تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۶
۰
plusresetminus
ملی شدن صنعت نفت ایران در روز ۲۹ اسفندماه، نقطه عطفی در تاریخ سیاسی، اقتصادی و مبارزات مردم ایران برای نجات سرمایه‌های ملی این مرز و بوم از دست بیگانگان به‌شمار می‌رود.
صنعتی که ملی شد!
به گزارش گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «راه آرمان»؛ پورحیدر در یادداشتی نوشت: نفت بعد از کشف به‌دلیل مزایای بیشتری که نسبت به زغال سنگ داشت خیلی زود مورد توجه قرار گرفت، چون ارزان‌تر و آسان‌تر به‌دست می‌آمد، و کاربردهای بیشتری داشت. و لذا کشورهای نفت خیز از جمله ایران مورد توجه خاص کشورهای استعمارگر از جمله انگلیس  قرار گرفت.

چون از اوضاع احوال حاکمان نالایق قاجار اطلاع داشتند قراردادهای کاملا استعماری و یک‌طرفه منعقد کردند به‌گونه‌ای که انعقاد این قراردادها موجب تعجب حتی برخی سیاسیون خود کشور انگلیس شده بود، به حدی منابع ایران پایمال می‌شد و منافع کامل از استخراج نفت به جیب انگلیسی‌ها می‌رفت که امروز هم حتی خواندن متن این قراردادها انسان را متاثر می‌کند.

به‌هر حال اگر چه در چند نوبت قراردادهای جدیدی بسته شد ولکن هر قراردادی باز هم، اگر بدتر از قرارداد قبلی نبود، بهتر هم نبود، این روند پس از سرنگونی شاهان قاجار، در زمان پهلوی اول رضا شاه ادامه پیدا کرد، متاسفانه در متن قراردادها به جای توجه به منافع ملی به منافع شاهان و اشخاص توجه می‌شد احتمالا برخی باج می‌گرفتند و علی‌رغم اطلاع از مفاد قرارداد که به ضرر ایران و ایرانی بود ولی امضا می‌کردند.

خلاصه در این قراردادها به جز خسارت و به یغما رفتن منابع نفتی و پول بیت المال مردم ایران، چیز زیادی عاید کشور نمی‌شد. تا اینکه رضا خان توسط اربابان خودش سرنگون شد.

مصدق طرح ملی شدن صنعت نفت را به مجلس داد و مجلس با کِش و قوس‌های که داشت آن را تصویب کرد البته با حمایت‌های بی‌دریغ و قاطعانه مرحوم آیت‌الله کاشانی طرح به سرانجام رسید.

در این بین مصدق برای نجات از دست استعمار پیر انگلیس به دامن استکبار آمریکا پناه برد (از دست روباه پیر به آغوش گرگ رفت) و اشتباه بزرگی را مرتکب شد و با اعتماد بیهوده به آمریکا خودش را عملا به زیر کشید و آمریکایی‌ها هم که ضعف مصدق رو دیدند با کودتای ۲۸ مرداد دولت آن را سرنگون کردند، خلاصه دوران پهلوی دوم هم به روشی دیگر سلطه استکباری این بار آمریکا پررنگ‌تر از سایرین ادامه پیدا کرد و منابع و منافع ملت ایران را به تاراج می‌برد.

بلاخره مبارزات امام خمینی (ره) در سال ۵۷ نتیجه داد و انقلاب اسلامی دست سلطه‌گران را کوتاه کرد، و صنعت نفت به معنای واقعی ملی شد و لکن غربی‌ها که لقمه چرب و نرمی را از دست دادند حاضر نشده‌اند این موضوع را بپذیرند و همچنان بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال باز توطئه می‌کنند تا شاید به منافع نامشروع گذشته خود برسند و حق مردم ایران را باز تاراج کنند که به لطف الهی و در صحنه بودن ملت ایران تا کنون موفق نشده اند اگر چه خساراتی زده‌اند ولی خود آن‌ها هم متحمل هزینه‌های سنگینی شده‌اند.

منبع: رودبارما

انتهای خبر/ https://armanekerman.ir/vdca6on6w49neo1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما