تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۴
۰
plusresetminus
محمد سالاری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جیرفت گفت: قابلیت ها و ظرفیت‌های گر‌دشگری جیرفت در جهت توسعه‌ی پایدار منطقه است.
جذب گردشگر در زمستان و تابستان با آب و هوای کوهستانی و جلگه ای جیرفت/ حصیربافی، گلیم و قالی گل سرخی پتانسیل های ملی جنوب کرمان است
محمد سالاری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جیرفت در گفتگو با خبرنگار "راه آرمان" به تبیین ظرفیت‌های گر‌دشگری در جهت توسعه‌ی پایدار و همه جانبه مناطق خوش آب و هوای این شهرستان پرداخت.
 
محمد سالاری افزود: شهرستان جیرفت به لحاظ گردشگری به دو منطقه کوهستانی، جلگه‌ای و دشت تقسیم بندی می‌شود که مناطق کوهستانی بیشتر در تابستان مقصد گردشگران است و به واسطه این‌که آب و هوای خنک تابستانی و تنوع بی‌نظیر گیاهی را دارد از این نظر مورد توجه است.
 
وی از درختان بنه یا پسته وحشی، کَهکُم و انواع و اقسام درختان مثمر ثمر که محصولات آن در مناطق روستایی فروش می‌رود به عنوان یکی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بومی و محلی یاد کرد و گفت: پوشش گیاهی و درختان این مناطق در فصل زمستان با وجود سرما، زنده و با طروات هستند.
 
شناسایی مناطق گردشگری شهرستان جیرفت
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جیرفت بیان کرد: از دیگر مناطق گردشگری که از طبیعت زیبایی برخوردار است آبشارهای دهستان دلفارد و ساردوئیه می‌باشد که برای عموم مردم و گردشگران این مناطق در دسترس است.
 
سالاری ابراز کرد: گردشگرانی از استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان بیشتر از سایر استان‌ها به جیرفت سفر می‌کنند و این در حالی است که گردشگر زمستانه در شهرستان جیرفت با روبرو شدن با مناطقی که آب و هوای خیلی ملایمی دارند به گردش و تفریح خود ادامه می‌دهند.
 
میراث فرهنگی شهرستان جیرفت از ظرفیت بالایی برخوردار است
 
محمد سالاری افزود: شهرستان جیرفت ۱۰ الی ۱۵ سال اخیر این شهرستان میراث فرهنگی آن معرفی شده است و از این جهت که یکی از مناطق باستانی دنیا به شمار می‌رود که در آن شهر نشینی اتفاق افتاده است که به عبارتی از مرحله زندگی روستا نشینی وارد مرحله شهرنشینی شده است.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جیرفت در ادامه تصریح کرد: شهرستان جیرفت که در حاشیه رود قرار داشته است دارای معماری بی‌نظیری می‌باشد که بعد از پنج هزار سال و از هزاره سوم قبل از میلاد هنوز بناهای معماری به صورت تپه‌های باستانی وجود دارد.
 
وی بیان کرد: ظروفی از جنس سنگ کلریت که جزئیات بسیار زیادی را در مورد زندگی باستان به جامعه می‌دهند از جنس سنگ، ظروف سفالی، فلزی مثل مفرغ اشیایی که در موزه باستان شناسی میراث فرهنگی شهرستان جیرفت نمایش داده شده‌اند و بیانگر این امر است که در هزاره سوم قبل از میلاد جیرفت وارد شهرنشینی شده است.
 
سالاری ابراز کرد: وجود موزه در شهرستان جیرفت از لحاظ میراث فرهنگی یک قابلیت بسیار فوق العاده‌ای در جهت بحث گردشگری می‌باشد.
 
حضور گردشگر بر اقتصاد مناطق بسیار مؤثر است
 
وی قابلیت‌های گردشگری را در شکوفایی اقتصاد بسیار مؤثر دانست و افزود: گردشگر زمانی که سفر می‌کند همراه خود فرهنگ به ارمغان می‌آورد و از فرهنگ مثبت منطقه نیز می‌تواند استفاده کند و بسیار حائز اهمیّت است.
 
سالاری از امکانات رفاهی جهت حال گردشگران در شهرستان جیرفت به وجود چندین هتل در شهرستان و اقامتگاه‌های بومگردی در مناطق مختلف اشاره کرد و گفت: وجود هتل‌ها در گردشگری باعث رونق اقتصادی و گردش مالی خواهد شد و به همان نسبت نیروی کار در این زمینه مورد نیاز می‌باشد.
 
نقش مؤثر رسانه‌ها به عنوان یکی از مهمترین بازوهای منطقه
 
وی گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه مناطق مختلف شهرستان جیرفت در حوزه‌های گردشگری و نقش آن‌ها در شکوفایی اقتصادی استان‌، جایگاه مؤثر رسانه در معرفی و پیگیری این ظرفیت‌ها بسیار مؤثر است.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جیرفت بیان کرد: رسانه‌ها می‌توانند ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مناطق گردشگری را به جامعه معرفی نمایند و به آن ایده‌ای که وجود دارد جان دهند.
 
ثبت ملّی جایگاه صنایع دستی شهرستان جیرفت
 
سالاری افزود: در حوزه صنایع دستی می‌توان به حصیر بافی اشاره کرد که به عنوان هنر حصیر بافی ثبت ملی شده است که مواد اولیه آن در دسترس می‌باشد و همچنین گلیم و قالی گل سرخ اسفندقه در سال‌های قبل نیز ثبت ملی شده است.
 
بیان و شناسایی نقاط قوّت شهرستان جیرفت
 
وی از نقاط قوّت گردشگری شهرستان جیرفت یاد کرد و افزود: اشیاء موزه باستان شناسی، دارای فرودگاه، مناطق کوهستانی در تابستان به واسطه اینکه آب و هوای خنک و در زمستان به واسطه بارش برف جزء نقاط قوّت گردشگری محسوب می شود.

انتهای پیام/
https://armanekerman.ir/vdcippazyt1arw2.cbct.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما