار خادمیار در ۱۹ عرصه تخصصی، خدمات لازم را بدون کوچک‌ترین چشم‌داشت مادی یا حتی اعتبار و بودجه مصوبِ سازمانی و دولتی، به همه نیازمندان ارائه می‌کنند که در بیش‌از ۳۰۰ کانون مستقر هستند.

کاظمی‌پور ادامه داد: کانون‌های خدمت رضوی استان در ایام اربعین نیز به زائران پاکستانی در مرز ریمدان و در مسیر تا کربلای معلی خدمت‌رسانی کردند و به شایستگی میزبان دوست‌داران و عاشقان سیدالشهدا بودند و در همین راستا خادمیاران شهرستان ریگان با ارسال ۲۰ تن خرما به پذیرایی از زائران حسینی پرداختند.

وی اذعان کرد: استان کرمان همواره نسبت‌به سایر استان‌ها همواره میدا‌ن‌دار خدمت‌رسانی بوده‌اند، اما سهمیه کم خادمیاری و سقف خاصی که برای سامانه تدوین شده، محدود است اما راه دیگر ساماندهی فعالیت دوست‌داران امام رئوف به‌صورت «یاور رضوی» بوده‌ است که در این عرصه نیز با رشد بسیار جهشی روبه‌رو هستیم و همه درخواست خدمت به‌صورت «یاور» را دارند.

مدیر کانون‌های خدمت رضوی ابراز کرد: بزرگ‌ترین و اولین هدف کانون‌های تخصصی رضوی ترویج فرهنگ رضوی و سیره امام هشتم و ائمه اطهار است زیرا تنها راه برون رفت از کلیه مشکلات اجتماعی در سطح کشور همین امر است.


تعامل با دستگاه‌ها برای ترویج فرهنگ و سیره رضوی در کرمان

کاظمی‌پور اظهار کرد: با همه دستگاه‌ها و نهادهای خدمت‌رسان در سطح استان تعامل برقرار کردیم و یکی از این نهادهای پابه‌کار آموزش و پرورش کرمان است که ما طرح چهارشنبه‌های امام‌رضایی در مدارس را به مدت یک‌ سال اجرا کردیم که تأثیرات شگرفی از آن را دیدیم و حال‌و‌هوای دانش‌آموزان بعد از حضور خادمیاران در مدارس وصف‌ناشدنی بود و این امر بدون همراهی مدیرکل آموزش و پرورش غیر‌ممکن بود.




وی با بیان اینکه مساجد در دفاع مقدس نقش محوری داشته‌اند، گفت: در جامعه امروز هم باید با استفاده حداکثری از ظرفیت کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد به‌عنوان محور وحدت میان محبین و عاشقان اهل بیت در مسیر خدمت به امام هشتم و ترویج فرهنگ رضوی گام‌های موثری نیز برداشته شود.

مدیر کانون‌های خدمت رضوی ادامه داد: یکی از طرح‌های موفق که خادمیاران ما نیز در آن حضور دارند « مسجد محله‌محور » است که با همت ائمه جماعات و در تعامل با دیگر دستگاه‌ها همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) و دبیرخانه کانون‌های خدمت رضوی، خدمات اجتماعی را در محله‌های کم‌برخوردار استان کرمان ارائه می‌کند.

اتمام تدوین سند زیست‌بوم اشتغال در کرمان

کاظمی‌پور افزود: کانون‌های خدمت رضوی استان کرمان نقش مهمی در توسعه سیره ائمه اطهار خصوصا امام رضا(ع) دارند و در همین راستا کانون تخصصی اشتغال و کارآفرینی نیز سند زیست بوم اشتغال را ارائه کرده که  تمام مبانی این سند برگرفته از آیات و روایات اهل بیت است و در تداوم مسیر ترویج فرهنگ کار رضوی است.

وی با بیان اینکه توجه‌به محورمین از اولویت‌های اصلی سیره ائمه به‌خصوص امام رئوف بوده است، برخی از اموری که در سامانه قابل ثبت است را تشریح کرد و گفت: در بحث اطعام طی یک سال گذشته بیش‌از ۵۸۰ هزار پرس غذا بین نیازمندان توسط شبکه خادمیاری توزیع شده که ارزش آن بیش از ۲۰ میلیارد تومان است.

مدیر کانون‌های خدمت رضوی با بیان اینکه در بحث ارزاق نیز ۱۹ هزار بسته مواد غذایی به ارزش بیش‌از ۸ میلیارد تومان بین نیازمندان توزیع شده است، افزود: در بحث قربانی و عقیقه نیز ۸۸۷ راس گوسفند ذبح و گوشت آن در اختیار افراد نیازمند قرار داده شده است.



کاظمی‌پور افزود: تامین بیش‌از یک هزار و ۸۳۷ قلم لوازم ضروری زندگی برای افرادی که توانایی تهیه آن را به هر دلیلی نداشته‌اند، اهداء نزدیک به ۳ هزار دست لباس، انجام ۲۴۰ مورد اقدام لازم در حوزه تعمیر و مرمت خانه‌ها از دیگر اقدامات انجام شده طی سال گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه هزینه‌های درمانی برای محرومان قابل پرداخت نیست، گفت: در این راستا بیش‌از ۴ هزار خدمت در عرصه سلامت ارائه شده است که با همراهی مراکز درمانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح استان صورت گرفته است.

اعزام یک هزار و ۴۰۰ زائر اولی از کرمان

مدیر کانون‌های خدمت رضوی با بیان اینکه هدف اصلی سیستم خادمیاری اجرای امور فرهنگی است، گفت: در همین راستا سال گذشته یک هزار و ۴۰۰ زائر اولی را از سطح استان به مشهد مقدس اعزام کردیم و در کنار این امر و خدمات اجتماعی به محرومان و مخدومان پیوست فرهنگی نیز ارائه شده است.

کاظمی‌پور ادامه داد: : در راستا ترویج فرهنگ رضوی نیز به همراه بسیاری از بسته‌های معیشتی که در اختیار نیازمندان قرار داده می‌شود، کتاب هم اهدا می‌شود که ضمن رشد فرهنگی خانواده‌های مورد حمایت فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی نیز ترویج شود.

وی افزود: در رابطه با زندانیان و خانواده‌های آنها و حتی بچه‌هایی که در مراکز اصلاح و تربیت هستند کارهایی را شروع کردیم که گزارش آن متعاقبا داده خواهد شد اما به‌طور نمونه یکی از این خدمات حل و فصل ۱۹ پرنده صلح و سازش در شهرستان بم بوده‌ است که مبلغی به ارزش ۶ میلیارد ریال بود اما با رضایت شاکیان منجر‌به آزادی شد.

مدیر کانون‌های خدمت رضوی در کرمان افزود: همه کارهای انجام شده چه آنها که به‌طور خاص فرهنگی بودند و چه آنهایی که خدمات اجتماعی و حمایتی، یک پیوست فرهنگی که در رأس همه آنها ترویج فرهنگ رضوی و ائمه است بوده که همواره جزو اهداف اصلی شبکه خادمیاری است.

کاظمی‌پور تأکید کرد: همه این خدمات بدون ارادت و خدمت خالصانه خادمیاران رضوی امکان‌پذیر نبوده است به همین علت برای اینکه تنها یادآوری خدمات آنها بوده‌ باشیم از ۸۰ خادمیار فعال استان به نمایندگی از جامعه ۹ هزار نفری خادمیاری کرمان با اهدای قطعه کوچکی از فرش حرم مطهر رضوی تجلیل کردیم.

وی افزود: گرچه این نهاد یک مجموعه فرهنگی بدون بازوی اجرایی محسوب می‌شود و عملا طبق قوانین اجازه رسمی فعالیت به عنوان یک سازمان اجرایی ندارد اما توانسته است با ایجاد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی نخ تسبیحی برای همراه‌سازی ارگان‌های دولتی، خصوصی و مردم‌نهاد باشد.

مدیر کانون‌های خدمت رضوی تأکید کرد: ظرفیت عظیم فرهنگی آستان قدس رضوی در معیت امام رئوف و عشق به خدمت در بارگاه مطهر ایشان سبب شده است تا مردم و حتی متخصصین حاضر به‌صورت رایگان علم و توان جسمی خود را در اختیار بگذارند و همین امر موجب باز شدن گره‌هایی بدون وجود بروکراسی‌های اداری و بیش از همه به‌صورت جهادی و با فوریت بیشتر شود.

کاظمی پور مدعی شد: یکی از کانون‌های موفق و تاثیرگذار که با حضور تیم اندیشه‌ورزی اعم از استادان، دانشگاه، صنعتگران، بازارایان، نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان و غیره... توانسته است دو سند فرهنگی در حوزه «کار» را در بستر سبک رضوی و سند تخصصی اشتغال را تدوین کند، کانون تخصصی کارآفرینی و اشتغال آستان قدس رضوی در کرمان است و با ورود به بخش معرفی طرح‌های اشتغال‌زا و تسهیلات تبصره هجده گامی موثر را برداشته است.

راه‌اندازی دفتر «حقوقی آزادسازی مددجویان غیرعمد» در اداره کل زندان‌های کرمان

وی به یکی از مؤثرترین خدماتی که رافع موضوعات و مشکلات اجتماعی است اشاره کرد و گفت: امیدآفرینی می‌تواند حتی در ارائه یک خدمت به صورت مشاوره‌ای در راستای تقویت آگاهی فرهنگی افراد باشد،  و کانون مشاوره حقوقی متشکل از خادمیاران رضوی در کرمان نیز همین مسیر را اجرا کرده است.

مدیرکانون‌های خدمت رضوی با بیان اینکه کانون حقوقی تخصصی «عدالت رضوی» در کرمان تا به امروز نزدیک به ۳۵ هزار عدد مشاوره حقوقی در زمینه‌های کیفری و حقوقی را به مردم و خانواده‌ها ارائه داده است، عنوان کرد: کانون حقوقی در قسمت ارجاع‌به پرونده‌ها به وکلای دادگستری نیز نقش برجسته‌ای را ایفا کرده و ارجاع کلی پرونده به وکلا را در سابقه کاری خود دارد.

کاظمی‌پور به نقش مهم  قضات، وکلا و کارشناسان حقوقی در چهارشنبه‌های رضوی اشاره کرد و گفت: این امر سبب شده، مردم و حتی خادمیاران دیگر کانون‌ها از دانش و تخصص این افراد برای پیگیری در خصوص پرونده‌های حقوقی خود بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: کانون حقوقی با همت خیرین و  عوامل اجرایی آستان قدس رضوی دفتری به نام دفتر «حقوقی آزادسازی مددجویان غیرعمد» را در اداره کل زندان‌های کرمان افتتاح کرده است تا بتوانیم به زندانیان و خانواده‌های آنان کمک و مشاوره حقوقی رایگان ارائه کنیم.



مدیرکانون‌های خدمت رضوی در کرمان که ترویج فرهنگ رضوی را از مهمترین اهداف این نهاد عنوان کرد و گفت: توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، چراغ راه آینده را برای حرکت در مسیر ارزش‌ها روشن می‌کند، در این گام سه اصل مهم خودسازی، جامعه‌پردازی و زمینه‌سازی برای تمدن نوین اسلامی مورد تأکید است و خادمان امام رئوف در این سه شاخصه تلاش بسیاری را انجام داده و ادامه خواهند داد.
 

ایجاد رواق‌های رضوی در راستای ترویج روحیه امیدآفرینی و سیره امام‌رئوف بود

کاظمی‌پور در ادامه اذعان کرد: در راستای ترویج روحیه امیدآفرینی و معرفی خدمات کانون‌های خدمت رضوی رواق‌های نمادینی را در دو محل از شهرستان کرمان طی دو دوره دهه کرامت برگزار کردیم تا مردم نیز با خدمات این نهاد معنوی بیشتر آشنا شوند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ رواق‌های خدمت رضوی را در امام‌زاده محمد (ص) کرمان برپا کردیم که هشت کانون ما در آن حضور داشتند و به مردم خدمت‌رسانی می‌کردند که شامل کانون تخصصی کتاب، شهدا، اشتغال، فرهنگی و هنری، اشتغال و کارآفرینی، حقوقی و غیره بوده است.

مدیرکانون‌های خدمت روضوی ادامه داد: تجربه موفق برپایی رواق‌های رضوی در امام‌زاده محمد سبب شد تا در سال ۱۴۰۲ رواق‌های رضوی را در سطح شهرستان کرمان و میدان شورا بنا کنیم که بازهم مورد استقبال بی‌نظیر مردم کرمان واقع شد و هم جمعیت دریافت‌کننده خدمت و هم علاقه‌مندان به خدمت در دل کانون‌ها تخصصی فزونی یابد، ضمن‌اینکه خلاقیت این‌بار ما ایجاد چایخانه امام‌رضا(علیه‌السلام) در دل این غرفه‌ها بود.


انتهای خبر/ طهماسبی


  https://armanekerman.ir/vdcbwgb88rhbagp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما